ملیحه چرخاب؛ محمد حسین پور؛ ماریا نصیری
چکیده
وجود اخلاق باعث رشــد، تعالی و بالندگی در آموزشوپرورش و بهتبع آن کل کشور میشود. پژوهش حاضر با هدف، ارائه الگوی توسعه اخلاق حرفهای مدیران ستادی اداره کل آموزشوپرورش خوزستان با رویکرد آیندهپژوهی و بهرهگیری از مدل سه شاخگی است. روش تحقیق از نوع ترکیبیِ اکتشافی (ابتدا کیفی و سپس کمی) میباشد. در تحقیق کیفی، روش مطالعه کتابخانهای، ...
بیشتر
وجود اخلاق باعث رشــد، تعالی و بالندگی در آموزشوپرورش و بهتبع آن کل کشور میشود. پژوهش حاضر با هدف، ارائه الگوی توسعه اخلاق حرفهای مدیران ستادی اداره کل آموزشوپرورش خوزستان با رویکرد آیندهپژوهی و بهرهگیری از مدل سه شاخگی است. روش تحقیق از نوع ترکیبیِ اکتشافی (ابتدا کیفی و سپس کمی) میباشد. در تحقیق کیفی، روش مطالعه کتابخانهای، روش مصاحبه با 10 نفر خبره آموزش و پرورش و دانشگاهی انتخاب و نیز روش دلفی اجرا شده است. دادههای حاصل از ادبیات تحقیق و مصاحبه با روش کدگذاری و دادههای حاصل از اجرای راندهای دوگانه پنل دلفی با روش آزمون آماری توافقسنجی کندال، فن دیمتل و مدل سازی ساختاری تفسیری تحلیل شده است. در تحقیق کمی روش پیمایش و با هدف آزمون مدل تحقیق اجرا شده است. از 200 نفر جامعه آماری تعداد 119 نفر نمونه با روش هدفمند در الگوی معادلات ساختاری انتخاب شده است. دادهها با روش تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتیجه تحقیق ضمن تشریح چگونگی و نحوه توسعه اخلاق حرفهای مدیران، مهمترین عوامل و مؤلفههای زمینه-ساز الگوی آیندهپژوهی توسعه اخلاق حرفهای مدیران را که شامل شامل 15 عامل و 52 مؤلفهی زمینهای، ساختاری، محتوایی است.