بهمن نریمانی؛ حسین مهرداد؛ راضیه جلیلی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای مورد نیاز برای بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی، انجام شد. این پژوهش بر اساس رویکرد آمیخته و با استفاده از هر دو روش کیفی و کمی در سال ۱۳۹۹ انجام شد. در بخش کیفی از روش پژوهش داده بنیاد و در بخش کمی از روش توصیفی استفاده شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای مورد نیاز برای بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی، انجام شد. این پژوهش بر اساس رویکرد آمیخته و با استفاده از هر دو روش کیفی و کمی در سال ۱۳۹۹ انجام شد. در بخش کیفی از روش پژوهش داده بنیاد و در بخش کمی از روش توصیفی استفاده شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور انتخاب شدند و بر اساس قاعده اشباع نظری، بعد از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان کفایت دادهها حاصل شد. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل ۵۶۱ نفراز مدیران مدارس ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمانشاه بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای با انتساب متناسب و با استفاده از جدول مورگان تعداد 228 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه محققساخته مبتنی بر دادههای کیفی در بین مدیران مدارس ابتدایی استان کرمانشاه به اجرا در آمد. برای تحلیل دادهها، در بخش کیفی از روش کُدگذاری سیستماتیک و رویکرد تحلیل مضمون و در بخش کمی از آمار توصیفی و استنباطی با بهرهگیری از نرمافزار Smart pls استفاده شد.پس از پیادهسازی مصاحبهها و تحلیل عمیق دادهها، چهار بُعد «توسعه رهبری»، «بهبود ساختار»، «برنامهریزی عملکرد» و «خود توسعهای» استخراج و تأیید شدند. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد چهارگانه فوق و مؤلفههای مرتبط با آنها، پیشرانهای تخصصی و حرفهای هستند که میتوان در جهت بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی از آنها استفاده کرد.