مدیریت آموزشی
بهروز ارباب شیرانی؛ علی زینل همدانی؛ سید حمید رضا شاوران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بهبود فرآیند برنامهریزی استراتژیک در تعیین اولویت های زیرنظام دولتی آموزش عالی استان اصفهان با استفاده از مدل ترکیبی تکنیک سوات و تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری پژوهش 130 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای صنعتی اصفهان، اصفهان و کاشان و صنعتی مالک اشتر بودند که در فرایند تدوین ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بهبود فرآیند برنامهریزی استراتژیک در تعیین اولویت های زیرنظام دولتی آموزش عالی استان اصفهان با استفاده از مدل ترکیبی تکنیک سوات و تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری پژوهش 130 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای صنعتی اصفهان، اصفهان و کاشان و صنعتی مالک اشتر بودند که در فرایند تدوین سند آمایش آموزش عالی استان مشارکت داشتند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند(سرشماری) انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته تدوین شده در گزارش فاز دوم سند آمایش آموزش عالی استان اصفهان(2015) بود که روایی سازه، صوری و محتوایی آن در مطالعه یادشده مورد تایید قرار گرفته بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 70/0 برآورد گردید. تعداد 45 از اعضای هیات علمی یاد شده پرسشنامه های توزیع شده را تکمیل و اعاده نمودند. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون بارتلت(KMO) تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون و با بهره گیری از نرم افزارSPSS17 انجام گرفت. بااستفاده از این مدل ترکیبی هفت استراتژی معتبر بدون نیاز به بررسی تمام خانههای ماتریس سوات(از طریق کاهش ابعاد ماتریس سوات به حدود یک دهم نقاط) و برقراری یک ارتباط آماری بین عوامل درونی و بیرونی استنباط و استخراج شدند که نسبت به روشهای AHP وANP پیچیدگی کمتری داشتند. این استراتژیها، اهداف این زیرنظام را پوشش داد و تعریف یک شاخص جدید، بکارگیری تکنیک تخصیص خطی اولویت بندی را ممکن نمود.
مدیریت آموزشی
حبیب کمری؛ محمد نوریان؛ نادر سلیمانی؛ عصمت مسعودی ندوشن
چکیده
لازمه تدوین و اجرای برنامههای استراتژیک وجود تفکر استراتژیک است و فقدان تفکر استراتژیک در مدیران یک کمبود اساسی در سازمانها به شمار میرود که امکان کشف فرصتهای جدید را تضعیف میکند. پژوهش حاضر باهدف مطالعه نظاممند و ارائه فرا ترکیبی از الگوهای نظری و پژوهشهای انجامشده صورت گرفت. روش بررسی این پژوهش، کیفی و از نوع سنتز پژوهی ...
بیشتر
لازمه تدوین و اجرای برنامههای استراتژیک وجود تفکر استراتژیک است و فقدان تفکر استراتژیک در مدیران یک کمبود اساسی در سازمانها به شمار میرود که امکان کشف فرصتهای جدید را تضعیف میکند. پژوهش حاضر باهدف مطالعه نظاممند و ارائه فرا ترکیبی از الگوهای نظری و پژوهشهای انجامشده صورت گرفت. روش بررسی این پژوهش، کیفی و از نوع سنتز پژوهی است که با روش تحلیل محتوا به کمک فرا ترکیب انجامشده و ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش و اصلیترین منابع گردآوری اطلاعات، پژوهشهای متعددی است که در سنوات اخیر در حوزه تفکر استراتژیک در داخل و خارج از ایران انجامشده است. از مجموع 10 جلد کتاب و 79 مقالهای که از پایگاههای معتبر داخلی و خارجی مورد مطالعه قرار گرفت، متناسب با ارتباط موضوعی دادهها، تعداد 61 نمونه بهصورت هدفمند انتخاب، 12 مؤلفه پرتکرار شناسایی و در نهایت 56 مفهوم بهعنوان مؤلفههای نهایی استخراج شدند. در مراحل بعدی، کدگذاری و طبقهبندی اطلاعاتی از پژوهشهای انجامشده صورت گرفته و الگوها، پایههای نظری حوزه تفکر استراتژیک و مقولات و مضامین اصلی استخراج شدند. حاصل تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات و نتایج تحلیل و ترکیبها، استخراج یک چهارچوب مفهومی در حوزه مطالعات تفکر استراتژیک حول 3 سطح، فردی، گروهی و سازمانی است. نتایج حاصله دال بر ارتباط تفکر استراتژیک مدیران با میزان موفقیت سازمانها بوده و یکپارچهسازی تفکر استراتژیک در سازمان قابلیتی حیاتی ایجاد میکند که پایه یک مزیت رقابتی پایدار را تشکیل میدهد و بر این اساس الگوی مفهومی تفکر استراتژیک طراحی شد.