سارا ابراهیمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که آیا شایستگیهای دیجیتالی معلمان، تمایل به استفاده از تدریس آنلاین و مشکلات یادگیری آنلاین دانشآموزان، رفتار تدریس آنلاین را پیشبینی میکند. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که آیا شایستگیهای دیجیتالی معلمان، تمایل به استفاده از تدریس آنلاین و مشکلات یادگیری آنلاین دانشآموزان، رفتار تدریس آنلاین را پیشبینی میکند. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 324 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. اعضای نمونه به مقیاسهای خودگزارشی شایستگی دیجیتالی معلم، تمایل به استفاده از تدریس آنلاین و رفتار تدریس آنلاین معلم و پرسشنامه مشکلات یادگیری آنلاین دانشآموزان ادراک شده توسط معلم به صورت برخط پاسخ دادند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد رفتار تدریس آنلاین با شایستگیهای دیجیتالی معلمان و تمایل به استفاده از تدریس آنلاین رابطه مثبت و معنیدار داشت و با مشکلات یادگیری آنلاین دانشآموزان این رابطه منفی و معنیدار به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان نشان داد شایستگیهای دیجیتالی معلمان، تمایل به استفاده از تدریس آنلاین و مشکلات یادگیری آنلاین دانشآموزان قادرند در قالب یک مدل پیشبین به طور معنیداری تغییرات رفتار تدریس آنلاین معلمان را به عنوان متغیر ملاک تبیین و پیشبینی کنند. یافتههای این پژوهش میتواند به درک بهتر تأثیر ویژگیهای معلمان شامل شایستگیهای دیجبتالی و تمایل به استفاده از تدریس آنلاین و ویژگیهای دانشآموزان شامل مشکلات یادگیری آنلاین بر رفتار تدریس آنلاین کمک نماید.