یدالله زرگر؛ نجمه طهماسبی؛ ایران داوودی
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 221-238
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس علاقه به رشتهی تحصیلی در دانشجویان انجام شده است. بدین منظور بر اساس متون مربوطه و طرح سؤال باز به تعدادی از دانشجویان و اساتید، یک پرسشنامهی مقدماتی با هدف سنجش میزان علاقه به رشتهی تحصیلی در دانشجویان تهیه شد. پس از آن تعداد 280 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و جندی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس علاقه به رشتهی تحصیلی در دانشجویان انجام شده است. بدین منظور بر اساس متون مربوطه و طرح سؤال باز به تعدادی از دانشجویان و اساتید، یک پرسشنامهی مقدماتی با هدف سنجش میزان علاقه به رشتهی تحصیلی در دانشجویان تهیه شد. پس از آن تعداد 280 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و جندی شاپور اهواز (رشتههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی- مهندسی و پزشکی) در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای برگزیده شدند و پرسشنامهی مقدماتی 44 مادهای را تکمیل کردند. پس از تجزیه و تحلیل دادهها به وسیلهی نرم افزار spss با روش تحلیل عوامل یک مقیاس 29 مادهای شامل سه عامل به دست آمد. عامل اول علاقهی درونی با 16 ماده، عامل دوم اختیار و پایداری با 6 ماده و عامل سوم منزلت اجتماعی با 7 ماده نامگذاری شد. اعتبار مقیاس که از طریق همبسته نمودن نمرهی کل با یک سؤال که بیانگر علاقهی کلی به رشتهی تحصیلی میباشد به دست آمد، رضایتبخش است و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (95/0) میباشد که نشاندهندهی قابلیت آن برای کاربرد در پژوهشهای علوم تربیتی، روانشناختی و مشاوره است.