ملیحه ادیبی؛ مریم افضل خانی؛ حمید شفیع زاده
چکیده
پژوهش حاضر به منظور ارائه مدل و بررسی وضعیت موجود نفوذ رهبری اخلاقی در مدارس متوسطه دوم استان سمنان انجام گرفت. این پژوهش کاربردی و از نوع آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی با استفاده از روش پژوهش تحلیل مضمون مؤلفههای نفوذ رهبری اخلاقی مشخص گردید. مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل 14 نفر مدیران مدارس متوسطه بودند که به صورت هدفمند انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور ارائه مدل و بررسی وضعیت موجود نفوذ رهبری اخلاقی در مدارس متوسطه دوم استان سمنان انجام گرفت. این پژوهش کاربردی و از نوع آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی با استفاده از روش پژوهش تحلیل مضمون مؤلفههای نفوذ رهبری اخلاقی مشخص گردید. مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل 14 نفر مدیران مدارس متوسطه بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش در قسمت کمی، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. مشارکتکنندگان در این بخش کلیه معاونین آموزشی دوره دوم متوسطه استان سمنان بودند که به تعداد 106 نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از آزمون t تک نمونهای وضعیت موجود نفوذ رهبری اخلاقی در مدارس متوسطه بررسی شد. ابزار مورد استفاده در قسمت کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در قسمت کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج حاصل از تحلیل در بخش کیقی احصای مضامین ارزیابی (دانشی، ارزشی، عاطفی، روانشناسی، خودشناسی)، توسعه (رشد درونی، تخیلی، انتقال ارزشها، انگیزشی، بین فردی، جو و فرهنگ، رشداخلاقی، شکوفایی، صدا، خودتنظیمی، فرانقشی، فضیلت اخلاقی، کیفیتی، مدلسازی نقش، موقعیت شناسی) و پشتیبانی (آزادی اخلاقی، تصمیمگیری اخلاقی، حمایت اخلاقی، زندگی اخلاقی، شجاعت، شفافیت اخلاقی، معنویت اخلاقی، هوش اخلاقی، بهبود مستمر) بود. در بخش کمی با توجه به نتایج میتوان گفت که فقط بخش ارزیابی نفوذ رهبری اخلاقی در بین مدیران مدارس متوسطه در وضعیت مطلوب بود.
امین پروری؛ سید علی سیادت؛ سید حمیدرضا شاوران
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین الگوی معیارهای گزینش رؤسای دانشگاهها در دانشگاههای منتخب جهان انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی بود. جامعه آماری پژوهش را متن اسناد، آییننامهها، دستورالعملها، کتب و مقالات در دسترس در شانزده کشور جهان از قارههای مختلف مرتبط بودند شامل میشد و نمونه آماری برابر با جامعه بود. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین الگوی معیارهای گزینش رؤسای دانشگاهها در دانشگاههای منتخب جهان انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی بود. جامعه آماری پژوهش را متن اسناد، آییننامهها، دستورالعملها، کتب و مقالات در دسترس در شانزده کشور جهان از قارههای مختلف مرتبط بودند شامل میشد و نمونه آماری برابر با جامعه بود. برای بررسی روایی پژوهش، از روایی محتوایی و بمنظور بررسی پایایی از روش گروه همتایان بهره گرفته شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شد. پس از کدگذاری دادههای حاصل، مفاهیم، مقولههای محوری(ابعاد یا سازهها) و مؤلفهها(شایستگیهای محوری) شناسایی شدند. نتایج نشان داد که از بین 144 کد استخراج شده، به ترتیب معیار انتخاب تعاملی(12)، مدیریت ارتباطات(9)، تجربه مدیریت(8)، تجربه مدیریت دانشگاهی(7)، توانمندی علمی(7)، نوآوری(6)، مدیریت مالی(6)، مشارکت(5) و تعهد سازمانی(5) بیشترین اهمیت را دارا هستند و در انتخاب رؤسای دانشگاهها در سطح دانشگاههای مورد مطالعه در جهان نقش بسزایی داشتهاند. با استفاده از نتایج، مدل جامعی بمنظور گزینش رؤسای دانشگاهها تدوین گردید که حاصل آن طبقه بندی سه دسته ویژگی اصلی فردی، سازمانی و مدیریتی بود. طبقه فردی شامل ویژگیهای شخصیتی و علمی؛ طبقه سازمانی شامل ویژگیهای عمومی سازمانی، فرآیند گزینش و ملیگرایی و طبقه مدیریتی شامل مهارتهای مدیریتی، مشارکت و تجربه و تخصص بود. با توجه به اینکه داده های بدست آمده حاصل از یک پژوهش داده بنیاد بود، نتایج حاصل میتواند معیارهای قابلتوجهی را در زمان گزینش رؤسای دانشگاهها در فرآیندهای جذب و گزینش آنها ارائه نماید.
حسین زینعلی پور؛ سید محمد میر کمالی
چکیده
هدف این تحقیق طراحی و اعتباریابی مدل مناسب مدیریت تغییر سازمانی با تأکید بر عوامل درون سازمانی برای دانشگاههای جامع دولتی است. برای دستیابی به این هدف، از 30 نفر اعضای هیأت علمی با تخصّص مرتبط، دعوت به همکاری شده است. برای انجام گرفتن تحقیق از روش دلفی استفاده شده است و ابزار جمعآوری اطلاعات نیز پرسشنامه بوده است. با مطالعهی ...
بیشتر
هدف این تحقیق طراحی و اعتباریابی مدل مناسب مدیریت تغییر سازمانی با تأکید بر عوامل درون سازمانی برای دانشگاههای جامع دولتی است. برای دستیابی به این هدف، از 30 نفر اعضای هیأت علمی با تخصّص مرتبط، دعوت به همکاری شده است. برای انجام گرفتن تحقیق از روش دلفی استفاده شده است و ابزار جمعآوری اطلاعات نیز پرسشنامه بوده است. با مطالعهی ادبیات تغییر سازمانی، تعداد 19 عامل مؤثر بر موفقیت برنامه تغییر شناسایی شد که این عوامل در سه دسته مدیریتی، سازمانی و فردی گروهبندی شدند. عوامل مدیریتی شامل حمایتکردن، مشارکتدادن، توانمندسازی، پاداشدادن، اطلاع رسانی، آموزش دادن، رهبری تحولی و نظارت کردن است. عوامل سازمانی در بر گیرندهی منابع، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، جو سازمانی، پیام برنامه و ساختار سازمانی است و عوامل فردی شامل احساس مالکیت، خودکفایتی، تعهّد سازمانی، نگرش به برنامه تغییر و تجربه و تخصّص میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که همهی عوامل شناسایی شده از ادبیات، به عنوان عوامل مؤثر بر موفقیت برنامهی تغییر در دانشگاههای جامع مورد توافق مشارکتکنندگان در تحقیق بوده است و دو مؤلّفهی جدید سیاستگذاری و اعتماد به مدیران و یک زیر مؤلّفه تحت عنوان مشروعیت برنامه تغییر شناسایی شده است و الگوی طراحی شدهی مدیریت تغییر سازمانی، برای دانشگاههای جامع دولتی مورد موافقت قرار گرفته است.