%0 Journal Article %T تحلیل رابطه مولفه های کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روانشناختی %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A قلعه ای, علیرضا %A مهاجران, بهناز %A درویشی, زین العابدین %A اشرفی سلیم کندی, فرشید %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 25 %N 2 %P 197-212 %! تحلیل رابطه مولفه های کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روانشناختی %K "کیفیت زندگی کاری" %K "توانمندسازی روانشناختی" %K "کارکنان دانشگاه ارومیه" %R 10.22055/edu.2019.21467.2147 %X هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روان‌شناختی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه به تعداد 720 نفر می‌باشد که 250 نفر آن‌ها از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری و توانمندسازی روان‌شناختی جمع‌آوری و با شیوه همبستگی کانونی تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج نشان داد که میزان همبستگی کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روان‌شناختی 44/0 می‌باشد. شاخص لامبدای ویلکز 16/0 و آماره F مربوط به آن نیز 13/13 به دست آمد که در سطح 001/0 معنی‌دار است. هم‌چنین 63 درصد از واریانس ابعاد توانمندسازی روان‌شناختی با مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری تبیین می‌شود؛ بنابراین می‌توان چنین نتیجه‌گیری نمود که برنامه‌های کیفیت زندگی کارى نقش اساسی و مهمی در افزایش توانمندسازی نیروی انسانی و درنتیجه کارایی و اثربخشی سازمان‌ها بر عهده دارد.بنابراین می‌توان چنین نتیجه‌گیری نمود که برنامه‌های کیفیت زندگی کارى نقش اساسی و مهمی در افزایش توانمندسازی نیروی انسانی و درنتیجه کارایی و اثربخشی سازمان‌ها بر عهده دارد. %U https://education.scu.ac.ir/article_14214_bc0ddbf0d710322662cdbdca5fb6b847.pdf