@article { author = {Salehi Omran, E. and Jafari Samimi, A. and Nili, J.}, title = {The comparison of comparative advantage of higher education and value added of economics in Kurdistan province}, journal = {Journal of Educational Sciences}, volume = {17}, number = {3و4}, pages = {143-170}, year = {2011}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-8817}, eissn = {2588-672X}, doi = {}, abstract = {                                                          The aim of the present article is to investigate the comparative advantage of state higher education majors in Kurdistan province in bachelor’s degree and associate degree from 1382 to 1385 in Kurdistan University and boys and girls’ junior colleges in Sanandaj as the most important centers of state higher education in province and its comparison with economic advantages of this region. The results of the computation of comparative advantage that has been done by the revealed comparative advantage of Ballassa show that Kurdistan province has comparative advantage in 8 sections and 37 activities out of 15 sections and 72 economic activities but although most of the majors have comparative advantage in higher education, there is not so much accordance with economic sections’ advantage due to limitations in majors. There is also difference between KurdistanUniversity and boys and girls’ junior colleges in Sanandaj in priority of comparative advantage of majors and the degree of accordance with economic sections.        }, keywords = {Revealed comparative advantage,Higher Education,Kurdistan province,majors,section}, title_fa = {مقایسه مزیت نسبی آموزش عالی و ارزش افزوده‌یی اقتصادی در استان کردستان}, abstract_fa = {    هدف مقاله‌ی حاضر بررسی مزیت نسبی رشته‌های تحصیلی آموزش عالی دولتی استان کردستان در مقاطع کاردانی و کارشناسی در سال‌های 1385- 1382 در دانشگاه کردستان و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای دختران و پسران سنندج به عنوان مهمترین مراکز آموزش عالی دولتی استان و مقایسه‌ی آن با مزیت‌‌های اقتصادی این منطفه می‌باشد. نتایج محاسبه‌ی مزیت نسبی که با استفاده از روش مزیت نسبی آشکار شده بالاسا صورت گرفته نشان می‌دهد که استان کردستان از مجموع 15 بخش و 72 فعالیت اقتصادی در 8 بخش و 37 فعالیت دارای مزیت نسبی بوده، اما در آموزش عالی به علت محدودیت در رشته‌های تحصیلی با وجود اینکه اکثریت رشته‌ها دارای مزیت نسبی بوده‌اند اما هماهنگی زیادی با مزیت بخش‌های اقتصادی ندارند. همچنین از نظر اولویت در مزیت نسبی رشته‌ها و میزان هماهنگی با بخش‌های اقتصادی بین وضعیت دانشگاه کردستان و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای دختران و پسران سنندج نیز تفاوت و جود دارد.        }, keywords_fa = {مزیت نسبی آشکار شده,آموزش عالی,استان کردستان,رشته‌های تحصیلی,بخش‌های اقتصادی}, url = {https://education.scu.ac.ir/article_10294.html}, eprint = {https://education.scu.ac.ir/article_10294_414fb2b521d5b8a6c298b75546622fa2.pdf} }