@article { author = {Nazari, N. and Heydari, A.R. and Bakhtiarpoor, S.}, title = {The effectiveness of Socratic questioning on critical thinking skills}, journal = {Journal of Educational Sciences}, volume = {20}, number = {2}, pages = {81-98}, year = {2014}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-8817}, eissn = {2588-672X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of criticalthinking training using Socratic questions on critical thinking skills ofpsychology students of Islamic Azad university Ahvaz branch.Thestudy sample included one class among all offered classes for under graduate studentsconsisted of 44 students whichwere divided randomly intointervention and control groups.Pretest, post test control group design wasused. After random selection of experimental and control groups, first for alltwo groups, pre test was performed, then the pilot intervention in 13 sessionsof 90 minutes for the experimental group were presented and after the trainingprogram, post-test was taken for both groups. The students’ critical thinkingskills were measured by Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal (Form A). Thereliability of test were measured with Kronbakh alfa method (α=0.75) and datawas analyzed with Analysis of Covariance (ANCOVA), in level of p<0.05(usingSPSS 19).Results showed a significant difference between the treatmentand control groups in critical thinking total score and four subscales amongthe five subscales. Findings also determined that variables of, gender andmarriage style have not affected critical thinking scores in this study.Thereforewe can conclude thattraining critical thinking using Socratic questionscan play essential role in increasing critical thinking skills}, keywords = {critical thinking,Socratic questioning method,Psychology students,Argumentation,Reasoning}, title_fa = {تأثیر شیوه‌ی سؤال پرسیدن سقراطی بر آموزش تفکر انتقادی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی از طریق شیوه‌ی سؤال پرسیدن سقراطی، بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان رشته روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. جامعه این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته روان‌شناسی عمومی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد واحد اهواز بودند. برای انتخاب نمونه، از بین کلیه کلاس‌های ارائه شده برای دانشجویان کارشناسی روان‌شناسی، یک کلاس 44 نفره به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای، انتخاب و با استفاده از روش تصادفی ساده، به دو گروه 22 نفری تقسیم و در گروه‌های مداخله و گواه قرار داده شدند. طرح پژوهش، نیمه تجربی و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. پس از برگزاری پیش‌آزمون، برنامه آموزشی تفکر انتقادی، طی 13 جلسه و هر هفته یک جلسه به مدت 90 دقیقه به گروه مداخله ارائه شد و سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار اندازه‌گیری مورد استفاده در این پژوهش آزمون تفکر انتقادی واتسون گلیزر (فرم الف) بوده است. اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ 75/0 به دست آمد و تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش کوواریانس یک طرفه (آنکووا) در سطح 05/0 p< (با استفاده از نرم‌افزار SPSS19)، انجام شد. یافته‌ها نشان دهنده‌ی وجود تفاوت معنی‌دار بین گروه مداخله و کنترل در نمره‌ی کلی تفکر انتقادی و چهار خرده مقیاس از 5 خرده مقیاس مربوطه بودند. هم چنین یافته‌ها نشان دهنده‌ی عدم تأثیر متغیرهای جنسیت و وضعیت تأهل در گروه مورد بررسی بودند.}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,شیوه سؤال پرسیدن سقراطی,مباحثه,استدلال}, url = {https://education.scu.ac.ir/article_10745.html}, eprint = {https://education.scu.ac.ir/article_10745_172f4927c5e26ff4044d2e4d5f22e352.pdf} }