علیرضا کیامنش؛ سمانه اقدسی؛ منصوره مهدوی هزاوه
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 51-72
چکیده
این مقاله با هدف مقایسه و بررسی روند تغییرات جوّ مدرسه در مدارس ابتدایی ایران و کشورهای منطقه بر اساس دادههای تیمز 2003 و 2007 در پایه چهارم انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه، ابزارهای جمعآوری اطلاعات و دادههای مورد بررسی همان هستند که در دو مطالعه تیمز استفاده شده است. با بهرهگیری از راهبرد روند پژوهی، دادههای دانشآموزان پایه ...
بیشتر
این مقاله با هدف مقایسه و بررسی روند تغییرات جوّ مدرسه در مدارس ابتدایی ایران و کشورهای منطقه بر اساس دادههای تیمز 2003 و 2007 در پایه چهارم انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه، ابزارهای جمعآوری اطلاعات و دادههای مورد بررسی همان هستند که در دو مطالعه تیمز استفاده شده است. با بهرهگیری از راهبرد روند پژوهی، دادههای دانشآموزان پایه چهارم کشورهای شرکتکننده در مطالعه 2003 با دادههای دانشآموزان پایه چهارم همین کشورها در مطالعه 2007 مقایسه شده است. از دید مدیران مدارس دوره ابتدایی در هر دو مطالعه و معلمان پایه چهارم در مطالعه 2007 جوّ مدرسه ایران نسبت به سایر کشورها (به غیر دبی و قطر) خوشایندتر گزارش شده است. در مطالعه 2003 از دید معلمان، متوسط جوّ مدرسه در ایران از متوسط سایر کشورهای شرکتکننده کمتر و تفاوتها معنیدار بودهاند. روند تغییرات جوّ مدرسه در ایران و سایر کشورها از دید مدیران و معلمان بهبود یافته است. جوّ مدرسه در مطالعه 2003 از دید دانشآموزان مدارس پایه چهارم ابتدایی در ایران و سایر کشورهای مورد مطالعه (به غیر از ارمنستان) و در مطالعه 2007 در کشورهای ارمنستان، قزاقستان، گرجستان و ایران نامناسب بوده است.
احمد زندوانیان؛ الهه دریاپور؛ تقی جباری فر
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، ، صفحه 45-62
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین جوّ مدرسه و زورگویی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی 91-90 میباشد. در این پژوهش از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد میباشد، که از این تعداد 387 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. از پرسشنامهی جامع جوّ ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین جوّ مدرسه و زورگویی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی 91-90 میباشد. در این پژوهش از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد میباشد، که از این تعداد 387 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. از پرسشنامهی جامع جوّ مدرسه (مرکز آموزش اجتماعی و هیجانی، 2009) جهت ارزیابی جوّ مدرسه و از پرسشنامه زورگویی/ قربانی الویوس (1996) برای ارزیابی زورگویی استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون و آزمونt دو نمونه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که همه ابعاد جوّ مدرسه در ارتباط منفی با زورگویی و قربانی شدن میباشد. در بین دانشآموزان، دانشآموزان پسر بیشتر از دانشآموزان دختر مشغول رفتار زورگویی بودند. علاوه بر این، میزان قربانی شدن پسران هم بیشتر از دختران گزارش شد. همچنین، آزمون فرضیات نشان داد که جوّ مدرسه (روابط بین فردی) در ارتباط مثبت با پیشرفت تحصیلی است، در حالی که بین زورگویی و پیشرفت تحصیلی همبستگی منفی وجود دارد.
محمد مهدی بهرام زاده؛ بلقیس باورصاد؛ محمود جعفرپور
دوره 17، شماره 1 ، خرداد 1389، ، صفحه 151-180
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطهی جوّ مدرسهها با گرایش به کارآفرینی در دانشآموزان پسر پایههای سوم متوسطه و پیش دانشگاهی شهر اهواز است. با توجه به ماهیت تحقیق، روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونههای آماری مشتمل بر 162 کارمند مدرسه و 181 دانشآموز است که از طریق نمونهگیری طبقهبندی و خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطهی جوّ مدرسهها با گرایش به کارآفرینی در دانشآموزان پسر پایههای سوم متوسطه و پیش دانشگاهی شهر اهواز است. با توجه به ماهیت تحقیق، روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونههای آماری مشتمل بر 162 کارمند مدرسه و 181 دانشآموز است که از طریق نمونهگیری طبقهبندی و خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامهی جوّ سازمانی ([1]OCDQ) و پرسشنامهی محقق ساختهی روحیهی کارآفرینی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، و از طریق نرم افزار SPSS انجام شد. نتیجهها نشان داد که شاخصهای روحیهی کارآفرینی (خلاقیت، عزت نفس، انگیزهی پیشرفت، منبع کنترل درونی، آینده نگری و ریسک پذیری) در دانش آموزان از حد میانگین بالاتر است. همچنین بین برخی شاخصهای جوّ سازمانی (یعنی صمیمیت، عدم جوشش، بازدارندگی) با روحیهی کارآفرینی در سطح 05/0p< رابطهی معناداری وجود دارد. اما بین سایر شاخصهای جوّ سازمانی (یعنی روحیهی کنارهگیری، نفوذ، تأکید بر تولید، مراعات) با روحیهی کارآفرینی رابطهی معناداری وجود ندارد.