زهرا طباطبایی جبلی؛ علی دلاور؛ نورعلی فرخی؛ محمد عسگری
چکیده
فرایند کنونی ارزشیابی ارتقاء و ترفیع اعضای هیأت علمی با ادبیات آموزشعالی وتجربههای دانشگاههای برترجهان همسویی ندارد. لذا این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی فرایند ارزشیابی ارتقاء و ترفیع اعضای علمی انجام شد. ابتدا با استفاده از مطالعه تطبیقی، فرایند ارزشیابی در دانشگاههای برترجهان وایران مقایسه شد. براساس یافتههای ...
بیشتر
فرایند کنونی ارزشیابی ارتقاء و ترفیع اعضای هیأت علمی با ادبیات آموزشعالی وتجربههای دانشگاههای برترجهان همسویی ندارد. لذا این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی فرایند ارزشیابی ارتقاء و ترفیع اعضای علمی انجام شد. ابتدا با استفاده از مطالعه تطبیقی، فرایند ارزشیابی در دانشگاههای برترجهان وایران مقایسه شد. براساس یافتههای مطالعهتطبیقی و ادبیات پژوهش مدل اولیه تدوینشد. در بخش پیمایشی براساس یافتههای مطالعه تطبیقی پرسشنامه محقق ساخته تدوین شد. روایی محتوای پرسشنامه از طریق متخصصان و پایایی آن با روش بازآزمایی بررسی و تأییدشد. جامعه آماری بخش مطالعه تطبیقی اسناد و مدارک فرایند ارزشیابی دانشگاههای برترجهان بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند وجامعه آماری بخش پیمایشی پژوهش اعضایعلمی دانشکدههای علومانسانی و اجتماعی بودند که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. نتیجه مطالعه تطبیفی نشانداد که در اکثر دانشگاههای برتر مورد مطالعه چند نکته برجسته است1) نقشاساسی نهادهای درون دانشگاهی در ارزشیابی اعضای علمی2) انتخاب بهترین منبع ارزشیابی و تأکید بر ارزشیابی عمیق3) اهمیت شفافیت و پاسخگویی در ارزشیابی. نتایج بخش کمی پژوهش نشانداد که ازدیدگاه اعضایعلمی اقداماتیمانند ارزشیابیعمیقپژوهش، بررسی دقت و عدالت در ارزشیابی بهوسیله کمیته دانشگاه، فرصت فرجامخواهی بعد ازارزشیابی بهوسیله هریک ازکمیتهها بیشترین ضرورت را بهویژه در ارزشیابی ارتقاء دارند. برای فرایند ارزشیابی ارتقاء فعلی پیشنهاد میشود1)تخصصیتر کردن مراحل ارزشیابی کیفیت با اقداماتی مانند افزایش نقش گروههای علمی در فرایند و تعیین ملاکهای ارزشیابی2) شفافسازی درمورد مرجع نظارتکننده برکمیتههای ارزشیابی3)افزایششفافیت و پاسخگویی ارزشیابی با اضافهکردن اقداماتی مانند ارائه گزارش تفضیلی از چگونگی ارزشیابی و دلایل رد و قبول متقاضی به کمیتههای ارزشیابی بالاتر و متقاضی.