تکنولوژی آموزشی
نوری براری؛ اباصلت خراسانی؛ مرتضی رضایی زاده؛ فرنوش اعلامی
چکیده
فهم و کاربرد آموختهها از عمومیترین اهداف یادگیری محسوب میشوند که در محیطهای یادگیری الکترونیکی، بازخورد مهمترین شیوه اطمینان از دستیابی یادگیرنده به این اهداف است بااینوجود، هنوز دستورالعمل جامعی بر اساس علم آموزش وجود ندارد تا به چگونگی ایجاد بازخورد بر مبنای اهداف یادگیری الکترونیکی بپردازد. هدف پژوهش حاضر تدوین ...
بیشتر
فهم و کاربرد آموختهها از عمومیترین اهداف یادگیری محسوب میشوند که در محیطهای یادگیری الکترونیکی، بازخورد مهمترین شیوه اطمینان از دستیابی یادگیرنده به این اهداف است بااینوجود، هنوز دستورالعمل جامعی بر اساس علم آموزش وجود ندارد تا به چگونگی ایجاد بازخورد بر مبنای اهداف یادگیری الکترونیکی بپردازد. هدف پژوهش حاضر تدوین استانداردهای آموزشی و شاخصهای بازخورد در سه لایه اول طبقهبندی بلوم – اندرسون (یادآوری، فهمیدن و کاربرد) برای محیطهای یادگیری الکترونیکی است. رویکرد پژوهش کیفی و از استراتژی طرح پدیدارشناسی بهره گرفتهشده است. جامعه پژوهش کلیه متخصصین و مدرسین مراکز یادگیری الکترونیکی دانشکدههای علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران و سه مرکز یادگیری الکترونیکی ایلینویز، خان و هاروارد در آمریکا هستند که تعداد 12 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع داده انتخابشدند. برای جمعآوری اطلاعات از شیوه مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده گردید. تحلیل دادهها و تعیین مقولهها و استانداردها با تکنیک کدگذاری کوربین و اشتراوس و با نرمافزار ماکس کیودا انجام گردید. نتایج حاصل از پژوهش به تدوین 4 استاندارد آموزشی و 21 شاخص ضروری برای طراحی یک بازخورد مؤثر و بهموقع در حوزه یادگیری الکترونیکی انجامید. نتایج پژوهش میتواند بهعنوان راهنمای عمل در طراحی محیطهای یادگیری الکترونیکی مورداستفاده تکنولوژیست-های آموزشی قرار گیرد همچنین ارزیابان محیطهای یادگیری الکترونیکی میتوانند بر اساس نتایج بهدستآمده به ارزیابی دورههای یادگیری الکترونیک در بعد بازخورد بپردازند.
تکنولوژی آموزشی
سید عباس رضوی؛ احمد منصوری؛ سکینه شاهی
چکیده
هدف از پژوهش آگاهی از وضعیت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در محیط یاددهی-یادگیری مدارس هوشمند دوره ابتدایی شهر شوش بود. روش پژوهش، آمیخته از نوع تبیینی بود. این پژوهش در مدارس هوشمند پسرانه دوره ابتدایی شهر شوش انجام شد. در بخش کمّی به علت کوچک بودن حجم نمونه، کلیه معلمان (70 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. دادههای کمّی پژوهش ...
بیشتر
هدف از پژوهش آگاهی از وضعیت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در محیط یاددهی-یادگیری مدارس هوشمند دوره ابتدایی شهر شوش بود. روش پژوهش، آمیخته از نوع تبیینی بود. این پژوهش در مدارس هوشمند پسرانه دوره ابتدایی شهر شوش انجام شد. در بخش کمّی به علت کوچک بودن حجم نمونه، کلیه معلمان (70 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. دادههای کمّی پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. روایی پرسشنامه، توسط تعدادی از متخصصان علوم تربیتی مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ، 94/0 محاسبه شد. در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه با 10 نفر از مدیران و 10 نفر از معلمان انجام گرفت. برای تحلیل دادههای کمّی از تی تک نمونهای؛ و برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت کاربرد فاوا در پنج مؤلفه: 1- استفاده معلمان از محتوای الکترونیکی (چندرسانهای) در فرایند یاددهی-یادگیری، 2- طراحی محتوای الکترونیکی (چندرسانهای) مورد نیاز توسط خود معلمان، 3- نقش دانشآموزان در تهیه محتوای الکترونیکی (چندرسانهای)، 4- استفاده از فاوا برای استمرار یاددهی-یادگیری، 5- ترغیب دانشآموزان جهت استفاده از فاوا برای گسترش دانش و تعمیق یادگیری توسط معلمان؛ پایینتر از حد مطلوب بود. با تحلیل دادههای کیفی موانع مهمی از قبیل ضعف دانش و مهارت معلمان و دانشآموزان و خانواده؛ مشکلات فرهنگی و نگرشی مربوط به معلمان، خانواده و دانشآموزان؛ مشکلات مربوط به زیرساخت، امکانات و منابع مالی؛ ضعف انگیزشی؛ و همچنین مشکلات مربوط به برنامه درسی؛ بهعنوان موانع کاربرد فاوا در مدارس موردمطالعه شناسایی شد.
تکنولوژی آموزشی
بیژن رضایی؛ نادر نادری؛ حمداله تارین؛ حبیب جعفری
چکیده
در عصر تغییرات و تحولات شتابنده فناوریهای الکترونیکی، آموزش عالی میبایست برای هماهنگ شدن و وفق دادن خود با تغییرات تکنولوژیکی در آموزش، به شناسایی فرصتها و تهدیدها، طراحی، راهاندازی و توسعه سیستمهای یادگیری الکترونیکی اهتمام جدی نماید. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی فرصتها و تهدیدهای یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ...
بیشتر
در عصر تغییرات و تحولات شتابنده فناوریهای الکترونیکی، آموزش عالی میبایست برای هماهنگ شدن و وفق دادن خود با تغییرات تکنولوژیکی در آموزش، به شناسایی فرصتها و تهدیدها، طراحی، راهاندازی و توسعه سیستمهای یادگیری الکترونیکی اهتمام جدی نماید. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی فرصتها و تهدیدهای یادگیری الکترونیکی در دانشگاه رازی کرمانشاه بود. روششناسی پژوهش مبتنی بر رویکرد آمیخته به روش تشریحی بود. جامعهی آماری شامل مدیران، اساتید و دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه (تمام دانشکدهها به جز دانشکدههای کشاورزی و شیمی) درسال تحصیلی 95 – 1394 بود. تعداد 534 نفر بهصورت تصادفی طبقهای نسبی در بخش کمّی و تعداد 10 نفر بهصورت هدفمند در بخش کیفی انتخاب شدند. دو ابزار پرسشنامه (خوشرنگ و همکاران، 1393) و مصاحبه برای جمعآوری دادهها استفاده شدند. ضریب پایایی پرسشنامه 89/0 a= به دست آمد. در تحلیلهای کمّی از نرمافزار Spss19 و Amos22 و در تحلیلهای کیفی از کدگذاری باز مصاحبهها استفاده شد. نتایج کمّی نشان داد، مؤلفهی هزینه– اثربخشی آموزشی مهمترین فرصت و مؤلفههای ذهنی – عاطفی و ارتباطی استاد – دانشجو و تدریس - یادگیری بهعنوان تهدیدهای یادگیری الکترونیکی شناخته شدند. در تحلیلهای کیفی راهکارهای غلبه بر تهدیدها و موانع یادگیری الکترونیکی در سه مقولهی اصلی سطح سازمانی، سطح آموزشی و سطح کاربران شناسایی شد.
تکنولوژی آموزشی
زهره گونیبند شوشتری؛ سعید خزایی؛ امیر مشهدی
چکیده
با پیشرفت در حوزه فناوریهای نوین ارتباطی دستاندرکاران آموزش و پرورش بهمنظور جذب فراگیران و تقویت مهارتهای اصلی یادگیری، بر ایجاد زمینهای نوین در یاددهی و یادگیری با استفاده از رسانه نوین ارتباطات سیّار از بدو دوران کودکی تأکید دارند. پژوهش حاضر به منظور سنجش اثر تلفیق دو رسانهی غیررسمی بازی و ارتباطات سیّار با آموزش چهره ...
بیشتر
با پیشرفت در حوزه فناوریهای نوین ارتباطی دستاندرکاران آموزش و پرورش بهمنظور جذب فراگیران و تقویت مهارتهای اصلی یادگیری، بر ایجاد زمینهای نوین در یاددهی و یادگیری با استفاده از رسانه نوین ارتباطات سیّار از بدو دوران کودکی تأکید دارند. پژوهش حاضر به منظور سنجش اثر تلفیق دو رسانهی غیررسمی بازی و ارتباطات سیّار با آموزش چهره به چهره بر یادگیری زبان انگلیسی انجام شد. بدین منظور عملکرد 270 نفر دانشآموزان ایرانی از رده سنی 12-17 سال و با سطح مهارت زبانی متوسط پایین در طول یک سال تحصیلی در یادگیری ترکیبی واژگان انگلیسی به هنگام عرضه جانبی محتوا از طریق بازیهای دیجیتال در قالب سه گروه دنبال شد. در حالیکه آموزش چهره به چهره در محیط آموزشی برای تمامی اعضای نمونه آماری یکسان بود، گروه اول بازیهای آموزشی پیشساخته را انجام میدادند، گروه دوم و سوم به ترتیب در دو محیط واقعی و مجازی به ’خانه بازی ایرانی‘ که جهت آموزش زبان انگلیسی تغییر داده شده بود می پرداختند. ارزیابی عملکرد دانشآموزان نه با اتکای تنها به شیوههای قدیمی پیش آزمون و پس آزمون، بلکه از طریق ارزیابی تکوینی، پرسشنامه نگرش و ارزیابی تلخیصی صورت پذیرفت. بررسی توصیفی و استنباطی دادهها از تأثیر معنادار بازی آموزشی بومی مجازی در یادگیری زبان انگلیسی حکایت داشت. در یک نگاه کلی، مشارکتی، متنوع و فرهنگ بومی-محور بودن بازیهای آموزشی یادگیری بهتر زبان انگلیسی از طریق تلفنهمراه را به بار آورد.