%0 Journal Article %T بررسی آزمون‌پذیری نظریه روانکاوی فروید از دیدگاه پوپر %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A گنجی, محمدحسین %D 2007 %\ 11/22/2007 %V 14 %N 3 %P 135-150 %! بررسی آزمون‌پذیری نظریه روانکاوی فروید از دیدگاه پوپر %K نظریه روانکاوی %K علمی بودن %K استقراء‌گرایی %K نااستقراءگرایی %R 10.22055/edus.2007.15800 %X روانکاوی که روشی برای درمان بیماری‌های روانی است، مبتنی بر نظریه‌ای دربارة شخصیت و انگیزة کنش‌های آدمی است. در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر، برای تحلیل شخصیت عمدتاً به یک «عامل» تکیه می‌شود و همة رفتارهای آدمی مستقیم یا غیرمستقیم به آن عامل واحد ارجاع می‌شود. این نظریه‌های روانکاوی برای توجیه خود به توفیق عملی و موارد مؤید کلینیکی تمسک می‌کنند و وجود نمونه های متعدد تأیید استقرایی را ملاک «علمی» بودن می‌شمارند. مقاله حاضر می‌کوشد تا با تفکیک دو منظر استقراء گرایانه و نااستقراء گرایانه در فلسفة علم، میزان آزمون‌پذیری و «علمی» بودن نظریة روانکاوی فروید را بر اساس دیدگاه پوپر بررسی کند. %U https://education.scu.ac.ir/article_15800_22452bded068e4c584fd96a5cffc3a64.pdf