سارا ابراهیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی تأثیر همهگیری کووید-19 برابتلای معلمان به اختلال اضطراب فراگیر است که بااستفاده ازروش توصیفی ازنوع همبستگی انجام شد.جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه کشوربود که 407 نفرازآنهابااستفاده ازروش نمونهگیری گلوله برفی مجازی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.شرکتکنندگان دراین پژوهش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی تأثیر همهگیری کووید-19 برابتلای معلمان به اختلال اضطراب فراگیر است که بااستفاده ازروش توصیفی ازنوع همبستگی انجام شد.جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه کشوربود که 407 نفرازآنهابااستفاده ازروش نمونهگیری گلوله برفی مجازی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.شرکتکنندگان دراین پژوهش به پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی ومنتخب ومقیاس اختلال اضطراب فراگیربه صورت برخط پاسخ دادند. بهمنظوراجرای پژوهش،نشانی اینترنتی پرسشنامه ومقیاس برای نمونههای اولیه ارسال شدوآنها نیزبرای معلمان دیگرارسال کردندواین زنجیره تاآخرین نمونه ادامه یافت.تحلیل داده-های پژوهش ازطریق تحلیل تک متغیره(آزمونهای ناپارامتری) وتحلیل رگرسیون چندگانه بااستفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 انجام شد.یافتههای پژوهش نشان دادهمهگیری کووید-19 با تغییراتی که دروضعیت سلامتی وشرایط اجتماعی وفریندتعلیم و تربیت ایجادمیکند، تجربه اضطراب فراگیررادرمیان معلمان افزایش میدهد،بهطوری که 6/9 درصداز معلمان اضطراب فراگیررا درشرایط شیوع بیماری تجربه کردند.با این حال،آشنایی باتهیه محتوای الکترونیکی و آگاهی به آینده برنامه درسی ازعوامل محافظ معلمان دربرابر اضطراب ناشی از شیوع بیماری بودند.علاوه بر این، ابتلای خانواده به کووید-19 وپیگیری اخبار منفی بهعنوان عوامل خطر برای افزایش تجربه اضطراب محسوب میشدند.دیگرعوامل اضطرابزای مرتبط با کووید-19 نظیر سن بهطور مثبت بااضطراب رابطه داشت ودوره تدریس، بیماریهای زمینهای معلمان و خانوادههایشان، آشنایی باشاد، آشنایی باروش تدریس در فضای مجازی و استفاده ازحمایتهای اجتماعی و روانشناختی به طورمنفی باتجربه علائم اضطراب معلمان درطی این بیماری همهگیر مرتبط بودند.این نتایج، اهمیت توجه به وضعیت سلامت روانی معلمان و تدبیر و کاربست راهکارهایی برای تقلیل عوامل اضطرابزا را در طی شیوع بیماریهای همهگیر توسط نظام آموزش وپرورش مورد تأکید قرار می دهد.