عبدالحسین فرجپهلو؛ حسین مرادی مقدم
چکیده
مقاله حاضر بر پایه نتایج تحقیقی نگاشته شده است که با هدف بررسی میزان همخوانی و مطابقت منابع و خدمات موجود در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز با نیازهای اطلاعاتی اساتید این دانشگاه انجام شد. نوع تحقیق توصیفی بود و با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه مورد پژوهش ...
بیشتر
مقاله حاضر بر پایه نتایج تحقیقی نگاشته شده است که با هدف بررسی میزان همخوانی و مطابقت منابع و خدمات موجود در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز با نیازهای اطلاعاتی اساتید این دانشگاه انجام شد. نوع تحقیق توصیفی بود و با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران بود و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای بود که برای این تحقیق ساخته شد. در این پژوهش ضمن پرداختن به مفهوم «نیاز اطلاعاتی» و اهمیت و ضرورت آن، به بررسی موانع تعیین نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان کتابخانهها پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان داد که منابع و خدمات موجود در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز با نیازهای اطلاعاتی اعضای هیأت علمی همخوانی چندانی ندارد و از نظر اعضای هیأت علمی، میزان همخوانی در اکثر موارد «کم» و یا حداکثر «متوسط» بوده است. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که متغیرهایی چون جنسیت، گروه آموزشی و سابقه تدریس اعضای هیأت علمی بر نظرات آنها در مورد میزان مطابقت منابع و خدمات کتابخانهها با نیازهای اطلاعاتی آنان تأثیرگذار بوده است. بر مبنای یافتههای حاصل، پیشنهاد شده است که خدمات جدیدی مانند "آگاهی رسانی جاری" در کتابخانهها راه اندازی شود، و مطالعات دیگری برای بررسی میزان تطابق خدمات و منابع موجود با استانداردهای رایج صورت گیرد، مضافاً اینکه برای به روز کردن اطلاعات کتابخانهها از نیازهای رایج اعضای هیأت علمی، بررسیهای نیازسنجی به طور مرتب و دورهای انجام شود.
عبدالرسول جوکار؛ امراله عفتنژاد
چکیده
این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فنآوریهای اطلاعاتی موجود در کتابخانهها و مراکز رایانه دانشگاه شیراز را مورد مطالعه قرار میدهد. یافتههای پژوهش بر استفاده بالای پاسخگویان از فنآوری رایانه و اینترنت دلالت دارد و میزان استفاده ...
بیشتر
این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فنآوریهای اطلاعاتی موجود در کتابخانهها و مراکز رایانه دانشگاه شیراز را مورد مطالعه قرار میدهد. یافتههای پژوهش بر استفاده بالای پاسخگویان از فنآوری رایانه و اینترنت دلالت دارد و میزان استفاده از نرم افزارهای کتابخانهای و لوح فشرده نوری در میان پاسخ گویان ضعیف میباشد. پاسخ گویان به میزان بالایی از فنآوریهای اطلاعاتی در امر آموزش، انجام فعالیت پژوهشی پایان نامه و تألیف و ترجمه مقاله استفاده کردهاند ولی استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی در برخی از فعالیتهای پژوهشی نظیر شرکت در سمینار داخلی، شرکت در سمینار خارجی و تألیف و ترجمه کتاب ضعیف میباشد. مهمترین مشکلات پاسخ گویان در استفاده از فنآوری اطلاعاتی، کمبود امکانات فنآوریهای اطلاعاتی، سرعت کم بازیابی اطلاعات، قطع شبکه، نیاز به آموزش استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی و محدود بودن زمان استفاده میباشد. یافتههای پژوهش همچنین نشان داد که درصد خیلی کمی از پاسخگویان (4/5 درصد) از فنآوریهای اطلاعاتی استفاده نمیکنند و با توجه به استفاده (6/94)درصد پاسخ گویان از فنآوریهای اطلاعاتی ضروری است که برنامه ریزان و سیاست گذاران امر به این مهم توجه نمایند.
فاطمه تابنده
چکیده
پژوهش حاضر، تحقیقی پیرامون اعمال رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر، به عنوان یکی از مناسبترین رهیافتهای رهبری سازمانی توسط مدیران کتابخانههای دانشگاههای شیراز است. سیستم مدیریت کیفیت فراگیر، تمرکز جامع روی برآورده نمودن و پیشی گرفتن در تأمین انتظارات و نیازهای مراجعان میباشد که ...
بیشتر
پژوهش حاضر، تحقیقی پیرامون اعمال رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر، به عنوان یکی از مناسبترین رهیافتهای رهبری سازمانی توسط مدیران کتابخانههای دانشگاههای شیراز است. سیستم مدیریت کیفیت فراگیر، تمرکز جامع روی برآورده نمودن و پیشی گرفتن در تأمین انتظارات و نیازهای مراجعان میباشد که عملاً کاهش هزینههای ناشی از کیفیت ضعیف را به وسیله ایجاد فرهنگ جدید سازمانی مطرح مینماید. این سیستم یک فلسفه نوین مدیریتی است که متخصصان اجرای آن را توسط تیم مدیریت ارشد پیشنهاد نمودهاند. در این سیستم، دیدگاههای استراتژیک آینده به منظور فعال نمودن سازمان با توجه به مشتری یا مراجعه کننده اعمال میگردد. لذا هدف اصلی این پژوهش "مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانههای دانشگاههای شیراز در اعمال نقش مدیریت کیفیت فراگیر از دیدگاه مدیران و کارشناسان" است که به بررسی تفاوت نگرش این دو گروه در قالب اصول دمینگ و بررسی تفاوت نظر کل افراد نسبت به هر دو وضعیت با توجه به جنسیت و مدرک تحصیلی افراد میپردازد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر جمعآوری گردید. در این مطالعه کلیه 110 نفر کارشناس و مدیر کتابخانههای دانشگاه شیراز شرکت داده شدند که تعداد 67 کارشناس و 22 مدیر پرسشنامهها را عودت دادند. نتایج این تحقیق نشان دهنده این امر است که مدیران نگرش بالاتری نسبت به وضع موجود کتابخانهها داشته و تفاوت معنیداری بین نظر مدیران و کارشناسان مشاهده گردید. همچنین مدیران میانگین بالاتری نسبت به وضعیت مطلوب کتابخانهها به دست آوردند. از لحاظ جنسیت بین مدیران مرد و زن و کارشناسان مرد و زن تفاوت معنیداری مشاهده گردید. در ضمن، بین نگرش کارشناسان و مدیران دارای تحصیلات مختلف نسبت به وضع موجود کتابخانهها تفاوت معنیداری وجود نداشت اما از لحاظ سمت، تفاوت معنیدار مشاهده گردید. علل تفاوت نگرش دو گروه را میتوان ناشی از عدم اطلاع مدیران و کارشناسان از مدیریت کیفیت فراگیر و عدم شناخت نسبت به فلسفه مدیریت کیفیت دانست. همچنین، نبودن آموزشهای ضمن خدمت، عدم توجه به ارزشهای انسانی توسط برخی مدیران و وجود موانع بین واحدها میتواند از دلایل عمده دیگر تفاوت نگرش مدیران و کارشناسان باشد. عدم حمایت مدیریت عالی در از بین بردن موانع کارکنان، نبود مدیریت مشارکتی، عدم وجود اصلاحات هدفدار و برنامهریزی شده از طرف مدیران را میتوان از دلایل دیگر تفاوت بین مدیر و کارشناس تلقی نمود.