%0 Journal Article %T تأثیر سواد والدین بر عملکرد سواد خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی (بر اساس مطالعات پرلز 2006) %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A قاسمی, محمود %A میرزاخانی, علیرضا %A فرزاد, ولی اله %D 2014 %\ 09/18/2014 %V 20 %N 2 %P 225-244 %! تأثیر سواد والدین بر عملکرد سواد خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی (بر اساس مطالعات پرلز 2006) %K سواد خواندن %K تحصیلات ‌والدین %K تعداد کتاب‌های موجود در خانه %K توانایی خواندن اولیه %K فعالیت‌های یادگیری اولیه %R %X این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد والدین بر عملکرد سواد خواندن دانش‌آموزان پایه‌ی چهارم و بر اساس مطالعات پرلز 2006 انجام شده است. بعد از پالایش داده‌ها، نمونه‌ی مورد مطالعه شامل 4731 ‌دانش‌آموز شرکت کننده در مطالعه‌ی پرلز 2006 بوده است. مقیاس‌های تحصیلات والدین، تعداد کتاب‌های موجود در خانه، توانایی خواندن اولیه، فعالیت‌های یادگیری اولیه و نمره کلی سواد خواندن به منظور بررسی اثرات مستقیم، غیرمستقیم و کل متغیر تحصیلات والدین (متغیر برون‌زا) بر تعداد کتاب‌های موجود در خانه، توانایی خواندن اولیه و فعالیت‌های یادگیری اولیه (متغیرهای درون‌زا) به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری، استفاده شده است. پس از تأیید و برازش مدل تابع ساختاری، نتایج نشان داد، همه‌ی اثرهای مستقیم مثبت بوده و اثر تحصیلات والدین بر فعالیت‌های یادگیری اولیه معنادار نمی‌باشد. تأثیر غیرمستقیم تحصیلات والدین بر توانایی‌های خواندن اولیه و فعالیت‌های یادگیری اولیه منفی بوده و تحصیلات والدین تأثیر معناداری بر پیشرفت سواد خواندن داشته و توانسته است 25/0 از واریانس پیشرفت خواندن را تبیین کند. تحصیلات والدین اثر مثبت و معناداری بر تعداد کتاب‌های موجود در خانه داشته و توانسته است 67 درصد از واریانس آن را تبیین کند. هم چنین تأثیر تحصیلات والدین بر توانایی‌های خواندن اولیه مثبت و غیر معنادار و بر پیشرفت خواندن مثبت و معنادار بوده است. تأثیر تعداد کتاب‌های موجود در خانه بر عملکرد سواد خواندن و توانایی‌های یادگیری اولیه مثبت و معنادار و تأثیر این متغیر بر فعالیت‌های یادگیری اولیه مثبت و غیرمعنادار بوده است و اثر آن بر توانایی خواندن اولیه منفی و معنادار بوده است. اثر فعالیت‌های یادگیری اولیه بر عملکرد سوادخواندن و فعالیت‌های یادگیری اولیه مثبت و معنادار بوده است و تأثیر آن بر عملکرد سواد خواندن منفی و معنادار برآورد شده است. %U https://education.scu.ac.ir/article_10753_e14433444216946f292c1f1061fb3886.pdf