رضا صابری؛ محمد اکبری بورنگ؛ حسین شکوهی فرد؛ علی اکبر عجم
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، ، صفحه 131-150
چکیده
سواد هنری، فعالیتی چند بُعدی است که ارزش ذاتی و ابزاری آن در نظامهای آموزشی رو به افزایش است. نظامهای آموزشی نیز در قالب رویکردهای آموزش هنر میتوانند به رشد آن کمک نمایند. عدم شناخت درست از طیف رویکردهای موجود در آموزش هنر دورهی راهنمایی یکی از مسائلی است که تربیت هنری با آن رو به رو است. هدف این مطالعه، شناخت رویکردهای موجود ...
بیشتر
سواد هنری، فعالیتی چند بُعدی است که ارزش ذاتی و ابزاری آن در نظامهای آموزشی رو به افزایش است. نظامهای آموزشی نیز در قالب رویکردهای آموزش هنر میتوانند به رشد آن کمک نمایند. عدم شناخت درست از طیف رویکردهای موجود در آموزش هنر دورهی راهنمایی یکی از مسائلی است که تربیت هنری با آن رو به رو است. هدف این مطالعه، شناخت رویکردهای موجود در آموزش هنر با در نظر گرفتن حیطههای دانستن است. در این مطالعه رویکردهای سنتی، مشاهده و تیزبینی آثار هنری، تلفیقی، دیسیپلین محور، حل مسأله خلاق، آمادگی برای جهان کار و ارتقاء عملکرد آکادمیک با استفاده از شیوهی تحلیل محتوا و پژوهش تلفیقی در کتب درسی آموزش هنر دورهی راهنمایی و هم چنین در اهداف آموزش هنر، برنامههای درسی تربیت معلم و برنامه درسی ملی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که رویکرد غالب در اهداف مصوب موجود، رویکرد فرهنگ و هنر در بستر تاریخ و هنر، در محتوای کتب درسی آموزش هنر و برنامههای درسی تربیت معلم هنر، رویکرد تولید محور و در برنامهی درسی ملی به طیفی از رویکردهای احساس و معنا، دیسیپلین محور و زیبایی شناسی توجه شده است. ارائهی الگوی مناسب آموزش هنر دورهی راهنمایی به عنوان یکی از راههایی است که میتواند به شناسایی رویکردها، عناصر برنامه درسی و ویژگیهای آنها کمک نماید.
احمد زندوانیان نایینی
چکیده
از آنجا که وزارت آموزش و پرورش برای تأمین معلم مورد نیاز مدارس به پذیرش و پرورش دانشجو در مراکز تربیت معلم و استخدام آنها میپردازد، در طرح حاضر به ارزیابی جامع مراکز تربیت معلم فعال استان خوزستان اقدام گردید. در فرایند اجرای طرح ابتدا عوامل چهارگانه زمینه، درون داد، فرایند و برون داد مبنای کار قرار گرفتند، سپس برای عامل زمینه ...
بیشتر
از آنجا که وزارت آموزش و پرورش برای تأمین معلم مورد نیاز مدارس به پذیرش و پرورش دانشجو در مراکز تربیت معلم و استخدام آنها میپردازد، در طرح حاضر به ارزیابی جامع مراکز تربیت معلم فعال استان خوزستان اقدام گردید. در فرایند اجرای طرح ابتدا عوامل چهارگانه زمینه، درون داد، فرایند و برون داد مبنای کار قرار گرفتند، سپس برای عامل زمینه شش ملاک، عامل درون داد هفت ملاک، عامل فرایند هشت ملاک و عامل برون داد سه ملاک (جمعاً 24 ملاک) تدوین شد و برای هر ملاک نیز نشانگر و استاندارد تعریف گردید تا بتوان بر اساس دادهها درباره وضعیت و میزان مطلوبیت هریک از ملاکها و عوامل قضاوت نمود. روش تحقیق این مطالعه توصیفی پیمایشی میباشد. این مطالعه دارای هفت زیر جامعه متخصصان تعلیم و تربیت، رؤسا و معاونان آموزشی، دانشجویان، مسوولان امور مالی، مسوولان کتابخانه، استادان و فارغ التحصیلان سه مرکز تربیت معلم پسرانه و دو مرکز تربیت معلم دخترانه استان در سالهای 84-82 میباشد. دادههای مورد نیاز با استفاده از ده ابزار شامل پرسشنامه، مصاحبه، چک لیست و پروندههای بایگانی شده گردآوری شدند. نتایج ارزیابی نشان میدهد که هدف این مراکز که تربیت معلم در مقطع کاردانی و با بودجه وزارت آموزش و پرورش میباشد در مقایسه با اهداف جانبی از وضعیت کاملاً مطلوب؛ زمینه جغرافیایی، اجتماعی– اقتصادی و فرهنگی مراکز تربیت معلم استان از وضعیت نسبتاً مطلوب؛ درون دادهای مراکز تربیت معلم استان و فرایندهای ساختی/ سازمانی، تدریس/ یادگیری و خدماتی/ پشتیبانی از وضعیت نسبتاً مطلوب و سرانجام محصول مراکز تربیت معلم استان از وضعیت کاملاً مطلوب برخوردار میباشد.