@article { author = {Rahimidoost, G and Razavi, S.A}, title = {Measuring readiness for e-learning project}, journal = {Journal of Educational Sciences}, volume = {19}, number = {2}, pages = {145-166}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-8817}, eissn = {2588-672X}, doi = {}, abstract = {E-learning as new educational technology is rapidly developing, expanding and changing. This rapid expanding has prompted administrators to follow scientific and rational methods in implementing, managing and evaluating e-learning projects. Need assessment as a scientific and rational method is a way to follow prior to adopting e-learning projects. The goal of present research was to measure ShahidChamranUniversity’s readiness for adopting e-learning. The Population of the research consisted of all students and faculty members in the second semester of the academic year 1385-1386. The Samples comprised 351 students and 129 faculty members selected by stratified random sampling method. Two standard tests were administered; one to students and the other to faculty members. In order to analyze data, both descriptive and inferential statistics (ANOVA) were used. Findings revealed that the students and faculty members of ShahidChamranUniversity are relatively ready for e-learning. In addition, inferential analysis of data showed that there is a significant difference between humanities and basic sciences students in readiness for e-learning, but the no significant difference between academic achievement of students and readiness for e-learning was discovered. According to another finding there is no significant difference between rank of faculty members and their attitudes towards university readiness for e-learning.  }, keywords = {E-Learning,need assessment for e-learning,University,need assessment}, title_fa = {امکان‌سنجی اجرای پروژه‌ی یادگیری الکترونیکی}, abstract_fa = {یادگیری الکترونیکی به عنوانیک فناوری آموزشی جدید به سرعت در حال گسترش، توسعه و تحول است. چنین گستردگی دست‌اندرکارانرا ملزم به اعمال روش‌های علمی و منطقی در اجرا، مدیریت و ارزشیابی پروژه‌های یادگیریالکترونیکی کرده ‌است. یکی از روش‌های پیروی از منطق و عقلانیت در یادگیریالکترونیکی امکان‌سنجی پیش از اجرای پروژه‌های یادگیری الکترونیکی است. پژوهش حاضربا هدف بررسی امکان اجرای یادگیری الکترونیکی در دانشگاه شهید چمران اهواز انجامشده است. جامعه‌ی آماری تمامی دانشجویان و استادان دانشگاه شهید چمران اهواز درنیمسال دوم سال تحصیلی 86-85 بودند. نمونه‌ی این پژوهش از میان دو گروه دانشجویان(351 نفر)، و استادان (129 نفر)، انتخاب شد. روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی بود. ابزارپژوهش پرسشنامه‌های استانداردی بود که قبلاً توسط پژوهشگران دیگری مورد استفادهقرار گرفته بود. در این پژوهش از دو پرسشنامه‌ی استاندارد، یکی برای دانشجویان ودیگری برای استادان استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (میانگین،انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک راهه ANOVA) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان دادکه دانشجویان و استادان دانشگاه شهید چمران برای شرکت در یادگیری الکترونیکی آمادگینسبی دارند. به‌علاوه، تحلیل استنباطی داده‌ها نشان داد که بین دانشجویان گروه‌هایعلوم انسانی و علوم پایه از نظر آمادگی برای شرکت در یادگیری الکترونیکی تفاوت معنی‌داریوجود دارد، اما بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان و آمادگی برای شرکت در یادگیریالکترونیکی تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. بر اساس یافته‌ی دیگر این پژوهش، تفاوت معنی‌داریبین مرتبه‌ی علمی اعضای هیأت علمی و نگرش آنان نسبت به میزان آمادگی استادان برایارائه‌ی دروس به صورت الکترونیکی وجود ندارد.}, keywords_fa = {یادگیری الکترونیکی,امکان‌سنجی یادگیری الکترونیکی,دانشگاه,امکان‌سنجی}, url = {https://education.scu.ac.ir/article_10121.html}, eprint = {https://education.scu.ac.ir/article_10121_73ae681651d6ae6f22b52999e41d157c.pdf} }