سیدمهدی سجادی
چکیده
یکی از تحولات دوران معاصر که اثرات شگرفی را در عرصههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جای گذاشته و میگذارد، مسأله جهانی شدن است. جهانی شدن با ابعادی که دارد (اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) بر تمامی عرصهها از جمله تعلیم و تربیت نیز اثرات فراوانی (اثرات مثبت و منفی) به جای ...
بیشتر
یکی از تحولات دوران معاصر که اثرات شگرفی را در عرصههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جای گذاشته و میگذارد، مسأله جهانی شدن است. جهانی شدن با ابعادی که دارد (اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) بر تمامی عرصهها از جمله تعلیم و تربیت نیز اثرات فراوانی (اثرات مثبت و منفی) به جای میگذارد. امروزه یکی از نمادهای تأثیر پدیده جهانی شدن بر تعلیم و تربیت، یادگیری جهانی و تغییر پارادایم تعلیم و تربیت است. به عبارت دیگر، تأثیر جهانی شدن بر نظام آموزشی، به معنی دگرگونی در پارادایم یادگیری و تعلیم و تربیت است. این مقاله در پی پاسخ به چند سؤال اساسی در مورد تأثیر جهانی شدن بر مؤلفههای اساسی تعلیم و تربیت است؛ از جمله چه نسبتی بین جهانی شدن و تعلیم و تربیت وجود دارد؟ تحولات در اهداف تعلیم و تربیت ناشی از تأثیر جهانی شدن، کدامند؟ برنامه درسی و محتوای تعلیم و تربیت و یادگیری چه تغییراتی مییابند؟ وجوه چالش برانگیز تأثیرات جهانی شدن برای مؤلفههای تعلیم و تربیت (اهداف، محتوی، ساختار) چگونه است؟ البته در این مقاله به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر، بررسی مختصر تاریخچه ظهور جهانی شدن و ابعاد آن نیز مورد توجه قرار گرفته است.