علیرضا بادله؛ روح اله سمیعی
چکیده
هدف پژوهش کاربردی-توسعهای حاضر تدوین و اعتباریابی مدل سنجش بهرهوری در دانشگاه فرهنگیان بوده که ماهیت آن اکتشافی و گردآوری دادهها در آن آمیخته میباشد. در فازکیفی پژوهش، به روش نمونهگیری گلوله برفی، 15مصاحبه با اعضای هیأت علمی دانشگاه تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت که در مصاحبهی نهم این مهم محقق شد. پس از انجام مصاحبهها ...
بیشتر
هدف پژوهش کاربردی-توسعهای حاضر تدوین و اعتباریابی مدل سنجش بهرهوری در دانشگاه فرهنگیان بوده که ماهیت آن اکتشافی و گردآوری دادهها در آن آمیخته میباشد. در فازکیفی پژوهش، به روش نمونهگیری گلوله برفی، 15مصاحبه با اعضای هیأت علمی دانشگاه تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت که در مصاحبهی نهم این مهم محقق شد. پس از انجام مصاحبهها و بررسی تحقیقات پیشین، شاخصهای مرتبط با سنجش بهرهوری به روش تحلیلمحتوا(142) و مصاحبه با خبرگان(34) شناسایی و در نهایت با روش دلفی 138 شاخص در حوزههای "طرح، برنامه و توسعهی منابع"،"آموزش"،"پژوهش و فناوری" و "دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی" تأیید شد و براساس آن پرسشنامهای تنظیم و جهت اعتباریابی مدل بین نمونهی آماری توزیع گردید. در فازکمی، برای اعتباریابی، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد؛ بدینترتیب که بهطورتصادفی 274 پرسشنامه طبق یافتههای بخش کیفی در اختیار مدیران، معاونین و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت و 221 پرسشنامهی عودت داده شده، ملاک تحلیل آماری برای رتبهبندی و برازش مدل سنجش بهرهوری شدند. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط افراد خبره، روایی سازه توسط تحلیل عاملی و پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ، 70/0محاسبه و همگی مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که تمامی شاخصهای شناسایی شده در مدل سنجش بهرهوری، تأیید و مدل از برازش مناسبی برخوردار است.
بهمن نریمانی؛ حسین مهرداد؛ راضیه جلیلی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای مورد نیاز برای بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی، انجام شد. این پژوهش بر اساس رویکرد آمیخته و با استفاده از هر دو روش کیفی و کمی در سال ۱۳۹۹ انجام شد. در بخش کیفی از روش پژوهش داده بنیاد و در بخش کمی از روش توصیفی استفاده شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای مورد نیاز برای بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی، انجام شد. این پژوهش بر اساس رویکرد آمیخته و با استفاده از هر دو روش کیفی و کمی در سال ۱۳۹۹ انجام شد. در بخش کیفی از روش پژوهش داده بنیاد و در بخش کمی از روش توصیفی استفاده شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور انتخاب شدند و بر اساس قاعده اشباع نظری، بعد از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان کفایت دادهها حاصل شد. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل ۵۶۱ نفراز مدیران مدارس ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمانشاه بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای با انتساب متناسب و با استفاده از جدول مورگان تعداد 228 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه محققساخته مبتنی بر دادههای کیفی در بین مدیران مدارس ابتدایی استان کرمانشاه به اجرا در آمد. برای تحلیل دادهها، در بخش کیفی از روش کُدگذاری سیستماتیک و رویکرد تحلیل مضمون و در بخش کمی از آمار توصیفی و استنباطی با بهرهگیری از نرمافزار Smart pls استفاده شد.پس از پیادهسازی مصاحبهها و تحلیل عمیق دادهها، چهار بُعد «توسعه رهبری»، «بهبود ساختار»، «برنامهریزی عملکرد» و «خود توسعهای» استخراج و تأیید شدند. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد چهارگانه فوق و مؤلفههای مرتبط با آنها، پیشرانهای تخصصی و حرفهای هستند که میتوان در جهت بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی از آنها استفاده کرد.