عبدالکاظم نیسی؛ بهمن نجاریان؛ محمد شیخیانی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثرات یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی، یادداری مطالب، انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانشآموزان دوره متوسطه میباشد. روش تحقیق در این مطالعه از نوع آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون با مرحله پیگیری است. جامعه آماری شامل دانشآموزان ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثرات یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی، یادداری مطالب، انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانشآموزان دوره متوسطه میباشد. روش تحقیق در این مطالعه از نوع آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون با مرحله پیگیری است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه نظری شهر بوشهر در سال تحصیلی 81-82 میباشد که تعداد 77 نفر از آنها به عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب گردیدند. 41 نفر از افراد نمونه به عنوان گروه آزمایشی برای یادگیری مشارکتی و 36 نفر به عنوان گروه گواه برای آموزش سنتی به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار بکار رفته در این پژوهش شامل مقیاس خودپنداره راجرز، مقیاس انگیزه پیشرفت، پرسشنامه توصیف خود گیزلی و آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی بر اساس مطالب درس بینش اسلامی میباشند. آزمودنیها در سه مرحله پیش آزمون، پس ازمون و پیگیری چهل و پنج روزه جهت پاسخگوئی به آزمونها مشارکت نمودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تی تست و تجزیه تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج نشان دادند که عملکرد تحصیلی، انگیزه پیشرفت و خودپنداره گروه آزمایشی که با شیوه یادگیری مشارکتی آموزش دیده بودند نسبت به گروه گواه که با شیوه سنتی آموزش دیده بودند بیشتر است و تفاوت بین آنها از لحاظ آماری معنیدار است. همچنین، نتایج نشان دادند که اثرات آموزش مشارکتی در یادداری مطالب در مرحله پیگیری معنیدار بود. به عبارت دیگر آموزش به شیوه یادگیری مشارکتی نسبت به آموزش سنتی باعث افزایش عملکرد تحصیلی، خودپنداره و انگیزه پیشرفت دانشآموزان گردیده است.
علی رضا حاجی یخچالی؛ جمال حقیقی؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ساده و چندگانه پیشایندهای مهم هدفگرایی تبحری و رابطهاش با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانها اهواز میباشد. در این پژوهش عزت نفس مثبت، هدف مسئولیت پذیری اجتماعی، تعلق به مدرسه، نگرشهای مثبت درباره تعلیم و تربیت، ادراکات ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ساده و چندگانه پیشایندهای مهم هدفگرایی تبحری و رابطهاش با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانها اهواز میباشد. در این پژوهش عزت نفس مثبت، هدف مسئولیت پذیری اجتماعی، تعلق به مدرسه، نگرشهای مثبت درباره تعلیم و تربیت، ادراکات دانشآموزان از هدفهای تبحری معلم، والدین و ساختار کلاس به عنوان متغیرهای پیش بین و هدفگرایی تبحری دانشآموزان به عنوان متغیر ملاک محسوب میشوند. از سوی دیگر هدفگرایی تبحری دانشآموزان به عنوان متغیر مستقل و عملکرد تحصیلی، به عنوان متغیر وابسته محسوب میشوند. نمونه تحقیق مشتمل بر 360 دانشآموز پسر پایه اول دبیرستانهای اهوازند که در سال 80-79 به تحصیل اشتغال داشتند: برای گزینش نمونه تحقیق از روش نمونهگیری «تصادفی چند مرحلهای استفاده به عمل آمد. از چندین مقیاس از مجموعه مقیاسهای الگوهای یادگیری سازگار برای سنجش متغیرهای مورد نظر استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، کلیه متغیرهای پیشایند با هدفگرایی تبحری رابطه مثبت معنیداری نشان دادند. همچنین ترکیب متغیرهای پیشایند با هدفگرایی تبحری همبستگی چندگانه داشتند. از سوی دیگر هدفگرایی تبحری با عملکرد تحصیلی، رابطه مثبت معنی دار داشت.
جمال حقیقی؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ تاجمحّمد زندی درهغریبی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه سلسله مراتب نیازهای مزلو با اضطراب آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پایه دوم دبیرستانهای شهرستان ایذه است. در این مطالعه، 311 دانشآموز (156 پسر و 155 دختر) که با روش نمونهگیری تصادفی ساده از جامعه آماری مورد نظر برگزیده شدند، به عنوان ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه سلسله مراتب نیازهای مزلو با اضطراب آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پایه دوم دبیرستانهای شهرستان ایذه است. در این مطالعه، 311 دانشآموز (156 پسر و 155 دختر) که با روش نمونهگیری تصادفی ساده از جامعه آماری مورد نظر برگزیده شدند، به عنوان گروه نمونه تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق به طور کلی عبارت از این بودند که بین سلسله مراتب نیازهای مزلو و اضطراب آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی رابطه ساده و چندگانه وجود دارد. برای سنجش فرضیهها از پرسشنامه سلسله مراتب نیازها، مقیاس اضطراب آموزشگاهی فیلیپس، نمرههای تحصیلی و پرسشنامه کوتاهی جهت تعیین وضعیت اجتماعی- اقتصادی آزمودنیها استفاده به عمل آمد. یافتهها ضمن تأیید فرضیهها نشان دادند که با کنترل وضعیت اجتماعی-اقتصادی، رابطه نیازها با اضطراب آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی همچنان ثابت و معنیدار باقی میماند.