@article { author = {Sepasi, H.}, title = {A Comparison Between Multiple-Choice and True-False Test Items in Measuring Shahid Chamran University Undergraduate Students’ Academic Achievement in Measuement and Evaluation Course with the contorol of students’ absences}, journal = {Journal of Educational Sciences}, volume = {5}, number = {1}, pages = {31-56}, year = {1998}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-8817}, eissn = {2588-672X}, doi = {10.22055/edus.1998.16061}, abstract = {Abstract Teachers have long been concerned with the contributions of’ different types of evaluation to their students achievement. Many believe that the use of multiple- choice items provide greater students achievement and promotes more positive attitudes toward learning. On the other hand, psychometricians like Ebe] and Frisbie, believe that there is no significant difference between multiple-choice and true-false test items. This study was designed to test the hypothesis that the use of true-false test is as effective as multple-ehoice test in mesauring students’ achievement- A total of 304 university students enrolled in the course, were randomly divided into two groups. One group participitated in a multiple-choice test whereas the other group received true-false items. Instructional strategies including objectives of the course, tests contents, and testing procedures were the same for both groups. Then, in order to find out whether the two groups were similar or different in term of their achievements, the correct response in the two tests were compared. The results showed no significant difference between the final scores of the two groups. This finding indicates that teachers should give attention to the contribution of both multiple- choice and true- false test items in measuring their students achievement.}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه‌ پیشرفت‌ تحصیلی‌ دانشجویان‌ دبیری‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ در آزمونهای‌ چند-گزینه‌ای‌ و صحیح‌ - غلط‌ در درس‌ سنجش‌ و اندازه‌گیری‌ با کنترل‌ غیبتهای‌ آنها}, abstract_fa = {امروزه‌ آموزگاران‌، دبیران‌، و اساتید دانشگاه‌ از یک‌ روش‌ واحد برای‌ اندازه‌گیری‌ آموخته‌های‌ فراگیران‌ خود استفاده‌ نمی‌کنند. برخی‌ سؤالات‌ آزمون‌ انشایی‌ را بر سؤالات‌ آزمونهای‌ عینی‌ بویژه‌ سؤالات‌ چهارگزینه‌ای‌ و یا صحیح‌ - غلط‌ ترجیح‌ می‌دهند. با این‌ که‌ سؤالات‌ چهارگزینه‌ای‌ از شهرت‌ بسیاری‌ برخوردارند، برخی‌ از روانسنجان‌ معتقدند که‌ تفاوتی‌ بین‌ این‌ سؤالات‌ و سؤالات‌ صحیح‌- غلط‌ وجود ندارد. در این‌ تحقیق‌ پیشرفت‌ دانشجویان‌ به‌ وسیله‌ دو نوع‌ سؤال‌ (چهار- گزینه‌ای‌ و صحیح‌ غلط‌) مورد مقایسه‌ قرار گرفت‌. 304 دانشجو به‌ طور تصادفی‌ به‌ دو گروه‌ مساوی‌ 152 نفری‌ تقسیم‌ شدند. در هر گروه‌ 100 پسر و 52 دختر قرار داشت‌. از دو فرم‌ آزمون‌ یکی‌ چهارگزینه‌ای‌ و دیگر صحیح‌-غلط‌ که‌ هر دو یک‌ محتوا را اندازه‌گیری‌ می‌کردند به‌ عنوان‌ ابزارهای‌ تحقیق‌ استفاده‌ شد. از سه‌ روش‌ متفاوت‌ برای‌ نمره‌گذاری‌ سؤالات‌ دو آزمون‌ استفاده‌ گردید. نتایج‌ تحلیل‌ یافته‌ها نشان‌ داد که‌ وقتی‌ سؤالات‌ دو آزمون‌ به‌ روش‌ سنتی‌ (روش‌ اول‌) نمره‌گذاری‌ شد و یا این‌ که‌ برای‌ برابر کردن‌ شانس‌ کسری‌ معادل‌  به‌ نمرات‌ اضافه‌ شد (روش‌ سوّم‌) اختلاف‌ معنی‌داری‌ بین‌ نمره‌های‌ ترم‌ دانشجویان‌ در آزمونهای‌ چند-گزینه‌ای‌ و صحیح‌-غلط‌ مشاهده‌ نگردید. ولی‌ زمانی‌ که‌ به‌ پاسخهای‌ غلط‌ نمره‌ منفی‌ تعلق‌ گرفت‌ (روش‌ دوم‌)، بین‌ الگوهای‌ پاسخ‌ دانشجویان‌ پسر و دختر تفاوت‌ معنی‌داری‌ مشاهده‌ گردید. در کل‌ پسران‌ عملکرد بهتری‌ از دختران‌ نشان‌ دادند. با این‌ حال‌، ترتیب‌ رتبه‌ نمره‌ها در هر سه‌ روش‌ نمره‌گذاری‌ یکسان‌ باقی‌ ماند.}, keywords_fa = {}, url = {https://education.scu.ac.ir/article_16061.html}, eprint = {https://education.scu.ac.ir/article_16061_21c04d64d82671d456709c1c9ae91313.pdf} }