%0 Journal Article %T آموزش و پرورش و محیط زیست (نگرش، آگاهی و رفتارهای زیست محیطی دانش‌آموزان) %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A صالحی, صادق %A پازوکی نژاد, زهرا %A امامقلی, لقمان %D 2014 %\ 08/23/2014 %V 20 %N 2 %P 171-190 %! آموزش و پرورش و محیط زیست (نگرش، آگاهی و رفتارهای زیست محیطی دانش‌آموزان) %K رفتارهای زیست محیطی %K آگاهی زیست محیطی %K نگرش زیست –محور %K نگرش تکنو-محور %K دانش‌آموزان %R %X با افزایش مسایل و مشکلات زیست محیطی، نیاز به تغییر نگرش و رفتار افراد در بین گروه‌های مختلف اجتماعی به خصوص دانش‌آموزان اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. در این مطالعه، میزان آگاهی، نگرش و رفتار زیست محیطی دانش‌آموزان دوره متوسطه و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام تحقیق حاضر از روش پیمایش استفاده شده است. نمونه آماری شامل 386 نفر از دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر سنندج (استان کردستان) در سال 1391 می‌باشد که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای، نمونه‌گیری شده‌اند. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که نزدیک به 68 درصد از دانش‌آموزان دارای رفتارهای مسئولانه نسبت به محیط زیست بوده‌اند. علاوه بر این، یافته‌ها حاکی از بالا بودن آگاهی زیست محیطی دانش‌آموزان مورد مطالعه است. نزدیک به 55 درصد از دانش‌آموزان دارای نگرش زیست- محور هستند و مابقی دارای نگرش تکنو- محور هستند. نگرش زیست -محور بیش‌ترین تأثیر را بر رفتارهای زیست محیطی دارد و پیش‌بینی کننده قوی برای رفتارهای زیست محیطی است. علاوه بر این، نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بین آگاهی و رفتار زیست محیطی رابطه‌ای ضعیفی وجود دارد. در خاتمه، دلایل احتمالی رابطه ضعیف بین آگاهی و رفتارهای زیست محیطی تبیین شده است.   %U https://education.scu.ac.ir/article_10750_0a3798b81f032a532c7a62c2a8d7a1b8.pdf