علیرضا بادله؛ روح اله سمیعی
چکیده
هدف پژوهش کاربردی-توسعهای حاضر تدوین و اعتباریابی مدل سنجش بهرهوری در دانشگاه فرهنگیان بوده که ماهیت آن اکتشافی و گردآوری دادهها در آن آمیخته میباشد. در فازکیفی پژوهش، به روش نمونهگیری گلوله برفی، 15مصاحبه با اعضای هیأت علمی دانشگاه تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت که در مصاحبهی نهم این مهم محقق شد. پس از انجام مصاحبهها ...
بیشتر
هدف پژوهش کاربردی-توسعهای حاضر تدوین و اعتباریابی مدل سنجش بهرهوری در دانشگاه فرهنگیان بوده که ماهیت آن اکتشافی و گردآوری دادهها در آن آمیخته میباشد. در فازکیفی پژوهش، به روش نمونهگیری گلوله برفی، 15مصاحبه با اعضای هیأت علمی دانشگاه تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت که در مصاحبهی نهم این مهم محقق شد. پس از انجام مصاحبهها و بررسی تحقیقات پیشین، شاخصهای مرتبط با سنجش بهرهوری به روش تحلیلمحتوا(142) و مصاحبه با خبرگان(34) شناسایی و در نهایت با روش دلفی 138 شاخص در حوزههای "طرح، برنامه و توسعهی منابع"،"آموزش"،"پژوهش و فناوری" و "دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی" تأیید شد و براساس آن پرسشنامهای تنظیم و جهت اعتباریابی مدل بین نمونهی آماری توزیع گردید. در فازکمی، برای اعتباریابی، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد؛ بدینترتیب که بهطورتصادفی 274 پرسشنامه طبق یافتههای بخش کیفی در اختیار مدیران، معاونین و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت و 221 پرسشنامهی عودت داده شده، ملاک تحلیل آماری برای رتبهبندی و برازش مدل سنجش بهرهوری شدند. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط افراد خبره، روایی سازه توسط تحلیل عاملی و پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ، 70/0محاسبه و همگی مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که تمامی شاخصهای شناسایی شده در مدل سنجش بهرهوری، تأیید و مدل از برازش مناسبی برخوردار است.