%0 Journal Article %T تعلیم و تربیت در راستای همزیستی مسالمت‌آمیز عادلانه: بررسی هدفی تربیتی %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A هاشمی, سید جلال %A پاک سرشت, محمد جعفر %A صفایی مقدم, مسعود %A سپاسی, حسین %A مهرعلیزاده, یدالله %D 2010 %\ 06/05/2010 %V 17 %N 1 %P 1-26 %! تعلیم و تربیت در راستای همزیستی مسالمت‌آمیز عادلانه: بررسی هدفی تربیتی %K همزیستی مسالمت‌آمیز عادلانه %K هدف تربیتی %K آموزش همزیستی مسالمت‌آمیز %K کاهش خشونت در مدرسه %R %X در این مقاله، همزیستی مسالمت‌آمیز به عنوان هدفی تربیتی معرفی شده که از حمایت سه مبنای علمی و یافته‌های پژوهشی، مبنای فلسفی-تربیتی عملگرایی، و مبنای اسلامی برخوردار است. در مقاله‌ی حاضر، الگویی کامل‌تر از همزیستی، یعنی همزیستی مسالمت‌آمیز عادلانه به مثابه‌ هدفی تربیتی ارایه شده که متناسب با نظام آموزشی و فرهنگ کشورمان است. اجزاء یا چارچوب این هدف را به لحاظ مفهومی، تعلیم و تربیت در راستای همزیستی حداقلی عادلانه، سازش عادلانه میان گروه‌ها، همزیستی حداکثری عادلانه و تعلیم و تربیت در راستای ایجاد جامعه متعادل تشکیل می‌دهد که در هر چهار مرحله، بر تغییر، اصلاح، یا شکل دادن ذهنیت روانی-اجتماعی افراد و گروه‌ها در جهت همزیستی، و آموزش در راستای پذیرش وجود و حقوق دیگران، و نهایتاً آموزش و جلب توجه برای تلاش در جهت تحقق زیست مسالمت‌آمیز عادلانه تأکید شده است. در مرحله آموزش همزیستی، درونی سازی ارزش‌ها، مهارت‌ها و رفتارهای همزیستی مسالمت‌آمیز عادلانه فرایندی است که طراحان و مجریان برنامه­ها باید در آن مسیر بکوشند. %U https://education.scu.ac.ir/article_10268_cf96e78d80db32b154d62d61d65ed0bd.pdf