مریم شفیعی سروستانی؛ تورج درخشان فر؛ سمیه مزگی نژاد
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش اخلاق حرفهای در سلامت سازمانی با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی انجامشده است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف نظری - کاربردی و ازنظر روش در زمره پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان آموزشوپرورش یاسوج شامل 550 نفر بود که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان، 230 نفر به روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش اخلاق حرفهای در سلامت سازمانی با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی انجامشده است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف نظری - کاربردی و ازنظر روش در زمره پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان آموزشوپرورش یاسوج شامل 550 نفر بود که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان، 230 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای اخلاق حرفهای گریگوری و همکاران (1990)، سلامت سازمانی ترکزاده و بصیری (1394) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران (1990) بود. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS24 و Smart-PLS تجزیه و تحلیل شد. برای بررسی وضعیت متغیرهای مورد بررسی از آزمون t تک متغیره، برای بررسی همبستگی بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش واسطهای از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج t تک نمونهای نشان داد که میانگین نمره اخلاق حرفهای، رفتار شهروندی سازمانی و سلامت سازمانی در کل و مؤلفههای آن (بهجز مؤلفه پشتکار و جدیت در کار از اخلاق حرفهای) در سازمان آموزشوپرورش از میانگین نمره نظری (3/00) بهطور معناداری بیشتر میباشد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای اخلاق حرفهای، سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کل ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (0/001>p). نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد اخلاق حرفهای بر سلامت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد (0/05=p) ولی اخلاق حرفهای بر سلامت سازمانی از طریق رفتار شهروندی سازمانی اثر معناداری ندارد. بنابراین رفتار شهروندی سازمانی در رابطه بین اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی نقش واسطهگری ندارد.
مدیریت آموزشی
حمید فرهادی راد؛ عبدالله پارسا؛ شیرزاد نظری
چکیده
چکیده هدف از اجرای پژوهش حاضر، تبیین روابط بین مؤلفه های رهبری همکارانه مدیر، حرفه ای گری معلم و فشار آکادمیک و توضیح چرایی اثرگذاری و عدم اثرگذاری هر یک از این مؤلفه ها بر شکل گیری، رشد و گسترش رفتار شهروندی سازمانی مدیران و معلمان در مدارس ابتدایی و متوسطه شهر اهواز می باشد. در همین راستا، از روش پژوهش آمیخته (کمی و کیفی) استفاده شده ...
بیشتر
چکیده هدف از اجرای پژوهش حاضر، تبیین روابط بین مؤلفه های رهبری همکارانه مدیر، حرفه ای گری معلم و فشار آکادمیک و توضیح چرایی اثرگذاری و عدم اثرگذاری هر یک از این مؤلفه ها بر شکل گیری، رشد و گسترش رفتار شهروندی سازمانی مدیران و معلمان در مدارس ابتدایی و متوسطه شهر اهواز می باشد. در همین راستا، از روش پژوهش آمیخته (کمی و کیفی) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان و مدیران مدارس دو مقطع ابتدایی و متوسطه شهر اهواز تشکیل می دهند. به اقتضای روش پژوهشی ترکیبی، در بخش کمی از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا زمانی که به سؤالات پژوهش پاسخ داده شد و اشباع نظری بدست آمد فرآیند نمونه گیری ادامه یافت. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه در بخش کمی و در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختمند جمع آوری گردیده است. نتایج نشان دهنده اثرگذاری مؤلفه های رهبری همکارانه مدیر و حرفه ای گری معلم و عدم تأثیرگذاری مؤلفه فشار آکادمیک بر شکل گیری رفتار شهروندی سازمانی مدیران و معلمان مدارس مورد مطالعه می باشد. در پیگیری نتایج، با تجزیه و تحلیل مصاحبه ها بر مبنای رویکرد تحلیل محتوای کیفی به روش استقرائی، دلایل اثرگذاری و عدم اثرگذاری هر یک از مؤلفه ها تبیین شده است.