مجتبی حاج خزیمه؛ خدایار ابیلی؛ جواد پورکریمی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران بر اساس رویکرد ناب است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجامشده است. به همین منظور تعداد 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی مطلع نسبت به موضوع و با راهبرد نمونهگیری هدفمند انتخابشده و بهصورت نیمه ساختاریافته مورد ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران بر اساس رویکرد ناب است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجامشده است. به همین منظور تعداد 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی مطلع نسبت به موضوع و با راهبرد نمونهگیری هدفمند انتخابشده و بهصورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از تکینک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. برای اطمینان از روایی و پایایی دادههای کیفی پژوهش، از راهبردهای:1. تحلیل و بازبینی توسط اعضاء (مصاحبهشوندگان) 2. تحلیل و بازبینی توسط همکاران و 3. روش چند سویه نگری منابع دادهها استفاده گردید. پس از پیادهسازی محتوای مصاحبهها و تحلیل مقدماتی آنها، کدها یا مفاهیم اولیه شناسایی و بهمنظور دستیابی به مقولههای اصلی کدهای مشابه در طبقهای خاص قرار گرفتند. درنهایت برای هریک از طبقات عنوانی که دربرگیرنده کل کدهای آن طبقه باشد، انتخاب گردید. درنتیجه این مطالعه پنج مؤلفه اصلی (مهارتهای رهبری/مدیریتی ناب، مهارتهای دانشگری ناب، مهارتهای پژوهشگری ناب، مهارتهای رفتاری ناب و مهارتهای فردی ناب) برای الگوی توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس رویکرد ناب شناسایی و کشف گردید. پنج مؤلفه اصلی حاصل از این پژوهش، میتواند الگویی اثربخش برای توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی باشد و نتایج مفیدی در ارتقای کیفیت، کارایی، اثربخشی و کاهش اتلافات در آموزش عالی داشته باشد.
ام البنین صابر؛ سکینه شاهی؛ یدالله مهرعلیزاده
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، ، صفحه 209-224
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی ارتباطات سازمانی بین مدیران گروههای آموزشی با دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دورهی کارشناسی در دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش پژوهش، روش آمیخته (کمی و کیفی) بود. بدین منظور 240 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم دورهی کارشناسی از دانشگاه شهید چمران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی ارتباطات سازمانی بین مدیران گروههای آموزشی با دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دورهی کارشناسی در دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش پژوهش، روش آمیخته (کمی و کیفی) بود. بدین منظور 240 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم دورهی کارشناسی از دانشگاه شهید چمران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند .به 210 نفر از آنها پرسشنامه داده شد و با 30 نفر مصاحبه انجام گرفت. پرسشنامهی مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامهی محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی صوری و پایایی آن از طریق روش آماری آلفای کرونباخ محاسبه گردید که میزان آن 95/0 بود. ارتباطات سازمانی بین مدیران گروهها و دانشجویان از پنج بعد (ساختاری، محتوایی، فردی، نهادی و ارتباطات انسانی) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارتباطات سازمانی مدیران گروههای آموزشی با دانشجویان از نظر چهار بعد محتوایی، فردی، نهادی و ارتباطات انسانی وکل جنبهها) در حد مطلوب و مورد انتظار (با t-value = 4) نبوده است ولی از نظر بعد ساختاری در حد مطلوب و مورد انتظار (با t-value = 3) بوده است. یافتهها همچنین نشان داد که ارتباطات انسانی کمترین و عنصر فردی بیشترین میانگین را در بین جنبهها داراست.