زهرا طهاسبیزاده؛ غلامحسین رحیمی دوست؛ قدرتالله خلیفه
چکیده
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی آزمون شایستگیهای فناورانه برای معلمان دورهی ابتدایی ابتدایی بود. بدین منظور پرسشنامه ای حاوی 69 ماده تهیه شد و بر روی 414 معلم دورهی ابتدایی شهر اهواز که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحله-ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. سپس دادههای جمعآوری شده تحلیل عاملی شدند و بدین وسیله آزمون شایستگیهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی آزمون شایستگیهای فناورانه برای معلمان دورهی ابتدایی ابتدایی بود. بدین منظور پرسشنامه ای حاوی 69 ماده تهیه شد و بر روی 414 معلم دورهی ابتدایی شهر اهواز که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحله-ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. سپس دادههای جمعآوری شده تحلیل عاملی شدند و بدین وسیله آزمون شایستگیهای فناورانهی معلمان مشتمل بر 3 عامل و 47 ماده استخراج گردید که نزدیک به 60 درصد از واریانس سازه را تبیین میکرد. در این آزمون 20 ماده روی عامل اول (شایستگیهای تلفیق فناوری در آموزش)، 17 ماده روی عامل دوم (شایستگیهای شناسایی، انتخاب و کاربست ابزارهای فناورانه) و 10 ماده روی عامل سوم (گرایش به کاربرد فناوری) قرار داشت. نتایج بررسی پایایی آزمون شایستگیهای فناورانهی معلمان به روش آلفای کرونباخ برای عوامل 3 گانه آزمون به ترتیب 91/0، 95/0، و 97/0 محاسبه گردید. نتایج کلی نشان داد که اکثر سوالات پرسشنامه، شایستگیهای فناورانهی معلمان را میسنجد و از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل بدست آمده از تحلیل عاملی میتواند شایستگیهای فناورانهی معلمان را به گونهای مناسب اندازهگیری کند.
تکنولوژی آموزشی
سید عباس رضوی؛ احمد منصوری؛ سکینه شاهی
چکیده
هدف از پژوهش آگاهی از وضعیت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در محیط یاددهی-یادگیری مدارس هوشمند دوره ابتدایی شهر شوش بود. روش پژوهش، آمیخته از نوع تبیینی بود. این پژوهش در مدارس هوشمند پسرانه دوره ابتدایی شهر شوش انجام شد. در بخش کمّی به علت کوچک بودن حجم نمونه، کلیه معلمان (70 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. دادههای کمّی پژوهش ...
بیشتر
هدف از پژوهش آگاهی از وضعیت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در محیط یاددهی-یادگیری مدارس هوشمند دوره ابتدایی شهر شوش بود. روش پژوهش، آمیخته از نوع تبیینی بود. این پژوهش در مدارس هوشمند پسرانه دوره ابتدایی شهر شوش انجام شد. در بخش کمّی به علت کوچک بودن حجم نمونه، کلیه معلمان (70 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. دادههای کمّی پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. روایی پرسشنامه، توسط تعدادی از متخصصان علوم تربیتی مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ، 94/0 محاسبه شد. در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه با 10 نفر از مدیران و 10 نفر از معلمان انجام گرفت. برای تحلیل دادههای کمّی از تی تک نمونهای؛ و برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت کاربرد فاوا در پنج مؤلفه: 1- استفاده معلمان از محتوای الکترونیکی (چندرسانهای) در فرایند یاددهی-یادگیری، 2- طراحی محتوای الکترونیکی (چندرسانهای) مورد نیاز توسط خود معلمان، 3- نقش دانشآموزان در تهیه محتوای الکترونیکی (چندرسانهای)، 4- استفاده از فاوا برای استمرار یاددهی-یادگیری، 5- ترغیب دانشآموزان جهت استفاده از فاوا برای گسترش دانش و تعمیق یادگیری توسط معلمان؛ پایینتر از حد مطلوب بود. با تحلیل دادههای کیفی موانع مهمی از قبیل ضعف دانش و مهارت معلمان و دانشآموزان و خانواده؛ مشکلات فرهنگی و نگرشی مربوط به معلمان، خانواده و دانشآموزان؛ مشکلات مربوط به زیرساخت، امکانات و منابع مالی؛ ضعف انگیزشی؛ و همچنین مشکلات مربوط به برنامه درسی؛ بهعنوان موانع کاربرد فاوا در مدارس موردمطالعه شناسایی شد.
غلامحسین رحیمیدوست؛ سید عباس رضوی
چکیده
در این مقاله از نظریة اشاعة نوآوریها به عنوان روشی جهت بررسی و بازبینی نوآوریهای آموزشی استفاده شده است. بر مبنای نظریة اشاعة نوآوریها یک نوآوری ابتدا توسط پیشگامان اقتباس میشود چنانچه نتایج کاربرد و یا استفاده از این نوآوری مثبت باشد مورد توجه دیگر افراد نیز قرار میگیرد. همچنانکه یک نوآوری افراد بیشتری را به خود جلب میکند شمار ...
بیشتر
در این مقاله از نظریة اشاعة نوآوریها به عنوان روشی جهت بررسی و بازبینی نوآوریهای آموزشی استفاده شده است. بر مبنای نظریة اشاعة نوآوریها یک نوآوری ابتدا توسط پیشگامان اقتباس میشود چنانچه نتایج کاربرد و یا استفاده از این نوآوری مثبت باشد مورد توجه دیگر افراد نیز قرار میگیرد. همچنانکه یک نوآوری افراد بیشتری را به خود جلب میکند شمار افراد باقی مانده که نوآوری را اقتباس نکردهاند کمتر میشود در نتیجه نرخ اقتباس کمتر میشود تا اینکه یک نوآوری جدید جای نوآوری قبلی را بگیرد. بررسی تاریخچة نوآوریهای آموزشی در چند دهة قبل بیانگر این است که نمودار اشاعة نوآوریهای معروفی همچون آموزش برنامهای و تلویزیون آموزشی شکلی همچون زنگوله داشتهاند. در واقع در طی یک چرخه در مرحلهای این نوآوریها در اوج اقتباس بودهاند ولی بعد از مدتی میزان اقتباس کمتر شده است. نگاهی به نوآوری جدید یادگیری الکترونیکی که چند سالی است ظهور کرده بیانگر پیروی از الگوهایی است که سالها پیش دیگر نوآوریها، آموزش برنامهای و تلویزیون آموزشی، تجربه کرده بودند. واقعیتی که امروزه در حال آشکار شدن است آن است که پروژههای یادگیری الکترونیکی علی رغم آنکه خیلی زود توجه زیادی را به خود جلب کردند در حال حاضر در حال افول میباشند.