ریحانه زارع فخر؛ احمد زندوانیان؛ محسن شاکری؛ حسین حسنی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعه پدیده تقاضای تدریس خصوصی در دوره متوسطه بود. رویکرد پژوهش «کیفی» و از نوع روش نظریه دادهبنیاد به شیوه نظاممند بود. گروه هدف، والدین دانشآموزانی بودند که متقاضی تدریس خصوصی در سال تحصیلی 1400- 1401 در شهر یزد بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 12 نفر از والدین در پژوهش شرکت داشتند. نمونهگیری تا ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مطالعه پدیده تقاضای تدریس خصوصی در دوره متوسطه بود. رویکرد پژوهش «کیفی» و از نوع روش نظریه دادهبنیاد به شیوه نظاممند بود. گروه هدف، والدین دانشآموزانی بودند که متقاضی تدریس خصوصی در سال تحصیلی 1400- 1401 در شهر یزد بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 12 نفر از والدین در پژوهش شرکت داشتند. نمونهگیری تا مرحله اشباع نظری دادهها ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود. دادهها به روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی اشتراس و کوربین (1998)، تجزیه و تحلیل شدند. به منظور کسب اطمینان از دقیق بودن یافتهها، مبتنی بر «سه سویه سازی» از تکنیک های تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش، بازاندیشی پژوهشگر استفاده شد.در نهایت، 29 مقوله فرعی در قالب مؤلفههای 6 گانه نظریه دادهبنیاد طبقه بندی شدند. عوامل علی با 5 مقوله فرعی، عوامل زمینهای با 5 مقوله فرعی، عوامل مداخلهگر با 5 مقوله فرعی، پیامدهای مثبت با 5 مقوله فرعی و پیامدهای منفی با 9 مقوله فرعی و 1 پدیده محوری شناسایی شدند. بر اساس یافتههای پژوهش، عوامل و مؤلفههای درونی و بیرونی متنوعی زمینههای شکلگیری تدریس خصوصی را فراهم میآورند که بر تقاضای آن دامن میزند. پیشنهاد میشود جهت اتخاذ تصمیمات و سیاستگذاریهای خرد و کلان و مدیریت آن، به منظور فهم دقیق این پدیده به طور متناوب مورد مطالعه قرار گیرد.
مدیریت آموزشی
ناصر یعقوب نژاد قاین؛ محمدرضا بهرنگی بهرنگی؛ حسن رضا زین آبادی
چکیده
اضطراب ناشی از ورود به محیط کلاس و مدرسه همراه با کمتجربگی، معلمان تازهکار را در سالهای اولیه کارشان گاهی تا سرحد ترک شغل تحت فشار قرار میدهد. یکی از سختترین وجوه کار معلم تازهکار، رابطه وی با والدین است. در رابطه با مسئله فوق، این پژوهش درصدد است به دو سوال پاسخ دهد: 1. مهمترین انتظارات معلمان تازهکار از والدین ...
بیشتر
اضطراب ناشی از ورود به محیط کلاس و مدرسه همراه با کمتجربگی، معلمان تازهکار را در سالهای اولیه کارشان گاهی تا سرحد ترک شغل تحت فشار قرار میدهد. یکی از سختترین وجوه کار معلم تازهکار، رابطه وی با والدین است. در رابطه با مسئله فوق، این پژوهش درصدد است به دو سوال پاسخ دهد: 1. مهمترین انتظارات معلمان تازهکار از والدین چیست؟ 2. آیا نیازهای شناخته شده، اندازهگیری معنادار و قابل قبولی از متغیر نیازهای مرتبط با والدین به عمل آورده است؟ برای پاسخدهی دقیق به سوالات پژوهش، از روش آمیختهی اکتشافی استفاده شده است. بر اساس روش تحقیق، ابتدا و در قسمت کیفی با 20 نفر از خبرگان آموزشی مصاحبه شد و سپس بر مبنای یافتههای کیفی، پرسشنامه محققساخته شامل 13 سوال تدوین گشت. جامعه این پژوهش شامل تمامی معلمان تازهکار شهر تهران است (که حداکثر سه سال سابقهی خدمت در کسوت معملی داشتهاند) که تعداد آنها 6400 نفر است. از این میان، تعداد 447 پرسشنامه، با استفاده از روش نمونهگیری «در دسترس» در اختیار معلمان قرار گرفت که از این تعداد 371 عدد دریافت گردید. بررسی مهمترین نیازها و انتظارات معلمان تازهکار در ارتباط با والدین نشان میدهد که پیگیری والدین از وضعیت دانشآموزان، قدردانی نسبت به زحمات معلم و دادن اطلاعات مورد نیاز دربارهی ویژگیهای دانش آموزان به معلم تازهکار، مهمترین انتظارات و نیازهای معلمان میباشند. استفاده از نظرات والدین در ادارهی کلاس و نیز هماهنگی روشهای آموزشی والدین با روش معلم، نیازهایی با کمترین رتبه شناخته شدند.