%0 Journal Article %T اشاعة نوآوری و پدیدة یادگیری الکترونیکی %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A رحیمی‌دوست, غلامحسین %A رضوی, سید عباس %D 2007 %\ 02/20/2007 %V 13 %N 4 %P 127-142 %! اشاعة نوآوری و پدیدة یادگیری الکترونیکی %K اشاعة نوآوری %K یادگیری الکترونیکی %K فناوری اطلاعات و ارتباطات %K تکنــولوژی آموزشی %R 10.22055/edus.2007.15984 %X در این مقاله از نظریة اشاعة نوآوریها به عنوان روشی جهت بررسی و بازبینی نوآوریهای آموزشی استفاده شده است. بر مبنای نظریة اشاعة نوآوریها یک نوآوری ابتدا توسط پیشگامان اقتباس می‌شود چنانچه نتایج کاربرد و یا استفاده از این نوآوری مثبت باشد مورد توجه دیگر افراد نیز قرار می‌گیرد. همچنانکه یک نوآوری افراد بیشتری را به خود جلب می‌کند شمار افراد باقی مانده که نوآوری را اقتباس نکرده‌اند کمتر می‌شود در نتیجه نرخ اقتباس کمتر می‌شود تا اینکه یک نوآوری جدید جای نوآوری قبلی را بگیرد. بررسی تاریخچة نوآوریهای آموزشی در چند دهة قبل بیانگر این است که نمودار اشاعة نوآوریهای معروفی همچون آموزش برنامه‌ای و تلویزیون آموزشی شکلی همچون زنگوله داشته‌اند. در واقع در طی یک چرخه در مرحله‌ای این نوآوریها در اوج اقتباس بوده‌اند ولی بعد از مدتی میزان اقتباس کمتر شده است. نگاهی به نوآوری جدید یادگیری الکترونیکی که چند سالی است ظهور کرده بیانگر پیروی از الگوهایی است که سالها پیش دیگر نوآوریها، آموزش برنامه‌ای و تلویزیون آموزشی، تجربه کرده بودند. واقعیتی که امروزه در حال آشکار شدن است آن است که پروژه‌های یادگیری الکترونیکی علی رغم آنکه خیلی زود توجه زیادی را به خود جلب کردند در حال حاضر در حال افول می‌باشند. %U https://education.scu.ac.ir/article_15984_c3b9972733978ca461d1b07955da79eb.pdf