عبدالرسول جوکار؛ امراله عفتنژاد
چکیده
این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فنآوریهای اطلاعاتی موجود در کتابخانهها و مراکز رایانه دانشگاه شیراز را مورد مطالعه قرار میدهد. یافتههای پژوهش بر استفاده بالای پاسخگویان از فنآوری رایانه و اینترنت دلالت دارد و میزان استفاده ...
بیشتر
این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فنآوریهای اطلاعاتی موجود در کتابخانهها و مراکز رایانه دانشگاه شیراز را مورد مطالعه قرار میدهد. یافتههای پژوهش بر استفاده بالای پاسخگویان از فنآوری رایانه و اینترنت دلالت دارد و میزان استفاده از نرم افزارهای کتابخانهای و لوح فشرده نوری در میان پاسخ گویان ضعیف میباشد. پاسخ گویان به میزان بالایی از فنآوریهای اطلاعاتی در امر آموزش، انجام فعالیت پژوهشی پایان نامه و تألیف و ترجمه مقاله استفاده کردهاند ولی استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی در برخی از فعالیتهای پژوهشی نظیر شرکت در سمینار داخلی، شرکت در سمینار خارجی و تألیف و ترجمه کتاب ضعیف میباشد. مهمترین مشکلات پاسخ گویان در استفاده از فنآوری اطلاعاتی، کمبود امکانات فنآوریهای اطلاعاتی، سرعت کم بازیابی اطلاعات، قطع شبکه، نیاز به آموزش استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی و محدود بودن زمان استفاده میباشد. یافتههای پژوهش همچنین نشان داد که درصد خیلی کمی از پاسخگویان (4/5 درصد) از فنآوریهای اطلاعاتی استفاده نمیکنند و با توجه به استفاده (6/94)درصد پاسخ گویان از فنآوریهای اطلاعاتی ضروری است که برنامه ریزان و سیاست گذاران امر به این مهم توجه نمایند.
زاهد بیگدلی؛ الهام جمشیدیپور
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز از مجلههای خارجی رشته تخصصی خود موجود در دانشگاههای مربوط و همچنین بررسی میزان و علل استفاده آنان از مجلههای مورد نظر موجود در سایر دانشگاهها و کتابخانهها میباشد. ضمناً هدف ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز از مجلههای خارجی رشته تخصصی خود موجود در دانشگاههای مربوط و همچنین بررسی میزان و علل استفاده آنان از مجلههای مورد نظر موجود در سایر دانشگاهها و کتابخانهها میباشد. ضمناً هدف دیگر این تحقیق تعیین مشکلاتی است که دانشجویان مورد مطالعه در دسترسی و تهیه مقالات علمی خارجی رشته تخصصی خود با آنها مواجه هستند. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 36 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران و 32 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میباشد که به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای حاوی دو نوع پرسشهای با پاسخهای بلی/خیر بود. بر اساس نتایج به دست آمده نبود منابع چاپی کافی در کتابخانههای دانشکدهای، نبود امکانات کامپیوتری مناسب در کتابخانههای دانشکدهای، نبود چکیده نامهها و نمایه نامههای منابع، کمبود وقت، آگاهی نداشتن از چگونگی دستیابی به منابع، عدم دستیابی به مواد کتابخانه به دلیل مقررات کتابخانه و عدم توانایی در استفاده از امکانات موجود به ترتیب مهمترین مشکلات دانشجویان در دستیابی به اطلاعات مورد نیاز آنها گزارش شده است. ضمناً اکثر دانشجویان هر دو دانشگاه از طرح تأمین مدرک استفاده نمیکنند.