%0 Journal Article %T بررسی نقش جشنواره‌های فعّال تدریس بر بهبود کیفیّت آموزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان (مطالعه‌ی نگرش دبیران مقطع متوسطه‌ی استان خوزستان) %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A پارسا, عبدالله %A ناخدا, طوبی %A مرعشی, سید منصور %D 2010 %\ 06/05/2010 %V 17 %N 1 %P 79-102 %! بررسی نقش جشنواره‌های فعّال تدریس بر بهبود کیفیّت آموزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان (مطالعه‌ی نگرش دبیران مقطع متوسطه‌ی استان خوزستان) %K جشنواره روش‌های فعال تدریس %K تعهد معلمان %K مهارت معلمان %K کیفیت آموزشی %K عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان %R %X    به منظور انجام تحقیقی پیمایشی درباره‌ی نگرش دبیران مقطع متوسطه‌ی استان خوزستان در مورد اثر جشنواره‌ی روش‌های فعّال تدریس بر بهبود کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در سال 1385- 1386، 324 نفر از دبیران درس‌های ادبیات فارسی، عربی و زمین‌شناسی پرسشنامه‌یی با 42 گویه و 5 خرده مقیاس فرعی را تکمیل نمودند. 8/37 درصد از نمونه‌ی آماری تحقیق (125 نفر) شامل تمامی دبیران شرکت‌کننده در جشنواره‌های سالیانه‌ی روش‌های تدریس بودند؛ و حدود 60 درصد باقیمانده (199 نفر) نیز دبیرانی بودند که در جشنواره شرکت نکرده، به شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌یی انتخاب شدند. نتیجه‌ی تحقیق نشان داد که بین نگرش دو گروه دبیران درباره‌ی اثر جشنواره بر کیفیت آموزش تفاوت معناداری وجود ندارد. دبیرانی که در جشنواره‌ها شرکت داشتند، معتقد بودند که حمایت‌های سازمانی کافی نیست؛ و تفاوت نگرش آنها با سایر دبیران در این مورد معنادار بود. به استثنای درس عربی، تفاوت معناداری بین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس‌های ادبیات فارسی و زمین‌شناسی در دو گروه نمونه‌ی آماری تحقیق مشاهده نشد. بر اساس یافته‌ها، رابطه‌ی مثبت و معناداری بین متغیر‌های مهارت معلمان، تعهد معلمان و پیشرفت تحصیلی فراگیران وجود دارد؛ و فقط متغیر نگرش معلمان نسبت به حمایت سازمانی قادر است پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را پیش‌بینی نماید. (155/0= b و 01/0≥ p       %U https://education.scu.ac.ir/article_10271_6f29e86251a8f1206b20b146a46154c3.pdf