عزیزه پاشایی یوسف کندی؛ محمد حسنی
چکیده
پرستاران، یکی از بزرگترین گروههای ارائه دهنده مراقبتهای بهداشتی، درمانیاند. حرفه پرستاری نیاز به عملکرد مناسب دارد و مسئولیتپذیری اجتماعی و ارائه خدمات ضروری به ذینفعان از اصلیترین عملکرد پرستاران است. لذا، هدف پژوهش حاضر، واکاوی نقش ارزشهای سازمانی و رهبری کاریزماتیک با میانجیگری تعهد سازمانی بر مسئولیتپذیری اجتماعی ...
بیشتر
پرستاران، یکی از بزرگترین گروههای ارائه دهنده مراقبتهای بهداشتی، درمانیاند. حرفه پرستاری نیاز به عملکرد مناسب دارد و مسئولیتپذیری اجتماعی و ارائه خدمات ضروری به ذینفعان از اصلیترین عملکرد پرستاران است. لذا، هدف پژوهش حاضر، واکاوی نقش ارزشهای سازمانی و رهبری کاریزماتیک با میانجیگری تعهد سازمانی بر مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد شغلی پرستاران میباشد. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت دادههای گردآوری شده، کمی با رویکرد همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام پرستاران بیمارستان سیدالشهدا (ع) شهر ارومیه به تعداد 265 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 155 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای ارزشهای سازمانی کمرون و کوئین (1999)، رهبری کاریزماتیک اولیو و باس (2002)، تعهد سازمانی پورتر و همکاران (1983)، عملکرد شغلی پاترسون (1963) و مسئولیت-پذیری اجتماعی کارول (2010) استفاده شد. برای ارزیابی پایایی ابزارهای پژوهش از آلفای کرونباخ استفاده گردید و پایایی پرسشنامه ارزشهای سازمانی (89/0)، پرسشنامه رهبری کاریزماتیک (91/0)، پرسشنامه تعهد سازمانی (89/0)، پرسشنامه عملکرد شغلی (97/0) و پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی (89/0) محاسبه شد. تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها با استفاده از نرم افزارهایSPSS24 و PLS3 انجام گرفت. نتیجه تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که، ارزشهای سازمانی و رهبری کاریزماتیک بر تعهد سازمانی، مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد شغلی تاثیر مثبت و معناداری داشته (p<0/05) و تعهد سازمانی در رابطه ارزشهای سازمانی و رهبری کاریزماتیک با مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد شغلی بعنوان میانجی نقش دارد (p<0/05).
مریم طالبیان درزی؛ وحید فلاح؛ محمد صالحی
چکیده
امروزه که سیاست بازنگری و اصلاح برنامه درسی به دانشگاهها تفویض شده فرصتی مناسب برای ایجاد تمایل بیشتر بین ذینفعان نظام آموزش عالی مهارتی شده تا با ایجاد تعامل بین آنها، در راستای نقش اجتماعی آموزش عالی و مسئولیتپذیری اجتماعی راهبردهای لازم برای بهبود فرایند طراحی و اجرای برنامه درسی مطلوب اتخاذ و اجرا گردد. هدف از پژوهش حاضر ...
بیشتر
امروزه که سیاست بازنگری و اصلاح برنامه درسی به دانشگاهها تفویض شده فرصتی مناسب برای ایجاد تمایل بیشتر بین ذینفعان نظام آموزش عالی مهارتی شده تا با ایجاد تعامل بین آنها، در راستای نقش اجتماعی آموزش عالی و مسئولیتپذیری اجتماعی راهبردهای لازم برای بهبود فرایند طراحی و اجرای برنامه درسی مطلوب اتخاذ و اجرا گردد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامه درسی دانشگاه مهارتی بوده است، پژوهش از نوع کیفی بوده است؛ جامعه آماری در این تحقیق کلیه خبرگان مهارتی اعضای هیئتعلمی دانشگاهی و مربیان و سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشهای مهارتی در کشور بودند؛ بر اساس نمونهگیری هدفمند 18 نفر از خبرگان مهارتآموزی در این پژوهش شرکت داشتند، روش تجزیهوتحلیل دادهها، تحلیل مضمون و شبکهی مضامین بود؛ نتایج پژوهش نشان داد سه مقوله اصلی محتوای آموزشی، فعالیتهای یادگیری و یاددهی و ارزشیابی مستمر مقولههای مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامه درسی دانشگاه مهارتی را تشکیل دادند. بر اساس این مقولهها مدل مفهومی مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامه درسی دانشگاه مهارتی ترسیم شد. بدون شک ارتباط بین اجزا و عناصر برنامه درسی بهعنوان خرده نظام آموزشی و برنامههای کلان آموزشی میتوانند نهاد اجتماعی آموزش عالی مهارتی را بیشازپیش توانمندتر کند.