عبدالحسین فرج پهلو؛ سمیه سادات آخشیک
چکیده
با توجه به تغییر سازمان کتابخانههای عمومی و قرار گرفتن آنها زیر پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور، و در راستای مشخص شدن مختصات این کتابخانهها و کتابداران برای مدیران نهاد کتابخانههای عمومی جهت برنامهریزیهای جدید برای کتابداران و کتابخانههای عمومی، با استفاده از فرصت یک دوره آموزش ضمن خدمت برای کتابداران شاغل در کتابخانههای ...
بیشتر
با توجه به تغییر سازمان کتابخانههای عمومی و قرار گرفتن آنها زیر پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور، و در راستای مشخص شدن مختصات این کتابخانهها و کتابداران برای مدیران نهاد کتابخانههای عمومی جهت برنامهریزیهای جدید برای کتابداران و کتابخانههای عمومی، با استفاده از فرصت یک دوره آموزش ضمن خدمت برای کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استانهای خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس، کوشش به عمل آمد تا با استفاده از قابلیتهای پرسشنامه شاخص توصیف شغل، رضایتمندی این کتابداران از پنج زاویه سنجیده شود که عبارتند از: مدیریت، همکاران، حقوق ماهانه، ترفیع، و رضایت از شغل به طور کلی. نتایج بررسیها نشان داد که همه کتابداران، صرفنظر از استان، با وجود نارضایتی از بعضی ابعاد، به ویژه شرایط حقوقی و ارتقاء شغلی، در مجموع از شغل کتابداری رضایت دارند. انجام آزمون تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین کتابداران چهار استان، به جز از نظر حقوق ماهانه، از سایر جنبهها از جمله از نظر شغل به طور کلی، هیچ تفاوت معنیداری وجود ندارد. انجام آزمون پیگیری توکی نیز مشخص کرد که تفاوت موجود فقط بین کتابداران استان خوزستان با سه استان دیگر است و بین بقیه استانها از نظر رضایتمندی تفاوت معنیداری مشاهده نمیشود. بر اساس نتایج به دست آمده، با توجه به مشکلات و اشکالات موجود، پیشنهاد میشود که ضمن اصلاح جداول حقوق و دستمزد، برنامهریزی و اقدام لازم در خصوص جذب و استخدام کتابداران جدید صورت گیرد و فرصتی نیز به وجود آورند تا کتابداران قدیمیتر تجربیات و دانستهها و روشهای کاری خود را به کتابداران جوان انتقال دهند.