برنامه ریزی درسی
امیر پوراحمدعلی؛ علی اکبر شیخی فینی؛ حسین زینلی پور؛ صمد ایزدی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای کاربرد درس پژوهی درس ریاضی در مدارس ابتدایی استان مازندران بهمنظور ارائه مدل مفهومی انجام شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، روشی آمیخته اکتشافی متوالی بوده است. جامعه تحقیق شامل صاحبنظران حوزه درس پژوهی، کلیه معلمان ریاضی و مدیران مدارس ابتدایی استان مازندران به تعداد 10700 نفر بوده ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای کاربرد درس پژوهی درس ریاضی در مدارس ابتدایی استان مازندران بهمنظور ارائه مدل مفهومی انجام شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، روشی آمیخته اکتشافی متوالی بوده است. جامعه تحقیق شامل صاحبنظران حوزه درس پژوهی، کلیه معلمان ریاضی و مدیران مدارس ابتدایی استان مازندران به تعداد 10700 نفر بوده است. روش نمونهگیری در بخش کیفی، روش موارد مطلوب شامل 16 نفر و در بخش کمی تصادفی ساده شامل 370 نفر بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبههای عمیق و اکتشافی و پرسشنامه محقق ساخته (85 سؤالی) استخراج شده از مصاحبهها بوده است. روش تجزیهوتحلیل دادهها در مرحله کیفی روش برخاسته از دادهها و در مرحله کمی تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و آزمون فریدمن میباشد. یافتهها نشان داد که ابعاد درس پژوهی، شامل جنبه انسانی، جنبه ساختاری، جنبه فرهنگی، جنبه مدیریتی و جنبه پداگوژیکی است. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از نظر پاسخگویان حاضر در این تحقیق اولویت اول مربوط به جنبه پداگوژیکی، اولویت دوم مربوط به جنبه فرهنگی، اولویت سوم مربوط به جنبه ساختاری، اولویت چهارم مربوط به جنبه انسانی و اولویت پنجم مربوط به جنبه مدیریتی است.
مسیب یارمحمدی واصل؛ حمید رضا مقامی
دوره 17، شماره 1 ، خرداد 1389، ، صفحه 27-44
چکیده
هدف این پژوهش شناخت عاملهای مؤثر در افت تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه در درس ریاضی است. روش: این پژوهش بر اساس روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. بدین منظور تعداد 152 نفر (98 نفر دانشآموز و 54 نفر مدیر و معلم) با روش نمونهگیری طبقهیی تصادفی انتخاب شد. دادهها به وسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته علل افت تحصیلی ریاضی به دست آمد. ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناخت عاملهای مؤثر در افت تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه در درس ریاضی است. روش: این پژوهش بر اساس روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. بدین منظور تعداد 152 نفر (98 نفر دانشآموز و 54 نفر مدیر و معلم) با روش نمونهگیری طبقهیی تصادفی انتخاب شد. دادهها به وسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته علل افت تحصیلی ریاضی به دست آمد. دادهها با آزمون 2c تحلیل شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که: 1- عاملهای مربوط به فرد (عدم برنامهریزی صحیح، کم کاری و تلاش کم، ترس و اضطراب از ریاضی، تلقین مشکل بودن درس ریاضی، پایهی ضعیف ریاضی، عدم آشنایی دانشآموز با روش صحیح مطالعهی ریاضی). 2- عاملهای مربوط به آموزشگاه (بیتوجهی معلمان، عدم حل تمرینهای کتاب ریاضی، عدم تدریس تمامی مطالب ریاضی، خلق و خوی نامناسب معلم، سهل انگاری معلم، رفتار نامناسب معلم، تأخیر در تشکیل کلاسها) 3- عاملهای مربوط به خانواده (بی توجهی والدین، عدم برقراری رابطهی صحیح و دوستانه با دانشآموز، ممانعت والدین از تحصیل، دوری از خانواده، فقر اقتصادی خانواده، اشتغال دانشآموزان) در افت تحصیلی درس ریاضی مؤثر است. تلویح یافتههای پژوهش برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت، توجه به نقش این عاملهای در پیشگیری از افت تحصیلی ریاضی است.