نعمت الله عزیزی؛ پریوش جعفری؛ خلیل غلامی؛ صلاح الدین محمدی عیسی آباد
چکیده
پژوهش حاضر باهدف مطالعه چگونگی ادراک معلمان استان کردستان از رفاه خویش، شناسایی عوامل مؤثر بر آن و پیشنهاد سازوکارهای بهبود وضعیت رفاه معلمان انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و داده بنیاد میباشد. شرکتکنندگان در این مطالعه 12 تن از معلمان شهرستان سنندج بودند که بهصورت هدفمند و با بهرهگیری از نمونهگیری نظری انتخاب گردیدند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف مطالعه چگونگی ادراک معلمان استان کردستان از رفاه خویش، شناسایی عوامل مؤثر بر آن و پیشنهاد سازوکارهای بهبود وضعیت رفاه معلمان انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و داده بنیاد میباشد. شرکتکنندگان در این مطالعه 12 تن از معلمان شهرستان سنندج بودند که بهصورت هدفمند و با بهرهگیری از نمونهگیری نظری انتخاب گردیدند. بهمنظور گردآوری دادهها نیز با شرکتکنندگان پژوهش مصاحبه عمیق صورت یافتههای حاصل از آنها در قالب کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی تحلیل گردید. نتایج کدگذاریهای چندگانه و تحلیل محتوای مصاحبهها نشان داد که اولاً رفاه از نگاه مشارکتکنندگان یک مفهوم جامع و دارای ابعاد مادی و روانی میباشد؛ ثانیاً این مقوله متأثر از عوامل گوناگونی نظیر سیاسی مانند سیاستهای دولت و وضعیت توسعهی سیاسی در جامعه، اجتماعی مانند ارزشها، نگرشها، سرمایه اجتماعی و رسانههای جمعی، عوامل اقتصادی مانند نگرش هزینهای و کمی بهصرف منابع مالی در آموزشوپرورش، عوامل سازمانی مانند مدیریت، فرایندها و اقدامات اداری، عوامل فردی مانند نقش خود معلمان و ویژگیهای شخصیتی آنها، عوامل حرفهای مانند هویت شغلی و پرستیژ حرفهای بر رفاه معلمان میباشد؛ ثالثاً وضعیت رفاهی معلمان را میتوان از طرق مختلف منجمله اهتمام اجتماعی فراگیر، خواست و اقدام خود معلمان، توجه به کیفیت در آموزشوپرورش، به رسمیت شناختن و حمایت از کانونهای صنفی معلمان، استفاده از تجارب سایر سازمانها در امر رفاه کارکنان، آگاهی از استانداردهای جهانی رفاه معلمان و ارتباط مستقل و مستمر با نهادهای بینالمللی ذیربط بهبود بخشید.