محمد یمنی دوزی سرخابی؛ احمد محجوبیان؛ محمدحسن پرداختچی؛ غلامعلی فرجادی
چکیده
راهنمایی تحصیلی دوره دکتری نقش مهمی در موفقیت این دوره دانشگاهی دارد. اساتید راهنما در ارائه راهنمایی تحصیلی شیوهها، سلایق و باورهای مختلفی دارند. مطالعه این ویژگیها و انسجامبخشی آنها در چارچوبهایی نظری (سبکهای راهنمایی تحصیلی) رویکردی است که میتواند زمینهساز پدید آوردن فهمی عمیقتر از پدیده راهنمایی و همچنین ساخت ...
بیشتر
راهنمایی تحصیلی دوره دکتری نقش مهمی در موفقیت این دوره دانشگاهی دارد. اساتید راهنما در ارائه راهنمایی تحصیلی شیوهها، سلایق و باورهای مختلفی دارند. مطالعه این ویژگیها و انسجامبخشی آنها در چارچوبهایی نظری (سبکهای راهنمایی تحصیلی) رویکردی است که میتواند زمینهساز پدید آوردن فهمی عمیقتر از پدیده راهنمایی و همچنین ساخت ابزارهایی برای شناسایی و ارزیابی وضعیت راهنمایی تحصیلی دوره دکتری باشد. بر همین اساس در این پژوهش با استفاده از روش مرور روایتی، ادبیات حوزه آموزش عالی در منابع داخلی (25 مقاله) و خارجی (58 مقاله) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و 6 سبکشناسی برای راهنمایی تحصیلی دوره دکتری شناسایی شد که عبارتند از سبکشناسی اندرسون، گور، گاتفیلد، مینهارد و همکاران، مورفی و همکاران، و ویلکیناس. این سبکشناسیها در مقاله توصیف شده و یک مقایسه کلی نیز میان آنها صورت گرفته است. بررسی این سبکشناسیها نشان داد که ابعاد تربیتی و اخلاقی راهنمایی تحصیلی و همچنین تفاوتهای موجود میان راهنمایی گروههای تحصیلی مختلف، مهمترین موضوعات مغفول در این سبکشناسیها میباشد. به علاوه مشخص شد که عمدهی تمرکز این سبکشناسیها بر یکی از اهداف دوره دکتری (پرورش پژوهشگران) بوده و میتوان ارائه سبک شناسیهایی با تمرکز بر هدف مهم دیگر دوره دکتری (تولید علم) را نیز پیشنهاد نمود.