مدیریت آموزشی
فاطمه احمدی؛ رضوان حسین قلی زاده؛ مجتبی بذرافشان مقدم
چکیده
هدف اصلی این پژوهش مطالعه توصیف تجارب زیسته اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از آزادی آکادمیک می باشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناسی توصیفی بهره گرفتهشد. کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نمونه موردمطالعه را تشکیل دادند که 18 نفر به عنوان مطلعان کلیدی و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش مطالعه توصیف تجارب زیسته اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از آزادی آکادمیک می باشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناسی توصیفی بهره گرفتهشد. کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نمونه موردمطالعه را تشکیل دادند که 18 نفر به عنوان مطلعان کلیدی و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای موردنیاز از مصاحبه نیمهساختیافته و برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها از روش تحلیل استراوس و کوربین استفاده شد. همچنین برای اعتباربخشی یافته ها از ملاک های چهارگانه لینکلن و گوبا استفاده شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، پنج مضمون اصلی آزادی آموزشی، آزادی پژوهشی، آزادی فردی، آزادی فرهنگی و آزادی سازمانی به عنوان تجربه اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از آزادی آکادمیک استخراج شد. در مضمون آزادی آموزشی و پژوهشی نتایج به دست آمده ناظر بر تجربه متفاوت اعضای هیئت علمی از آزادی و محدودیت در این دو مضمون میباشد. مقولههای مربوط به فرد و ادراک اعضای هیئت علمی از آزادی آکادمیک ذیل مضمون آزادی فردی قرار گرفتند. همچنین مضمون آزادی فرهنگی بیانگر پیوند بین فرهنگ اجتماعی، سیاسی و جامعه با آزادی آکادمیک میباشد و در پایان مضمون آزادی سازمانی به مقولههای مرتبط با سازمان و ساختار دانشگاه اشاره میکند.
مدیریت آموزشی
محمد فروهر؛ نقی رعدی افسوران؛ سید هدایت الله داورپناه
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه یادگیری چابک به عنوان یک شایستگی رهبری در محیط کار و هنجاریابی مقیاس اندازهگیری آن انجام شده است. مرور ادبیات پژوهش نشان داد که مطابق با نظریۀ لومباردو و اچینبرگ (2000)، یادگیری چابک در چهار بعد چابکی ذهنی، چابکی تغییر، چابکی انسانی و چابکی نتایج قابل شناسایی است. جامعۀ آماری پژوهش متشکل از کارکنان یکی از شرکتهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه یادگیری چابک به عنوان یک شایستگی رهبری در محیط کار و هنجاریابی مقیاس اندازهگیری آن انجام شده است. مرور ادبیات پژوهش نشان داد که مطابق با نظریۀ لومباردو و اچینبرگ (2000)، یادگیری چابک در چهار بعد چابکی ذهنی، چابکی تغییر، چابکی انسانی و چابکی نتایج قابل شناسایی است. جامعۀ آماری پژوهش متشکل از کارکنان یکی از شرکتهای دولتی در شهر تهران بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 217 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده و به صورت تصادفی و با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن بود که روایی سازه مقیاس مذکور، با بهرهگیری از تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم، در تمامی گویهها به جزء هفت گویه (9، 20، 7، 3، 10، 2 و 23)، از بار عاملی قابلقبولی با بعد مربوط به خود برخوردار بوده و مورد تائید میباشند. همچنین، تمام ابعاد مقیاس ترجمه شده دارای ضرایب همبستگی معنی دار بوده و از بار عاملی قابل قبولی با یادگیری چابک برخوردار هستند (96/ 1 t≥). به علاوه، ابعاد چابکی انسانی و چابکی نتایج بیشترین ضریب همبستگی و ابعاد چابکی تغییر و چابکی نتایج کمترین ضریب همبستگی را با یکدیگر دارند. درنهایت، نتایج ضریب آلفای کرونباخ نشان داد که مقیاس یادگیری چابک و تمامی ابعاد آن از پایایی مطلوبی برخوردار میباشند.
مدیریت آموزشی
فاطمه طاهرپور؛ هادی پورشافعی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور شناسایی راهکارهای جذب موثر دانشجویان خارجی در دانشگاههای شرق کشور صورت گرفت. پژوهش از نوع کیفی و بر پایه نظریه داده بنیاد با رویکرد ظاهر شونده انجام شد. مشارکتکنندگان این پژوهش را مدیران حال و گذشته دفتر روابط بینالملل دانشگاههای فردوسی مشهد و بیرجند و اعضای هیئت علمی که متخصص و دارای تجربه همکاریهای بینالمللی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور شناسایی راهکارهای جذب موثر دانشجویان خارجی در دانشگاههای شرق کشور صورت گرفت. پژوهش از نوع کیفی و بر پایه نظریه داده بنیاد با رویکرد ظاهر شونده انجام شد. مشارکتکنندگان این پژوهش را مدیران حال و گذشته دفتر روابط بینالملل دانشگاههای فردوسی مشهد و بیرجند و اعضای هیئت علمی که متخصص و دارای تجربه همکاریهای بینالمللی بودند، تشکیل داد. نمونهگیری به روش هدفمند و ملاک محور و تا رسیدن به سطح اشباع نظرات ادامه یافت که در نهایت 15 نفر در مصاحبه شرکت کردند. تحلیل دادهها از طریق کدگذاری باز، انتخابی و محوری صورت گرفت. یافتهها، حاکی از این بود که عوامل مؤثر در جذب دانشجویان خارجی، احداث واحد بینالملل، وجود قوانین منسجم، پذیرش فرهنگهای متفاوت، وجود شبکههای ارتباطی، تمرکز بر پژوهشهای بنیادی، سیستم تدریس مدرن، مراجع علمی سرآمد، امکانات رفاهی و خدماتی و ایجاد انگیزه مالی است. در تبیین چالشها و موانع؛ عدم وجود استانداردهای آموزشی، غالب بودن نگرش مالی، مدرکگرایی (کمیتگرایی)، ارتباط عرفی/ مذهبی، عدم روابط بینالمللی، تحریم سیستم بانکی و ساختار امنیتی حاکم، شناسایی شدند. در تبیین اقدامات و راهبردهای مؤثر؛ ایجاد واحدهای مجازی، آموزش جداگانه، تدوین معیارهای استاندارد جذب، ارائه مدرک دوگانه، همراهیار پژوهشی، پروژههای اشتراکی و جذب پژوهشمحور استخراج شد. در نهایت در تبیین پیامدهای جذب دانشجویان خارجی؛ شناخت و اشتراک فرهنگی، پویایی فکری و علمی، استقلال مالی، سرخوردگی رفتاری (دوگانگی فرهنگی) و تبعیض علمی مؤثر بودهاند. در نهایت مدل چندوجهی جذب دانشجویان خارجی ترسیم گردید.
مدیریت آموزشی
سارا شفیعی باغبادرانی؛ میترا عزتی
چکیده
با توجه به این واقعیت که دانشگاههای دیجیتال فنآوریهای جدیدی را برای اشاعه دانش سازمانی در تمام سطوح سازمانی خود بکار میگیرند، نیاز به شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی و استقرار مدیریت دانش در سازمان خود را دارند. در این پژوهش عوامل مؤثر بر پیادهسازی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاههای دیجیتال شناسایی شد. پژوهش حاضر، کیفی ...
بیشتر
با توجه به این واقعیت که دانشگاههای دیجیتال فنآوریهای جدیدی را برای اشاعه دانش سازمانی در تمام سطوح سازمانی خود بکار میگیرند، نیاز به شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی و استقرار مدیریت دانش در سازمان خود را دارند. در این پژوهش عوامل مؤثر بر پیادهسازی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاههای دیجیتال شناسایی شد. پژوهش حاضر، کیفی و از نوع دادهبنیاد با رویکرد سیستماتیک بود. میدان مطالعه 18 نفر از متخصصان و صاحبنظران بودند که به صورت نمونهگیری هدفمند و به روش گلولهبرفی انتخاب شدند. در جهت کسب دادههای موردنظر از این 18 نفر مصاحبه نیمهساختاریافته گرفتهشد که تا مرحلهی اشباع دادهها ادامه یافت. یافتههای پژوهش بر اساس الگوی اشتراوس و کوربین در پنج عامل علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردی و پیامدها دستهبندی شدند. عوامل علی عبارتنداز: فراهمسازی زیرساختهای سازمانی، توسعهی فرایند مدیریت دانش، دیدگاه آیندهنگرانه سازمان و اکوسیستم و ساختار سازمانی. عوامل زمینهای عبارتنداز: قابلیتهای بالقوه سازمان، همگامشدن با تحول دیجیتالی و هماهنگی با شرایط روز جهان. عوامل مداخلهگر عبارتنداز: وجه تمایز نیروی انسانی، عرصه سازمانی، توسعه نیافتگی فناوری اطلاعات، سیاستگذاریهای غالب بر سازمان و مدیریت و رهبری سازمان. عوامل راهبردی عبارتنداز: به کارگیری آموزشهای لازم در سازمان، بهکاربردن مشوق، فرهنگسازی، مسیر شغلی مناسب، برآوردن منابع مالی لازم، تدارک سامانههای نظارت و ارزیابی. پیامدها عبارتنداز: اثرات فردی و اثرات سازمانی. درنهایت مدل پارادایمی ارائه شد. مقوله مرکزی در این مدل پارادایمی "تحول دانشمدار دانشگاهها در عصر دیجیتال" میباشد. سیاستگذاران، مدیران سازمانی و اساتید دانشگاهی که در محیط سازمانی دیجیتال یا پیشدیجیتال فعالیت میکنند میتوانند از این مدل پارادایمی استفاده نمایند.
مدیریت آموزشی
مصطفی حسینی؛ مهدی محمدی؛ قاسم سلیمی؛ مریم شفیعی سروستانی؛ معصومه محترم
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش استعدادربایی دانشگاه در رفتار فراکنشی اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز بود، طرح پژوهش کمی و روش پژوهش، توصیفی _ همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز با تعداد 720 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب دانشکده برای انتخاب نمونهها 168 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش استعدادربایی دانشگاه در رفتار فراکنشی اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز بود، طرح پژوهش کمی و روش پژوهش، توصیفی _ همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز با تعداد 720 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب دانشکده برای انتخاب نمونهها 168 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس شامل دانشگاه استعدادربا و مقیاس رفتارهای فراکنشی بود. پس از محاسبه اعتبار و پایایی، ابزارهای پژوهش بین گروه نمونه توزیع و دادهها جمع آوری شدند. برای تحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج این بخش نشان داد که دانشگاه شیراز در ابعاد زیرساخت، تجهیزات و تسهیلات، برنامههای توسعه اعضای هیات علمی،برنامههای توسعه ساختاری و اداری و برنامههای رشد و پیشرفت دانشجویان پایین تر از حد معیار ، در ابعاد چشم انداز اجتماعی – فرهنگی و ویژگی های شغلی و حرفهای اعضای هیات علمی در حد معیار و در ابعاد هویت و موقعیت منطقهای و جغرافیایی، اعتبار پژوهشی اعضای هیات علمی و اعتبار آموزشی اعضای هیات علمی بالاتر از حد معیار عمل نموده است، اما در هیچکدام به حد مطلوب نرسیده است. رفتار فراکنشی فردی و گروهی اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز در حد مطلوب و رفتارفراکنشی سازمانی آنان بالاتر از حد مطلوب است. استعدادربایی دانشگاه ، پیش بینی کننده مثبت و معنی دار رفتار فراکنشی اعضای هیات علمی می باشد.
مدیریت آموزشی
حمید فرهادی راد؛ سکینه شاهی؛ امین الله خلیلی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مولفه های دانش دبیران در آموزش و پرورش شهر اهواز بود. پژوهش مذکور از نظر هدف در حیطه پژوهشهای «نظری-کاربردی» و به لحاظ روش، آمیخته از نوع اکتشافی متوالی(کیفی و کمّی) است. در بخش کیفی بر اساس قاعده اشباع نظری 11 نفر از دبیران شهر اهواز به روش نمونه گیری هدفمند و با استفاده از الگوی موارد مطلوب انتخاب شدند ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مولفه های دانش دبیران در آموزش و پرورش شهر اهواز بود. پژوهش مذکور از نظر هدف در حیطه پژوهشهای «نظری-کاربردی» و به لحاظ روش، آمیخته از نوع اکتشافی متوالی(کیفی و کمّی) است. در بخش کیفی بر اساس قاعده اشباع نظری 11 نفر از دبیران شهر اهواز به روش نمونه گیری هدفمند و با استفاده از الگوی موارد مطلوب انتخاب شدند و در این پژوهش مشارکت کردند. حجم نمونه برای بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران 346 نفر برآورد شد و از روش نمونه گیری طبقهای تصادفی برای انتخاب آنها استفاده شد. برای جمع آوری دادههای کیفی از روش مصاحبه نیمه ساختمند و برای دادههای کمّی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. در بخش کیفی به منظور تجزیه و تحلیل مصاحبهها، از روش تحلیل محتوای استنتاجی مصاحبه ها و برای تجزیه و تحلیل داده های کمّی، از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. نتایج بهدست آمده نشان داد که مولفه های دانش دبیران شامل دانش مهارتی (مهارت در تدریس، مهارت ارزشیابی و ...)؛ دانش شناختی (شناخت دانش آموزان، شناخت قوانین و مقررات و ...)، دانش رویهای (تدریس عملی، دانش ارزشیابی و ...)؛ دانش ارتباطی- تعاملی (تعامل با مدیر، تعامل با اداره و ...)؛ دانش مدیریت و برنامه ریزی (رهبری و مدیریت کلاس و ...) و دانش فن آوری (توانایی استفاده از محتوای الکترونیکی، کامپیوتر و اینترنت) میباشد.
مدیریت آموزشی
سکینه جعفری؛ علی اکبر امین بیدختی؛ زهرا قاسمیان دستجردی
چکیده
هدف پژوهش حاضر نقش رهبری حرفهای مدیران در توسعه شایستگی دانش آموزان با میانجیگری حرفهای شدن معلمان، اعتماد و همکاری بین معلمان مدارس شهرستان بابل میباشد. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام معلمان دورههای اول و دوم ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر نقش رهبری حرفهای مدیران در توسعه شایستگی دانش آموزان با میانجیگری حرفهای شدن معلمان، اعتماد و همکاری بین معلمان مدارس شهرستان بابل میباشد. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام معلمان دورههای اول و دوم ابتدایی و متوسطه اول و دوم (3100 نفر) شهرستان بابل در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 200 نفر بهعنوان نمونه پژوهش (85 نفر مرد و 115 نفر زن) انتخاب شدند. همه معلمان نمونه پژوهش پرسشنامههای رهبری حرفهای مدیران، توسعه شایستگیهای دانشآموزان، حرفهای شدن معلمان، اعتماد و همکاری بین معلمان را تکمیل کردند. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها نشان داد که: بین توسعه شایستگی دانشآموزان با رهبری حرفهای مدیران، اعتماد و همکاری بین معلمان و حرفهای شدن معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. رهبری حرفهای مدیران بر حرفهای شدن معلمان اثر مستقیم و معناداری دارد؛ همچنین رهبری حرفهای مدیران با میانجیگری اعتماد و همکاری بین معلمان بر حرفهای شدن معلمان اثر غیرمستقیم و معناداری دارد. حرفهای شدن معلمان بر توسعه شایستگی دانشآموزان اثر مستقیم و معناداری ایفا میکند. رهبری حرفهای مدیران با میانجیگری اعتماد و همکاری بین معلمان و حرفهای شدن معلمان اثر غیرمستقیم و معناداری بر توسعه شایستگی دانشآموزان ایفا میکند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت نقش رهبری حرفهای مدیران در رشد حرفهای معلمان و بهتبع آن افزایش شایستگی دانشآموزان دارد.
مدیریت آموزشی
نقی رعدی افسوران؛ سید علی سیادت؛ رضا هویدا؛ حمیدرضا عریضی سامانی؛ جورج ثورنتون
چکیده
هدف پژوهش حاضر، آموزش و بهبود شایستگیهای رهبری تحولگرایی، تیمسازی و تفکر استراتژیک در مدیران یک شرکت دولتی با استفاده از روش کانون ارزیابی توسعه رهبر (کاتر ) بود. روش پژوهش، روش آزمایشی (پیش آزمون – پس آزمون) بود. برای اجرای پژوهش، تعداد 10 نفر از مدیران شرکت با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابتدا آنان به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، آموزش و بهبود شایستگیهای رهبری تحولگرایی، تیمسازی و تفکر استراتژیک در مدیران یک شرکت دولتی با استفاده از روش کانون ارزیابی توسعه رهبر (کاتر ) بود. روش پژوهش، روش آزمایشی (پیش آزمون – پس آزمون) بود. برای اجرای پژوهش، تعداد 10 نفر از مدیران شرکت با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابتدا آنان به مقیاسهای خودکارآمدی رهبری، دانش رهبری و سناریوهای موقعیتی رهبری در قالب تستهای پیش آزمون پاسخ دادند. بعد از آن، مداخله آموزشی به مدت دو روز اجرا شد که در آن ابتدا مشارکت کنندگان در شایستگیهای رهبری هدف از طریق تمرینهای شبیهسازی، ارزیابی شدند و سپس در راستای نیازهای توسعهای شناسایی شده، توسط مربیان بازخورد لازم را دریافت کردند. دو هفته بعد، تستهای پسآزمون توسط مشارکت کنندگان تکمیل گردید. با توجه به محدودیت تعداد نمونه پژوهش، دادههای حاصله با آزمونهای تی تک نمونهای و تی زوجی با روش آماری ناپارامتریک بوت استرپ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: طرح و محتوای "کاتر" از نظر مشارکت کنندگان و ارزیابان به طور معناداری معتبر بوده است. همچنین، "کاتر" در حیطه عاطفی در بهبود شایستگی رهبری تیمسازی مشارکت کنندگان و در حیطه شناختی در بهبود شایستگی رهبری تحولگرایی آنان تأثیر معناداری داشته است. با این وجود، آن در بهبود شایستگیهای رهبری هدف در حیطه رفتاری مؤثر نبوده است.
مدیریت آموزشی
مهدی نداف؛ فرج اله رحیمی؛ زهرا غلامی
چکیده
با توجه به اهمیت نوآوری و کارآفرینی در رشد و توسعه اقتصادی جوامع به واسطه خلاقیت، و از آنجا که یکی از سیاستهای سازمان آموزش فنی حرفهای ارتقا مهارت نیروی انسانی به جهت گسترش اشتغال از طریق آمادهسازی افراد برای پاسخگویی به تغییرات روزافزون دانش و فناوری است می توان گفت محیط اجتماعی که از طریق فرهنگ همکاری، خلاقیت فردی را مورد ...
بیشتر
با توجه به اهمیت نوآوری و کارآفرینی در رشد و توسعه اقتصادی جوامع به واسطه خلاقیت، و از آنجا که یکی از سیاستهای سازمان آموزش فنی حرفهای ارتقا مهارت نیروی انسانی به جهت گسترش اشتغال از طریق آمادهسازی افراد برای پاسخگویی به تغییرات روزافزون دانش و فناوری است می توان گفت محیط اجتماعی که از طریق فرهنگ همکاری، خلاقیت فردی را مورد حمایت قرار می دهد نقش مهمی در این زمینه ایفا میکند. از این رو پژوهش حاضر با تدوین یک مدل دو سطحی قصد بررسی عوامل مؤثر بر فرهنگ همکاری و خلاقیت فردی را دارد. این مطالعه بر حسب هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی است. 319 نفر از مربیان و کار آموزان مراکز دولتی و آزاد سازمان آموزش فنی و حرفهای شهر اهواز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهایSPSS ، Amos و Hlm انجام شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان میدهد که در سطح فرد هوش هیجانی از طریق سازههای اعتماد بین فردی و فرهنگ همکاری بر خلاقیت فردی اثرگذار است و همچنین در سطح گروه فرهنگ همکاری تیمی و خلاقیت تیمی تأثیر ویژهای بر فرهنگ همکاری فردی و خلاقیت فردی دارند.
مدیریت آموزشی
هاشم محمدی چمردانی؛ محمدنور رحمانی
چکیده
پیشرفت روز افزون فن آوری اطلاعات و ارتباطات، در کلیه فعالیت های سازمان از جمله آموزش منابع انسانی تأثیر داشته است و باعث ظهور و گسترش دوره های آموزشی الکترونیکی، به عنوان فن آوری نوین آموزشی شده است؛ هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل موثر در موفقیت دوره های آموزشی الکترونیکی بود که با روش آمیخته اکتشافی در شرکت گاز استان هرمزگان ...
بیشتر
پیشرفت روز افزون فن آوری اطلاعات و ارتباطات، در کلیه فعالیت های سازمان از جمله آموزش منابع انسانی تأثیر داشته است و باعث ظهور و گسترش دوره های آموزشی الکترونیکی، به عنوان فن آوری نوین آموزشی شده است؛ هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل موثر در موفقیت دوره های آموزشی الکترونیکی بود که با روش آمیخته اکتشافی در شرکت گاز استان هرمزگان انجام شد؛ بخش کیفی با روش پدیدار شناسی توصیفی انجام گردید، نمونه تعداد 16 نفر از متخصصین بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، برای گرد آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختمند استفاده شد و برای تحلیل داده ها، روش هفت مرحله ای کلایزی مورد استفاده قرار گرفت؛ بخش کمی با روش پیمایشی انجام شد، جامعه آماری 212 نفر از کارکنان شرکت گاز استان هرمزگان بودند که با استفاده از جدول مورگان، 136 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد، ابزار تحقیق پرسشنامه بود و برای آزمون فرضیه ها، از آزمون t تک نمونه ای استفاده گردید و داده ها به وسیله نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد؛ یافته های کیفی در 115 کد اولیه، 9 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی به دست آمد و یافته های کمی نشان داد؛ عوامل سازمانی، فنی و آموزشی در موفقیت دوره های آموزشی تأثیر مثبت و معنی داری دارند
مدیریت آموزشی
یونس رومیانی؛ خدایار ابیلی؛ پورکریمی جواد؛ سعید فرح بخش
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی سازوکارهای شناسایی و انتخاب اعضای هیأت علمی مستعد در دانشگاههای جامع با تراز عملکرد منطقهای است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. به همین منظور، تعداد 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی مطلع نسبت به جذب هیأت علمی بهصورت هدفمند و با راهبرد نمونهگیری نظری انتخاب شده و بهصورت نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی سازوکارهای شناسایی و انتخاب اعضای هیأت علمی مستعد در دانشگاههای جامع با تراز عملکرد منطقهای است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. به همین منظور، تعداد 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی مطلع نسبت به جذب هیأت علمی بهصورت هدفمند و با راهبرد نمونهگیری نظری انتخاب شده و بهصورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. برای اطمینان از روایی پژوهش، از بررسی توسط اعضاء (مصاحبهشوندگان) و روش چند سویه نگری منابع دادهها و برای محاسبه پایایی کدگذاریهای انجام شده، از روشهای پایایی باز آزمون و پایایی توافق درون موضوعی (توافق بین دو کدگذار) استفاده گردید. پس از پیادهسازی محتوای مصاحبهها و تحلیل مقدماتی آنها، کدها یا مفاهیم اولیه شناسایی و به منظور دستیابی به مقولههای اصلی کدهای مشابه در طبقههایی خاص قرار گرفتند. درنهایت برای هر یک از طبقات عنوانی که دربرگیرنده کل کدهای آن طبقه باشد، انتخاب گردید. درنتیجه این مطالعه شانزده (16) سازوکار برای شناسایی و انتخاب اعضای هیأت علمی مستعد در دانشگاه ها جامع با تراز عملرد مطنقه ای شناسایی گردید که به اعتقاد خبرگان شناسایی و انتخاب اعضای هیأت علمی متناسب با رسالت و اهداف دانشگاه و اختصاص زمان بیشتر به فرایند استعدادیابی و استعدادگزینی اعضای هیأت علمی از بیشترین اهمیت برخوردار می باشند.
مدیریت آموزشی
مریم سادات قریشی خوراسگانی؛ محمد یمنی دوزی سرخابی؛ غلامرضا ذاکرصالحی؛ گلنار مهران
چکیده
با توجه به اینکه از سال 1390، پردیسهای خودگردان عهدهدار رسالت و کارکردهای آموزشعالی شدهاند و اهمیت این مسئله، این پژوهش باهدف، بررسی و آسیبشناسی کارکردی پردیسهای خودگردان در سه بعد (آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی) و پیامدهای بلندمدت این آسیبها انجامشده است. بدین منظور با 21 نفر از صاحبنظران آموزشعالی و مدیران پردیسهای ...
بیشتر
با توجه به اینکه از سال 1390، پردیسهای خودگردان عهدهدار رسالت و کارکردهای آموزشعالی شدهاند و اهمیت این مسئله، این پژوهش باهدف، بررسی و آسیبشناسی کارکردی پردیسهای خودگردان در سه بعد (آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی) و پیامدهای بلندمدت این آسیبها انجامشده است. بدین منظور با 21 نفر از صاحبنظران آموزشعالی و مدیران پردیسهای خودگردان دانشگاههای دولتی شهر تهران به روش نمونهگیری هدفمند مصاحبه عمیق نیمهساختارمند انجام شد. این پژوهش کیفی، از نوع رویکرد استقرایی و ازنظر روش توصیفی- اکتشافی است. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون (تم) استفاده و مضامین آسیبهای کارکردی استخراج شد. حاصل تحلیل مصاحبهها، استخراج 97 کد در قالب 3 مؤلفه اصلی و 6 مؤلفه فرعی هست. 58 کد از کدهای استخراجشده از مصاحبهها، مربوط به بعد آموزش آسیبهای کارکردی شامل؛ افت کیفیت فرایند آموزش، افت کیفیت فرایند یادگیری، عدم تعامل سازنده بین استاد و دانشجو بوده است. همچنین، 19 کد از کدهای استخراجشده از مصاحبهها مربوط به بعد پژوهش آسیبهای کارکردی شامل؛ کیفیت پایین پژوهش و عدم توجه به پژوهش دانشجویی بوده است.9 کد از کدهای استخراجشده از مصاحبهها مربوط به بعد خدمات تخصصی آسیبهای کارکردی در عدم تعامل پردیس، صنعت و سایر بخشهای جامعه خلاصه میشود. همچنین،11 کد از کدهای استخراجشده، مربوط به پیامدهای بلندمدت آسیبهای کارکردی پردیسها شامل؛ افت کیفیت ورودیهای پردیس، گسترش مدرکگرایی، افت کیفیت پژوهش، توجه صرف به کارکرد آموزش، اولویت کمیت بر کیفیت، افت کیفیت فارغالتحصیلان، عدم تولید علم و لطمه به جایگاه بوده است. بر این اساس انتظار میرود، در جهت کاهش یا رفع این آسیبها تلاش شود.
مدیریت آموزشی
بهروز ارباب شیرانی؛ علی زینل همدانی؛ سید حمید رضا شاوران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بهبود فرآیند برنامهریزی استراتژیک در تعیین اولویت های زیرنظام دولتی آموزش عالی استان اصفهان با استفاده از مدل ترکیبی تکنیک سوات و تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری پژوهش 130 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای صنعتی اصفهان، اصفهان و کاشان و صنعتی مالک اشتر بودند که در فرایند تدوین ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بهبود فرآیند برنامهریزی استراتژیک در تعیین اولویت های زیرنظام دولتی آموزش عالی استان اصفهان با استفاده از مدل ترکیبی تکنیک سوات و تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری پژوهش 130 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای صنعتی اصفهان، اصفهان و کاشان و صنعتی مالک اشتر بودند که در فرایند تدوین سند آمایش آموزش عالی استان مشارکت داشتند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند(سرشماری) انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته تدوین شده در گزارش فاز دوم سند آمایش آموزش عالی استان اصفهان(2015) بود که روایی سازه، صوری و محتوایی آن در مطالعه یادشده مورد تایید قرار گرفته بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 70/0 برآورد گردید. تعداد 45 از اعضای هیات علمی یاد شده پرسشنامه های توزیع شده را تکمیل و اعاده نمودند. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون بارتلت(KMO) تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون و با بهره گیری از نرم افزارSPSS17 انجام گرفت. بااستفاده از این مدل ترکیبی هفت استراتژی معتبر بدون نیاز به بررسی تمام خانههای ماتریس سوات(از طریق کاهش ابعاد ماتریس سوات به حدود یک دهم نقاط) و برقراری یک ارتباط آماری بین عوامل درونی و بیرونی استنباط و استخراج شدند که نسبت به روشهای AHP وANP پیچیدگی کمتری داشتند. این استراتژیها، اهداف این زیرنظام را پوشش داد و تعریف یک شاخص جدید، بکارگیری تکنیک تخصیص خطی اولویت بندی را ممکن نمود.
مدیریت آموزشی
سحر سعادت؛ سکینه شاهی؛ حمید فرهادی راد؛ محمد رضا نیستانی
چکیده
آموزش مداوم کارکنان، اقدامی راهبردی است که در سطح فردی، باعث ارتقای کیفیت شغلی و در سطح سازمانی، عامل تعالی و توسعه سازمان و در سطح ملی، موجب افزایش بهره وری می شود. این مقاله با هدف بررسی سیاست ها و استراتژی های سازماندهی آموزش مداوم در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده، روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای ...
بیشتر
آموزش مداوم کارکنان، اقدامی راهبردی است که در سطح فردی، باعث ارتقای کیفیت شغلی و در سطح سازمانی، عامل تعالی و توسعه سازمان و در سطح ملی، موجب افزایش بهره وری می شود. این مقاله با هدف بررسی سیاست ها و استراتژی های سازماندهی آموزش مداوم در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده، روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای قیاسی از اسناد و مدارک موجود در شرکت و متن مصاحبه ها بود. مشارکت کنندگان این پژوهش را اعضای کمیته تحول منابع انسانی واحد آموزش و توسعه منابع انسانی شرکت تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، هفت نفر از اعضای این کمیته انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل اسناد و مدارک و مصاحبه نیمه ساختمند بود. نتایج یافته های تحقیق، حاکی از این است که شرکت فولاد مبارکه اصفهان، استراتژی ها و سیاست های خود را بر مبنای درک نیازها و انتظارات توأمان ذی نفعان و محیط بیرونی و مبتنی بر درک قابلیت ها و عملکردهای درونی تدوین می کند. اهمچنین از آنجایی که شرکت، مدل تعالی سازمانی را پیاده سازی کرده است و به تبع آن، شرکت را تبدیل به یک سازمان یادگیرنده نموده است، شرایط برای آموزش مداوم مهیا شده و از این رو، مؤلفه های آموزش مداوم در شرکت از وضعیت خوبی برخوردار است. براساس یافته های این تحقیق، به کارگیری سه استراتژی آموزشی، ارتباطی و مشارکتی توانسته است شرایط مناسبی را برای آموزش مداوم مهیا نماید.
مدیریت آموزشی
سارا محمدی؛ عبدالهادی درزیان عزیزی؛ اکرم ایدون
چکیده
یکی از مهمترین موضوعات بازاریابی، مطالعهی رفتار مصرف کننده است؛ بدیهی است کودکان نیز جدا از این مقوله نیستند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر انتخاب و رفتار خرید بازی-های رایانهای توسط کودکان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز می باشد که به دلیل بزرگی و دشواری دسترسی به همه آنها، تعداد ...
بیشتر
یکی از مهمترین موضوعات بازاریابی، مطالعهی رفتار مصرف کننده است؛ بدیهی است کودکان نیز جدا از این مقوله نیستند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر انتخاب و رفتار خرید بازی-های رایانهای توسط کودکان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز می باشد که به دلیل بزرگی و دشواری دسترسی به همه آنها، تعداد 400 دانش آموز 7 تا 12 سال به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های معتبر دارای روایی و پایایی استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که عواملی چون، والدین، همسالان، ظاهر محصول، قیمت، رسانه، تبلیغات بر رفتار خرید کودک اثر مثبت و معناداری دارند. اما میزان قابلیت و راحتی دسترسی به محصول بر رفتار خرید کودک تاثیر معناداری ندارد. همچنین نتایج نشان داد کودکان دختر و پسر رفتار خرید متفاوتی دارند.
مدیریت آموزشی
محسن نظرزاده زارع
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی در ایران بود. روش: برای نیل به این مقصود، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه پژوهش، صاحبنظران حوزه آموزش عالی کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی، در مجموع تعداد 17 نفر از آنها بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی در ایران بود. روش: برای نیل به این مقصود، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه پژوهش، صاحبنظران حوزه آموزش عالی کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی، در مجموع تعداد 17 نفر از آنها بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته و روش تحلیل دادهها نیز روش تحلیل محتوای استقرایی بود. نتایج: نتایج نشان داد که موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی را میتوان در سه مانع کلی تعریف کرد که عبارتند از: موانع درون دانشگاهی(حمایت محدود ساختار دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی، حمایت محدود فرهنگ دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی و حمایت مالی محدود دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی)، موانع برون دانشگاهی(تأثیر تنشهای سیاسی و تحریمهای بینالمللی بر کاهش تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی و وجود قوانین دست و پاگیر اداری در زمینه صدور روادید) و موانع فردی(انگیزه کم اعضای هیأت علمی برای داشتن تعاملات بینالمللی، تسلط کم اعضای هیأت علمی به یک زبان بینالمللی و ضعف تواناییها و مهارتهای علمی- پژوهشی اعضای هیأت علمی). بحث: این پژوهش دانش ما در مورد تعاملات بین المللی اعضای هیات علمی و همچنین موانع و چالش های این تعاملات افزایش میدهد. لذا برای داشتن تعامل بیشتر اعضای هیأت علمی در سطح بینالمللی، لازم است که دانشگاههای کشور در شناسایی و رفع موانع تعاملات، بیش از پیش کوشش کنند.
مدیریت آموزشی
علیرضا قلعه ای؛ بهناز مهاجران؛ زین العابدین درویشی؛ فرشید اشرفی سلیم کندی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه مؤلفههای کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روانشناختی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه به تعداد 720 نفر میباشد که 250 نفر آنها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه مؤلفههای کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روانشناختی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه به تعداد 720 نفر میباشد که 250 نفر آنها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری و توانمندسازی روانشناختی جمعآوری و با شیوه همبستگی کانونی تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که میزان همبستگی کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روانشناختی 44/0 میباشد. شاخص لامبدای ویلکز 16/0 و آماره F مربوط به آن نیز 13/13 به دست آمد که در سطح 001/0 معنیدار است. همچنین 63 درصد از واریانس ابعاد توانمندسازی روانشناختی با مؤلفههای کیفیت زندگی کاری تبیین میشود؛ بنابراین میتوان چنین نتیجهگیری نمود که برنامههای کیفیت زندگی کارى نقش اساسی و مهمی در افزایش توانمندسازی نیروی انسانی و درنتیجه کارایی و اثربخشی سازمانها بر عهده دارد.بنابراین میتوان چنین نتیجهگیری نمود که برنامههای کیفیت زندگی کارى نقش اساسی و مهمی در افزایش توانمندسازی نیروی انسانی و درنتیجه کارایی و اثربخشی سازمانها بر عهده دارد.
مدیریت آموزشی
علی حسین حسین زاده؛ محمدعلی مومبینی
چکیده
هدف تحقیق: طبق گزارش های سالانه وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پروش استان خوزستان، بسیاری از مناطق آموزشی استان خوزستان از نظر شاخص های توسعه یافتگی علمی و آموزشی در سطح پایین تری نسبت به دیگر مناطق کشور قرار دارد. تحقیق حاضر با هدف ((بررسی عوامل اجتماعی موثر بر نابرابری آموزشی از دیدگاه معلمان استان خوزستان)) صورت پذیرفته است. ...
بیشتر
هدف تحقیق: طبق گزارش های سالانه وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پروش استان خوزستان، بسیاری از مناطق آموزشی استان خوزستان از نظر شاخص های توسعه یافتگی علمی و آموزشی در سطح پایین تری نسبت به دیگر مناطق کشور قرار دارد. تحقیق حاضر با هدف ((بررسی عوامل اجتماعی موثر بر نابرابری آموزشی از دیدگاه معلمان استان خوزستان)) صورت پذیرفته است. روش تحقیق: روش تحقیق حاضر ((پیمایش)) است. از این رو، ابزار جمع آوری اطلاعات ((پرسشنامه))، جامعه آماری ((معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه اول استان خوزستان))، روش نمونه گیری ((خوشه ای))، تعداد افراد نمونه ((381 نفر))، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ((نرم افزار 20 Spss)) و محدوده زمانی و مکانی تحقیق ((دوره های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول مناطق آموزش و پرورش استان خوزستان در سال های1390-1391 و 1391-1392)) می باشد. نتایج تحقیق: میان متغیرهای مستقل سرمایه فرهنگی فرزندان، سرمایه فرهنگی والدین، سرمایه اجتماعی فرزندان، سرمایه اجتماعی والدین، سرمایه اقتصادی فرزندان، سرمایه اقتصادی والدین با متغیر وابسته نابرابری آموزشی دانش آموزان همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام نشان می دهد که از میان متغیرهای مستقل، متغیرهای سرمایه فرهنگی فرزندان، سرمایه اجتماعی فرزندان، سرمایه اجتماعی والدین و سرمایه اقتصادی والدین (422/0= R2) واریانس متغیر وابسته نابرابری آموزشی دانش آموزان را تبیین می کنند.
مدیریت آموزشی
ناصر شیربگی؛ خلیل غلامی؛ هایده احمدی
چکیده
هدف اصلی پژوهش دستیابی به اطلاعاتی غنی از تجارب و واکنشها به فرایند مصاحبههای استخدامی آموزشوپرورش بود. ازاینرو، با جهتگیری معرفتشناسی تفسیری یک طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (بخش کیفی با راهبرد پدیدار نگاری و بخش کمّی با راهبرد توصیفی-پیمایشی) اتخاذ گردید. میدان تحقیق آموزشوپرورش شهر سنندج و جامعه موردمطالعه معلمان و کارشناسان ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش دستیابی به اطلاعاتی غنی از تجارب و واکنشها به فرایند مصاحبههای استخدامی آموزشوپرورش بود. ازاینرو، با جهتگیری معرفتشناسی تفسیری یک طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (بخش کیفی با راهبرد پدیدار نگاری و بخش کمّی با راهبرد توصیفی-پیمایشی) اتخاذ گردید. میدان تحقیق آموزشوپرورش شهر سنندج و جامعه موردمطالعه معلمان و کارشناسان شاغل در آموزش و پرورش و مدرسان پردیس های دانشگاه فرهنگیان بودند. در بخش کیفی41 نفر که بهصورت هدفمند و با حداکثر تنوع برای مصاحبه نیمه ساختاریافته برگزیدهشده بودند مشارکت کردند. تجارب مشارکتکنندگان از فرایند مصاحبه استخدامی در پنج الگو تحت عناوین جامعهپذیری، دستیابی به اطلاعات، حذف غیرخودیها، شایسته گزینی و دیوار شیشهای ترسیم گردیدند. در بخش کمّی پژوهش با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم400 نفر (شامل 204 مرد و 196 زن) برای مشارکت انتخاب شدند.گردآوری اطلاعات در بخش کمی با پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که روایی و پایایی آن با استفاده از فنون تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون آلفای کرانباخ مورد تأیید قرار گرفت. نتایج بخش کمی نشان داد که مشکلات مصاحبههای استخدامی را میتوان به پنج عامل تحت عناوین: مسایل مربوط به مصاحبهشوندگان، خطاهای ادراکی، شاخصهای روانسنجی، مشکلات فرایندی و رویکرد مستبدانه در مصاحبه کاهش داد. در اولویتبندی مشکلات از دیدگاه پاسخ گویان، مسایل مربوط به مصاحبهشوندگان و خطاهای ادراکی از مهمترین مشکلات مصاحبههای استخدامی در آموزش و پرورش بودند.
مدیریت آموزشی
حبیب کمری؛ محمد نوریان؛ نادر سلیمانی؛ عصمت مسعودی ندوشن
چکیده
لازمه تدوین و اجرای برنامههای استراتژیک وجود تفکر استراتژیک است و فقدان تفکر استراتژیک در مدیران یک کمبود اساسی در سازمانها به شمار میرود که امکان کشف فرصتهای جدید را تضعیف میکند. پژوهش حاضر باهدف مطالعه نظاممند و ارائه فرا ترکیبی از الگوهای نظری و پژوهشهای انجامشده صورت گرفت. روش بررسی این پژوهش، کیفی و از نوع سنتز پژوهی ...
بیشتر
لازمه تدوین و اجرای برنامههای استراتژیک وجود تفکر استراتژیک است و فقدان تفکر استراتژیک در مدیران یک کمبود اساسی در سازمانها به شمار میرود که امکان کشف فرصتهای جدید را تضعیف میکند. پژوهش حاضر باهدف مطالعه نظاممند و ارائه فرا ترکیبی از الگوهای نظری و پژوهشهای انجامشده صورت گرفت. روش بررسی این پژوهش، کیفی و از نوع سنتز پژوهی است که با روش تحلیل محتوا به کمک فرا ترکیب انجامشده و ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش و اصلیترین منابع گردآوری اطلاعات، پژوهشهای متعددی است که در سنوات اخیر در حوزه تفکر استراتژیک در داخل و خارج از ایران انجامشده است. از مجموع 10 جلد کتاب و 79 مقالهای که از پایگاههای معتبر داخلی و خارجی مورد مطالعه قرار گرفت، متناسب با ارتباط موضوعی دادهها، تعداد 61 نمونه بهصورت هدفمند انتخاب، 12 مؤلفه پرتکرار شناسایی و در نهایت 56 مفهوم بهعنوان مؤلفههای نهایی استخراج شدند. در مراحل بعدی، کدگذاری و طبقهبندی اطلاعاتی از پژوهشهای انجامشده صورت گرفته و الگوها، پایههای نظری حوزه تفکر استراتژیک و مقولات و مضامین اصلی استخراج شدند. حاصل تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات و نتایج تحلیل و ترکیبها، استخراج یک چهارچوب مفهومی در حوزه مطالعات تفکر استراتژیک حول 3 سطح، فردی، گروهی و سازمانی است. نتایج حاصله دال بر ارتباط تفکر استراتژیک مدیران با میزان موفقیت سازمانها بوده و یکپارچهسازی تفکر استراتژیک در سازمان قابلیتی حیاتی ایجاد میکند که پایه یک مزیت رقابتی پایدار را تشکیل میدهد و بر این اساس الگوی مفهومی تفکر استراتژیک طراحی شد.
مدیریت آموزشی
حمید رحیمیان؛ عباس عباس پور؛ مرتضی طاهری؛ سبحان سبحانی جو
چکیده
رهبری خدمتگزار یکی از نظریههای رهبری است که طبیعت مثبتگرا، تمرکز بر رفتار اخلاقی، خدمتگزاری، رشد و توسعه دیگران و فلسفه نوعدوستانه دارد، بر همین اساس در این پژوهش الگوی رهبری خدمتگزار در دانشگاه فرهنگیان طراحی و اعتبار یابی شد. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش نظریهی داده بنیـاد انجام شد. مشارکتکنندگان شامل ۱۵عضو هیئتعلمی ...
بیشتر
رهبری خدمتگزار یکی از نظریههای رهبری است که طبیعت مثبتگرا، تمرکز بر رفتار اخلاقی، خدمتگزاری، رشد و توسعه دیگران و فلسفه نوعدوستانه دارد، بر همین اساس در این پژوهش الگوی رهبری خدمتگزار در دانشگاه فرهنگیان طراحی و اعتبار یابی شد. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش نظریهی داده بنیـاد انجام شد. مشارکتکنندگان شامل ۱۵عضو هیئتعلمی و مدیر بودند. دادهها از طریق مصاحبهی نیمه ساختاریافته با نمونهگیری هدفمند و بررسی اسناد مکتوب، جمعآوری و بر مبنای رهیافت نظاممند اشتراوس و کربین (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) تحلیل شدند. اعتبار سنجی از طریق مثلث سازی، بازبینی مشارکتکنندگان و خبرگان غیر مشارکتکننده صورت گرفت. ابعاد الگوی پارادایمی شامل: شرایط علی (ویژگیهای اخلاقی و روانشناختی، انگیزه خدمترسانی و دگر خواهی، نگاه وکالتی-امانتی و احساس تکلیف الهی)، پدیدهی محوری (رهبری خدمتگزار)، شرایط زمینهای (بسترسازی و تمهید امکانات، چابک سازی، چشمانداز، ارزشهای نظام اسلامی)، شرایط میانجی (استقرار نظام شایستگی محور، تخصص و تجربه، شبکه قوی ارتباطات، عدم ثبات مدیریتی و ارزیابی عادلانه عملکرد)، راهبردها (فرهنگسازی، بهینهسازی و ارتقاء مدیریت و توسعه مشارکت)، پیامدها (ارتقاء کیفیت رابطهی رهبر-پیرو، جو روانشناختی مبتنی بر اعتماد، نتایج اثربخش فردی و سازمانی)، میباشد که بر اساس آنها مدل رهبری خدمتگزار طراحی و اعتباریابی شد.
مدیریت آموزشی
مریم نبوی؛ علی اکبرعلی امین بیدختی؛ سکینه جعفری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی یادگیری مشارکتی در رابطه شایستگی تدریس و صلاحیت حرفهای اعضای هیأت علمی با دستاورد تحصیلی دانشجویان دانشگاه سمنان میباشد. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی یادگیری مشارکتی در رابطه شایستگی تدریس و صلاحیت حرفهای اعضای هیأت علمی با دستاورد تحصیلی دانشجویان دانشگاه سمنان میباشد. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان (16000 نفر) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 260 نفر بهعنوان نمونه پژوهش (179 نفر کارشناسی و 81 نفر کارشناسی ارشد) انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای شایستگی تدریس اعضای هیأت علمی، صلاحیت حرفهای اعضای هیأت علمی، یادگیری مشارکتی و دستاورد تحصیلی دانشجویان را تکمیل کردند. پس از محاسبه روایی و پایایی ابزارها، دادهها با استفاده از روشهای آماری همبستگی و تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که: بین شایستگی تدریس اعضای هیأت علمی، صلاحیت حرفهای اعضای هیأت علمی، یادگیری مشارکتی و دستاورد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. شایستگی تدریس اعضای هیأت علمی بر دستاورد تحصیلی دانشجویان با میانجیگری یادگیری مشارکتی اثر غیرمستقیم و معناداری دارد؛ اما این اثر بهصورت مستقیم معنادار نیست. صلاحیت حرفهای اعضای هیأت علمی بر دستاورد تحصیلی دانشجویان اثر مستقیم و معناداری دارد؛ اما با میانجیگری یادگیری مشارکتی اثر غیرمستقیم و معناداری بر دستاورد تحصیلی دانشجویان ایفا نمیکند.
مدیریت آموزشی
سعید فرح بخش؛ آزیتا ستار؛ سیده مریم پورمحمدی
چکیده
هدف: مطالعه حاضر در صدد آزمون مدل ارتباطی بین رهبری معنوی و بهزیستی سازمانی با میانجی گری مثبتاندیشی در بین مدیران مدارس ابتدایی میباشد.مواد و روشها: نوع مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه را کلیه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر خرمآباد تشکیل میدادند که تعداد91 مدیر و 231 نفر از معلمان به روش نمونه گیری ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر در صدد آزمون مدل ارتباطی بین رهبری معنوی و بهزیستی سازمانی با میانجی گری مثبتاندیشی در بین مدیران مدارس ابتدایی میباشد.مواد و روشها: نوع مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه را کلیه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر خرمآباد تشکیل میدادند که تعداد91 مدیر و 231 نفر از معلمان به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. دادهها به وسیله پرسشنامه رهبری معنوی فرای(2005) و پرسشنامه بهزیستی سازمانی(1393) و پرسشنامه مثبت اندیشی اینگرام و ویسنیکی(1998) گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss و lisrel و روش آماری مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد.یافتههای پژوهش : نشان داد که میزان بهزیستی سازمانی مدارس ابتدایی با رهبری معنوی و مثبت اندیشی رابطه داشته است. بهگونهای که بهزیستی هم به صورت مستقیم(54/0=β) با رهبری معنوی و هم غیر مستقیم یعنی از طریق مثبت اندیشی(61/0=β) ارتباط دارد. برازش کلی مدل نشان داد که نسبت خی دو به روی درجه آزادی برابر 71/2 بود که بیانگر این است که برازش مدل موکداً تایید میگردد. نتیجهگیری: مدیران مدارس برای ایجاد فضای همراه با بهزیستی سازمانی سعی نمایند که ابتدا با ارائهی چشم انداز مفیدو ایمان/ امید و تعهد سازمانی و برقراری ارتباط نوع دوستانه به معلمان و محیط کاری، موجبات هرچه بیشتر بهزیستی در مدارس را فراهم کنند. زیرا از این طریق میتوانند هم دستیابی به اهداف والای آموزشی را تسهیل نمایند و هم موجب عملکرد و بازخورد آموزشی مناسب تری گردد.
مدیریت آموزشی
میترا عبدالهی چهارده چریکی؛ سکینه شاهی
چکیده
شواهد نشان می دهد جهانی شدن تاثیر بسزا در توسعه و دگرگونی سازمانها از جمله آموزش عمومی داشته که این تاثیر را می توان در حوزه های اصلی آموزش عمومی همچون معلم، برنامه درسی، ساختار، رابطه مدرسه و جامعه مشاهده کرد. از این رو، بررسی حوزه های برنامه درسی جاری به کار گرفته شده در مدارس کشورمان برای پی بردن به میزان فاصله آن با شرایط جهانی به ...
بیشتر
شواهد نشان می دهد جهانی شدن تاثیر بسزا در توسعه و دگرگونی سازمانها از جمله آموزش عمومی داشته که این تاثیر را می توان در حوزه های اصلی آموزش عمومی همچون معلم، برنامه درسی، ساختار، رابطه مدرسه و جامعه مشاهده کرد. از این رو، بررسی حوزه های برنامه درسی جاری به کار گرفته شده در مدارس کشورمان برای پی بردن به میزان فاصله آن با شرایط جهانی به منظور برنامه ریزی استراتژیک در این حوزه، امری ضروری می باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر جهانی شدن آموزش بر برنامه درسی معلمان شهر اهواز بود. روش انجام این پژوهش ترکیبی بود.به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل اسناد استفاده شد. نمونه آماری مشتمل بر 357 نفر از آموزگاران، دبیران راهنمایی و متوسطه و مدیران سه مقطع مرد و زن شهر اهواز بود که از طریق جدول تعیین حجم نمونه معرفی شده از سوی کرسی و مورگان و با بهره گیری از روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار spss انجام پذیرفت. یافته ها نشان داد بین شیوه های تدریس، ابزار و امکانات آموزشی و محتوی آموزشی به کار گرفته شده در مدارس توسط متولین آموزش عمومی شهر اهواز با شیوه های تدریس، ابزار و امکانات آموزشی، محتوی آموزشی مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد که در این بین تفاوت ابزار و امکانات آموزشی نیز چشمگیر تر از سایر حوزه های مورد بررسی بود.
مدیریت آموزشی
لیلا بهمئی؛ سیدمنصور مرعشی؛ محمدجعفر پاک سرشت؛ مسعود صفایی مقدم
چکیده
نظریه بازسازی اجتماعی ، مدافع طرز فکری است که اشخاص را برای حل مشکلات اجتماعی با هدف ساختن زندگی بهتر، به بازسازی اندیشه ها و ارزش های فرهنگی و ساختار اجتماعی تشویق می کند. طرفداران بازسازی، ابزار این کار را مدارس می دانند و معتقدند مدارس تنها برای پاسداری و انتقال فرهنگ نیستندبلکه می توانند از طریق برنامه های درسی، الگوهای اجتماعی ...
بیشتر
نظریه بازسازی اجتماعی ، مدافع طرز فکری است که اشخاص را برای حل مشکلات اجتماعی با هدف ساختن زندگی بهتر، به بازسازی اندیشه ها و ارزش های فرهنگی و ساختار اجتماعی تشویق می کند. طرفداران بازسازی، ابزار این کار را مدارس می دانند و معتقدند مدارس تنها برای پاسداری و انتقال فرهنگ نیستندبلکه می توانند از طریق برنامه های درسی، الگوهای اجتماعی و فرهنگی جدیدی که الگوهای قدیمی و جدید را در یک ترکیب موفقیت آمیز داخل می کند را بسازند و از این راه به بازسازی جامعه کمک کنند. این مقاله به روش تحلیلی- سندی در جستجوی پاسخ به این دوسؤال است که اولاً، بازسازی گرایان چه تحلیلی در زمینه توان و صلاحیت مدارس برای پرداختن به مقوله ی بازسازی دارند و برای این کار چگونه برنامه ای باچه مؤلفه هایی ارائه می دهند؟ ثانیاً، در وضعیت کنونی جامعه ما ضرورت و امکان به کارگیری این نظریه چگونه است؟نتایج این تحقیق نشان می دهد که مشکلات اجتماعی و آموزشی موجود در ایران می طلبد که با به کارگیری برخی مؤلفه های بازسازی گرایان، تعریفی مجدد از جایگاه مدارس به عمل آید و با ایمان به قدرت مدارس در سازندگی جامعه،برنامه های درسی به گونه ای طراحی واجرا شوند که با نزدیک شدن به واقعیت های زندگی اجتماعی و فراهم کردن زمینه تفکر انتقادی در دانش آموزان، موجبات تغییرات فرهنگی و توان حل مسأله در آن ها فراهم گردد و شرایط تحول ساختاری را با هدف بهسازی و بازسازی در مدارس و جامعه فراهم کنند