مریم بهرامیان؛ یدالله مهرعلیزاده؛ حسین سپاسی
دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1389، ، صفحه 127-148
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی با دانشآموزان مدرسههای ابتدایی عادی شهر اهواز در سال تحصیلی 86-1387 انجام گرفت. جامعهی آماری تحقیق، دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی در سه ناحیهی (1، 2 و 4) شهر اهواز بودند. روش نمونهگیری تصادفی چند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی با دانشآموزان مدرسههای ابتدایی عادی شهر اهواز در سال تحصیلی 86-1387 انجام گرفت. جامعهی آماری تحقیق، دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی در سه ناحیهی (1، 2 و 4) شهر اهواز بودند. روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهیی بود و در کل 150 دانشآموز پایهی سوم از 6 مدرسه در این تحقیق شرکت داشتند. در این تحقیق از پرسشنامهی اضطراب امتحان اهواز و آزمونهای پیشرفت تحصیلی ریاضی و علوم برای اندازهگیری متغیرهای مورد مطالعه استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی در درس ریاضی با توجه به نوع ارزشیابی (توصیفی یا ملاک نمرهیی) تفاوت معنی داری وجود دارد؛ و دانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی، عملکرد بهتری در درس ریاضی داشتهاند. این الگوی تفاوت در رابطه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی در درس علوم معنی دار نبود. یعنی ارزشیابی توصیفی بر عملکرد دانشآموزان در درس علوم اثری نداشته است. نتیجه این تحقیق نشان داد بین میزان اضطراب امتحان دانشآموزان با توجه به نوع ارزشیابی (توصیفی یا ملاک نمرهیی) تفاوت معنی داری وجود دارد؛ و ارزشیابی توصیفی در کاهش میزان اضطراب امتحان دانشآموزان مشمول این طرح اثر مثبت داشته است.