سیدعلی سیادت؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی؛ قربانعلی سلیمی
چکیده
احتمالاً متداولترین عامل درونی مدرسه که به نظر میرسد روی جو مدارس اثرگذار باشد، خصوصیات و ویژگیهای شخصیتی مدیران است. گرچه اطلاع از درون انسانها و شخصیت آنان کار بس مشکلی است اما شناخت شخصیت یک روزنه بسیار گویا دارد و آن رفتارهای بارز افراد است. در این پژوهش به منظور بررسی ...
بیشتر
احتمالاً متداولترین عامل درونی مدرسه که به نظر میرسد روی جو مدارس اثرگذار باشد، خصوصیات و ویژگیهای شخصیتی مدیران است. گرچه اطلاع از درون انسانها و شخصیت آنان کار بس مشکلی است اما شناخت شخصیت یک روزنه بسیار گویا دارد و آن رفتارهای بارز افراد است. در این پژوهش به منظور بررسی ارتباط جو سازمانی مدارس با ویژگیهای شخصیتی مدیران از پرسشنامه شخصیت آیزنک در ابعاد چهار گانه (رونگرایی برونگرایی) و نوروتیک (ثبات هیجانی و روان رنجوری) و جهت سنجش جوّ مدارس از پرسشنامه جوّ سازمانی در ابعاد شش گانه (حمایتی، دستوری، تحدیدی، همکارانه، متعهدانه، غیر متعهدانه) استفاده شد. نمونه آماری مشتمل بر 52 نفر از مدیران و 152 نفر از دبیران مرد و زن دوره دبیرستان شهر اصفهان بودند که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای از میان کلیه مدیران نواحی پنجگانه آموزش و پرورش اصفهان به منظور پاسخگویی به سؤالات جوّ سازمانی انتخاب شدند. یافتههای اصلی پژوهش نشان داد که رابطهای بین ویژگیهای شخصیتی مدیران در هر یک از ابعاد چهارگانه با جوّ سازمانی مدارس (باز/ بسته) وجود ندارد. همچنین بین ابعاد چهارگانه شخصیت با ابعاد جو سازمانی (حمایتی، دستوری، تحدیدی، متعهدانه، همکارانه) رابطهای مشاهده نشد. طبق نتایج به دست آمده بین بعد غیرمتعهدانه با ابعاد شخصیتی مدیران تفاوت وجود داشت. همچنین یافتهها حاکی از وجود رابطه بین ابعاد چهارگانه شخصیت با یکدیگر بود.