مدیریت آموزشی
سحر سعادت؛ سکینه شاهی؛ حمید فرهادی راد؛ محمد رضا نیستانی
چکیده
آموزش مداوم کارکنان، اقدامی راهبردی است که در سطح فردی، باعث ارتقای کیفیت شغلی و در سطح سازمانی، عامل تعالی و توسعه سازمان و در سطح ملی، موجب افزایش بهره وری می شود. این مقاله با هدف بررسی سیاست ها و استراتژی های سازماندهی آموزش مداوم در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده، روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای ...
بیشتر
آموزش مداوم کارکنان، اقدامی راهبردی است که در سطح فردی، باعث ارتقای کیفیت شغلی و در سطح سازمانی، عامل تعالی و توسعه سازمان و در سطح ملی، موجب افزایش بهره وری می شود. این مقاله با هدف بررسی سیاست ها و استراتژی های سازماندهی آموزش مداوم در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده، روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای قیاسی از اسناد و مدارک موجود در شرکت و متن مصاحبه ها بود. مشارکت کنندگان این پژوهش را اعضای کمیته تحول منابع انسانی واحد آموزش و توسعه منابع انسانی شرکت تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، هفت نفر از اعضای این کمیته انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل اسناد و مدارک و مصاحبه نیمه ساختمند بود. نتایج یافته های تحقیق، حاکی از این است که شرکت فولاد مبارکه اصفهان، استراتژی ها و سیاست های خود را بر مبنای درک نیازها و انتظارات توأمان ذی نفعان و محیط بیرونی و مبتنی بر درک قابلیت ها و عملکردهای درونی تدوین می کند. اهمچنین از آنجایی که شرکت، مدل تعالی سازمانی را پیاده سازی کرده است و به تبع آن، شرکت را تبدیل به یک سازمان یادگیرنده نموده است، شرایط برای آموزش مداوم مهیا شده و از این رو، مؤلفه های آموزش مداوم در شرکت از وضعیت خوبی برخوردار است. براساس یافته های این تحقیق، به کارگیری سه استراتژی آموزشی، ارتباطی و مشارکتی توانسته است شرایط مناسبی را برای آموزش مداوم مهیا نماید.
مدیریت آموزشی
حبیب کمری؛ محمد نوریان؛ نادر سلیمانی؛ عصمت مسعودی ندوشن
چکیده
لازمه تدوین و اجرای برنامههای استراتژیک وجود تفکر استراتژیک است و فقدان تفکر استراتژیک در مدیران یک کمبود اساسی در سازمانها به شمار میرود که امکان کشف فرصتهای جدید را تضعیف میکند. پژوهش حاضر باهدف مطالعه نظاممند و ارائه فرا ترکیبی از الگوهای نظری و پژوهشهای انجامشده صورت گرفت. روش بررسی این پژوهش، کیفی و از نوع سنتز پژوهی ...
بیشتر
لازمه تدوین و اجرای برنامههای استراتژیک وجود تفکر استراتژیک است و فقدان تفکر استراتژیک در مدیران یک کمبود اساسی در سازمانها به شمار میرود که امکان کشف فرصتهای جدید را تضعیف میکند. پژوهش حاضر باهدف مطالعه نظاممند و ارائه فرا ترکیبی از الگوهای نظری و پژوهشهای انجامشده صورت گرفت. روش بررسی این پژوهش، کیفی و از نوع سنتز پژوهی است که با روش تحلیل محتوا به کمک فرا ترکیب انجامشده و ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش و اصلیترین منابع گردآوری اطلاعات، پژوهشهای متعددی است که در سنوات اخیر در حوزه تفکر استراتژیک در داخل و خارج از ایران انجامشده است. از مجموع 10 جلد کتاب و 79 مقالهای که از پایگاههای معتبر داخلی و خارجی مورد مطالعه قرار گرفت، متناسب با ارتباط موضوعی دادهها، تعداد 61 نمونه بهصورت هدفمند انتخاب، 12 مؤلفه پرتکرار شناسایی و در نهایت 56 مفهوم بهعنوان مؤلفههای نهایی استخراج شدند. در مراحل بعدی، کدگذاری و طبقهبندی اطلاعاتی از پژوهشهای انجامشده صورت گرفته و الگوها، پایههای نظری حوزه تفکر استراتژیک و مقولات و مضامین اصلی استخراج شدند. حاصل تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات و نتایج تحلیل و ترکیبها، استخراج یک چهارچوب مفهومی در حوزه مطالعات تفکر استراتژیک حول 3 سطح، فردی، گروهی و سازمانی است. نتایج حاصله دال بر ارتباط تفکر استراتژیک مدیران با میزان موفقیت سازمانها بوده و یکپارچهسازی تفکر استراتژیک در سازمان قابلیتی حیاتی ایجاد میکند که پایه یک مزیت رقابتی پایدار را تشکیل میدهد و بر این اساس الگوی مفهومی تفکر استراتژیک طراحی شد.