حسین الهامپور؛ محمدجعفر پاکسرشت
چکیده
انجام این پژوهش برای تحقق دو هدف صورت گرفته است: 1) شناسایی الگوی گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه شهید چمران، و 2) بررسی نحوه گذران این اوقات با توجه به عواملی همچون جنسیت، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، گروه آموزشی، عملکرد تحصیلی، سکونت در خوابگاه، و محل تولد. جامعه ...
بیشتر
انجام این پژوهش برای تحقق دو هدف صورت گرفته است: 1) شناسایی الگوی گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه شهید چمران، و 2) بررسی نحوه گذران این اوقات با توجه به عواملی همچون جنسیت، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، گروه آموزشی، عملکرد تحصیلی، سکونت در خوابگاه، و محل تولد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان ورودی سال 1378 تشکیل میدهد که از بین آنها یک نمونه 641 نفری به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که ضمن نظرخواهی از دانشجویان و پس از اجرای آزمایشی آن روی 60 نفر و انجام اصلاحات لازم تدوین شد. دادههای پژوهش اطلاعات مفصلی را درباره انواع و اقسام فعالیتهائی که دانشجویان در اوقات فراغت خود نسبت به انجام آنها علاقمند یا عملاً انجام میدهند نشان میدهد. دامنه این فعالیتها از انواع فعالیتهای ورزشی گرفته تا تماشای تلویزیون، مطالعه کتب غیر درسی و... گسترده است. از نظر جنسیتی تفاوتهای معنیداری بین علایق پسران و دختران و نوع و مخصوصاً مدت زمان پرداختن به این فعالیتها دیده میشود. وضعیتهای اجتماعی سهگانه (بالا، متوسط، پائین) نیز تفاوتهایی را نشان میدهد. این موضوع درباره گروه آموزشی، عملکرد تحصیلی، و محل سکونت نیز صدق میکند. دختران دانشجو چه از لحاظ وجود امکانات لازم و چه از لحاظ دسترسی به آنها نسبت به پسران محدودیت بیشتری دارند. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهادهایی برای بهبود امکانات و وسایل اوقات فراغت ارایه شده است.