@article { author = {Mirzamohammadi, M.H.}, title = {A comparison of Farabi’s and Heidegger views concerning being and implications for education}, journal = {Journal of Educational Sciences}, volume = {23}, number = {2}, pages = {57-76}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-8817}, eissn = {2588-672X}, doi = {10.22055/edu.2017.12624}, abstract = {This research was an attempt at comparing Farabi’sand Heidegger’s views on being and their implications for education. Based on the researchobjective, four researchquestions were formulatedas follows: What are Farabi's innovations in the interpretation of Being inIslamic philosophy? What are Heidegger's innovations in the analysis of Beingin western philosophy? What are the commonalities of and differences betweenthe views of these thinkers regarding being? What are the implications of theresults of this comparison for education? The methodology used was descriptive – analytic(comparative analysis) and deductive. The findings show that themain commonality of Farabi’s and Heidegger’s points of views about Being isreturn to Being (existence) as against existents. Of course, for Farabi, Beingis hierarchical and value – laden. Also education for both Farabi and Heideggercomsists in the realization of Being. Of course, for Farabi, the ultimate Beingis God's being, whereas for Heidegger it is the ‘self’ that is consideredimportant.}, keywords = {being,philosophy,Education,Farabi,Heidegger}, title_fa = {تطبیق وجود از دیدگاه فارابی و هایدگر و دلالت‌های آن در تعلیم و تربیت}, abstract_fa = {تحقیق حاضر باهدف بررسی تطبیقیمبحث وجود از دیدگاه فارابی و هایدگر، و استنتاج دلالت‌های آن در تعلیم و تربیت بهانجام رسیده است. برای رسیدن به هدف فوق، چهار سؤال پژوهشی به این شرح صورت‌بندی شده است: الف)نوآوری‌های فارابی در مبحث وجوددر فلسفه اسلامی چه می‌باشند؟ ب) نوآوری‌های هایدگر در مبحث وجود، در فلسفه غرب چهمی­باشند؟ ج)وجوه اشتراک و افتراق وجودشناسی از دیدگاه فارابی و هایدگر چه می‌باشند؟ د)دلالت‌هایتربیتی وجود شناسی از دیدگاه فارابی و هایدگر چه می‌باشند؟ روش‌های مورداستفاده درتحقیق حاضر شامل روش توصیفی – تحلیلی (تحلیل تطبیقی)، و استنتاجی می‌باشد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد کهوجه اشتراک اصلی فارابی و هایدگر، در مبحث وجودشناسی بازگشت به «وجود» به‌جایموجود در فلسفه می‌باشد. البته برای فارابی، وجود سلسله مراتبی و ارزش‌مدار می­باشد.همچنین تعلیم و تربیت برای هر دو فیلسوف، راه رسیدن به وجود است. البته برایفارابی، وجود درنهایت، وجود واجب (باری‌تعالی) می‌باشد درحالی‌که هایدگر به وجودخود اهمیت می‌دهد.}, keywords_fa = {وجود,فلسفه,تعلیم و تربیت,فارابی,هایدگر}, url = {https://education.scu.ac.ir/article_12624.html}, eprint = {https://education.scu.ac.ir/article_12624_507dc1b85b358071a4f87121a8c70314.pdf} }