@article { author = {Yazdkhasti, B. and Abbaszadeh, M.}, title = {A Study of Factors Influencing Parent Participation in High School Affairs: Case Study of East Azarbaijan Province High Schools}, journal = {Journal of Educational Sciences}, volume = {14}, number = {3}, pages = {45-62}, year = {2007}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-8817}, eissn = {2588-672X}, doi = {10.22055/edus.2007.15772}, abstract = {School is an important educational Institution. It goes without saying that improving the conditions of schools needs active participation of parents. This article aims at exploring the obstacles in the way of parent participation in the education process, offering practical suggestions toward improving it. To fulfill the aim of study, a survey was conducted with special goal of exploring factors which influence parents, participation in educational process. The participants of the study consisted of 600 students parents (sample size) selected from among 204344 in the East Azarbaijan Province. They were parents of high school students in the academic year (2003-2004). In this survey, theories proposed by Vroom, Caplan etc, were used for explaining participation. The results of Multivariate regression analysis revealed that psychological factors were most influential on the rate of participation (Dependent variable). At a lower level, and in desceding order, structural factors, income, media factor and age proved to be infeleuetial.}, keywords = {parent participation,high schools,structural factors,attitudinal factors,psychological factors}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت والدین دانش‌آموزان در امور مدرسه‌ای دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی}, abstract_fa = {مدرسه یکی از نهادهای مهم آموزشی و تربیتی است که نیازمند مشارکت فعال اولیای دانش‌آموزان می‌باشد. به همین خاطر، تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت اولیای دانش‌آموزان در فرایندهای آموزشی و پرورشی فرزندانشان در مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی (سال تحصیلی 1385-1384)، با تعداد جامعه‌ی آماری 204344 و نمونه‌ی انتخابی600 نفر، به شیوه‌ی پیمایشی انجام یافته است. برای تبیین مشارکت، از تئوری‌هایی نظیر تئوری وروم، کاپلان، مک فارلند، فیش باین و آیزین، هومنز، مازلو و نتایج تحقیقات پیشین،  استفاده شده است. نتایج تحلیل‌های چندمتغیر‌ی رگرسیونی نشان داد که متغیر وابسته (میزان مشارکت)، بیش از هر متغیر دیگری، از عامل روانی تأثیر پذیرفته است. بعد از این متغیر، به ترتیب، متغیرهای ساختاری، درآمد، عامل رسانه‌ای و سن بر میزان مشارکت، تأثیرگذار بوده‌اند.}, keywords_fa = {مشارکت والدین,دبیرستان,عوامل ساختاری,نگرشی,روانی}, url = {https://education.scu.ac.ir/article_15772.html}, eprint = {https://education.scu.ac.ir/article_15772_73ef5ac0b2b50ab04ff2e67ab372e16e.pdf} }