ملیحه چرخاب؛ محمد حسین پور؛ ماریا نصیری
چکیده
وجود اخلاق باعث رشــد، تعالی و بالندگی در آموزشوپرورش و بهتبع آن کل کشور میشود. پژوهش حاضر با هدف، ارائه الگوی توسعه اخلاق حرفهای مدیران ستادی اداره کل آموزشوپرورش خوزستان با رویکرد آیندهپژوهی و بهرهگیری از مدل سه شاخگی است. روش تحقیق از نوع ترکیبیِ اکتشافی (ابتدا کیفی و سپس کمی) میباشد. در تحقیق کیفی، روش مطالعه کتابخانهای، ...
بیشتر
وجود اخلاق باعث رشــد، تعالی و بالندگی در آموزشوپرورش و بهتبع آن کل کشور میشود. پژوهش حاضر با هدف، ارائه الگوی توسعه اخلاق حرفهای مدیران ستادی اداره کل آموزشوپرورش خوزستان با رویکرد آیندهپژوهی و بهرهگیری از مدل سه شاخگی است. روش تحقیق از نوع ترکیبیِ اکتشافی (ابتدا کیفی و سپس کمی) میباشد. در تحقیق کیفی، روش مطالعه کتابخانهای، روش مصاحبه با 10 نفر خبره آموزش و پرورش و دانشگاهی انتخاب و نیز روش دلفی اجرا شده است. دادههای حاصل از ادبیات تحقیق و مصاحبه با روش کدگذاری و دادههای حاصل از اجرای راندهای دوگانه پنل دلفی با روش آزمون آماری توافقسنجی کندال، فن دیمتل و مدل سازی ساختاری تفسیری تحلیل شده است. در تحقیق کمی روش پیمایش و با هدف آزمون مدل تحقیق اجرا شده است. از 200 نفر جامعه آماری تعداد 119 نفر نمونه با روش هدفمند در الگوی معادلات ساختاری انتخاب شده است. دادهها با روش تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتیجه تحقیق ضمن تشریح چگونگی و نحوه توسعه اخلاق حرفهای مدیران، مهمترین عوامل و مؤلفههای زمینه-ساز الگوی آیندهپژوهی توسعه اخلاق حرفهای مدیران را که شامل شامل 15 عامل و 52 مؤلفهی زمینهای، ساختاری، محتوایی است.
یدالله مهرعلی زاده؛ امید مهنی؛ حسین الهام پور
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 5-20
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی عملکرد مدارس هیأت امنایی انجام شده است. به جهت ویژگیها و شرایط مسلط بر این مدارس برای دستیابی به هدف پژوهش از نظریهی داده بنیاد استفاده شد. برای گردآوری دادههای مورد نیاز با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 15 نفر از گروههای ذینفع این مدارس انتخاب و با این افراد مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی عملکرد مدارس هیأت امنایی انجام شده است. به جهت ویژگیها و شرایط مسلط بر این مدارس برای دستیابی به هدف پژوهش از نظریهی داده بنیاد استفاده شد. برای گردآوری دادههای مورد نیاز با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 15 نفر از گروههای ذینفع این مدارس انتخاب و با این افراد مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. از اطلاعات گردآوری شده در مصاحبهها، بر اساس فرایند نظریه داده بنیاد، طی مراحل سهگانه کدگذاری داده بنیاد (باز، محوری و انتخابی) به ترتیب 254 کد باز، 68 مفهوم و 19 مقوله استخراج گردید. در مرحله نهایی نیز مقولات در ذیل مؤلفههای اساسی نظریه داده بنیاد (شرایط علّی، محیطی، واسطهای، محوری، راهبردی و پیآمدی) قرار گرفتند و نهایتاً مدل نهایی پژوهش شکل گرفت. در جمعبندی کلی در رابطه با این مدارس باید گفت برای این که این مدارس بتوانند عملکرد مطلوبی داشته باشند، باید زیرساختهای لازم را فراهم کرد. در این باره باید به موانع درونی و بیرونی سازمان آموزش و پرورش اشاره کرد. از موانع درونی سازمان آموزش و پرورش میتوان به ساختار متمرکز و محدودیت اختیار مدیران مدارس اشاره داشت. از موانع بیرونی سازمان نیز میتوان به فقر فرهنگی و مشکلات معیشتی مردم اشاره کرد که از موانع تقویت و بهبود عملکرد این مدارس به شمار میآید.
گلاله مکرونی؛ کیوان بلندهمتان
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 73-92
چکیده
هدف از پژوهش حاضر آن است تا ضمن بیان مفهوم آموزش چندفرهنگی، وضعیت آموزش چند فرهنگی در کتب درسی دوره ابتدایی مدارس شهر سنندج بررسی گردد که در این راستا میزان توجه محتوای کتابهای آموزشی مدارس ابتدایی به مفاهیم آموزش چند فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. برای دستیابی به این ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر آن است تا ضمن بیان مفهوم آموزش چندفرهنگی، وضعیت آموزش چند فرهنگی در کتب درسی دوره ابتدایی مدارس شهر سنندج بررسی گردد که در این راستا میزان توجه محتوای کتابهای آموزشی مدارس ابتدایی به مفاهیم آموزش چند فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. برای دستیابی به این منظور کتابهای فارسی و تعلیمات اجتماعی دوره دبستان بررسی گردید. روش تحلیل محتوی کیفی جهتدار با نظر به مؤلفهها و مبانی نظری و رویکرد آموزش تفاوت فرهنگی برای این بررسی به کار گرفته شد و نتایج به دست آمده حکایت از آن داشت که در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی توجه چندانی به مفاهیم آموزش چندفرهنگی نشده است.
حسین زینعلی پور؛ اقبال زارعی؛ سلطلن حسین مظفری صالح
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 31-50
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تحقق اهداف اخلاقی و رابطهی آن با رشد قضاوت اخلاقی در بین دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس انجام گرفته است. روش پژوهش این تحقیق توصیفی- پیمایشی و توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس است، که تعداد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تحقق اهداف اخلاقی و رابطهی آن با رشد قضاوت اخلاقی در بین دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس انجام گرفته است. روش پژوهش این تحقیق توصیفی- پیمایشی و توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس است، که تعداد 394 نفر به روش تصادفی– طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامهی اول که مربوط به تعیین میزان تحقق اهداف اخلاقی آموزش و پرورش است، از نوع محقق ساخته است و پرسشنامه دوم پرسشنامه قضاوت اخلاقی (MJT) است که برای اندازهگیری قضاوت اخلاقی مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و ضریب همبستگی پیرسون و آمار استنباطی آزمون t و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اهداف اخلاقی آموزش و پرورش در پایهی پنجم در شهر بندرعباس در سطح مطلوب تحقق یافته است. اگر چه همهی اهداف در حد مطلوبی تحقق یافته است اما میزان تحقق آنها یکسان نیست و رتبههای متفاوتی دارند. بدین ترتیب، آن اهدافی بیشتر تحقق یافته که مدرسه و خانواده در زمینهی آموزش آن بیشتر با یکدیگر توافق و همکاری داشتهاند. همچنین یافتهها نشان داده است که بین میزان تحقق اهداف اخلاقی و قضاوت اخلاقی در سطح 05/0 رابطه معنیدار وجود دارد. اما تحلیل یافتهها به تفکیک اهداف نشان میدهد که از بین 21 هدف اخلاقی 7 هدف با قضاوت اخلاقی رابطه ندارد. بررسی محتوای این هفت هدف، نشان میدهد که این اهداف تحققشان بیشتر تحت تأثیر الگوی فرزند پروری خانواده و روش کنترل و برقراری انضباط در مدارس است.
نعمت الله عزیزی؛ شیرکوه محمدی
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 51-74
چکیده
هدفمقاله حاضر بررسی موانع اجرای استراتژی در سازمان آموزش و پرورش استان کردستاناست. به منظور حصول به چنین هدفی، با انتخاب یک رویکرد کیفی بر مبنای روش توصیفی-پیمایشی و با استفاده از مصاحبهی نیمه سازمانیافته با مدیران و کارشناسان سازمان آموزش و پرورشاستان کردستان دادههای پژوهشی، جمعآوری و از طریق روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرارگرفت. ...
بیشتر
هدفمقاله حاضر بررسی موانع اجرای استراتژی در سازمان آموزش و پرورش استان کردستاناست. به منظور حصول به چنین هدفی، با انتخاب یک رویکرد کیفی بر مبنای روش توصیفی-پیمایشی و با استفاده از مصاحبهی نیمه سازمانیافته با مدیران و کارشناسان سازمان آموزش و پرورشاستان کردستان دادههای پژوهشی، جمعآوری و از طریق روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع ادراکی، نگرشی و مهارتی (موانع فردی) وکمبود منابع سازمانی، ناکارآمدی ساختار سازمان، ناکارآمدی فرهنگ سازمان، عدماثربخشی دورههایآموزشی، ناکارآمدی مدیریت عالی سازمان و مداوم نبودن نظارت و ارزشیابی (موانع زمینهای سازمانی)، از جمله موانع و مشکلاتعمده در اجرای استراتژیهای سازمان آموزش و پرورش استان کردستان میباشند.
حسین صیادی تودانلو؛ رضا جمالی؛ حسین منصودی
چکیده
کیفیّت زندگی کاری یکی از مهمّترین موضوعات مدیریّت منابع انسانی سازمانهاست پژوهشگران در تحقیق حاضر رابطهی بین کیفیّت زندگی کاری و تعهّد سازمانی را در میان کارکنان آموزش و پرورش شهرستان یزد بررسی کردهاند. جامعهی آماری این تحقیق را تمامی کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرستان یزد تشکیل میدهد. برای تعیین تعداد نمونهی آماری، ...
بیشتر
کیفیّت زندگی کاری یکی از مهمّترین موضوعات مدیریّت منابع انسانی سازمانهاست پژوهشگران در تحقیق حاضر رابطهی بین کیفیّت زندگی کاری و تعهّد سازمانی را در میان کارکنان آموزش و پرورش شهرستان یزد بررسی کردهاند. جامعهی آماری این تحقیق را تمامی کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرستان یزد تشکیل میدهد. برای تعیین تعداد نمونهی آماری، با استفاده از دستور برآورد حجم نمونه، شمار آماری 120 نفر به دست آمد. جهت دستیابی به هدف تحقیق آمّار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین کیفیّت زندگی کاری و تعهّد سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش یزد رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج یافتههای تحقیق دربارهی رابطهی برخی ویژگیهای فردی مانند سابقهی خدمت و تحصیلات با تعهّد سازمانی در جامعهی بررسی شده، نشان داد که به طور در این نمونهی آماری، کلی بین سابقهی خدمت و تعهّد سازمانی رابطهی معناداری وجود ندارد.
یداله مهرعلی زاده؛ عبدالمهدی معرفزاده؛ مالک خدادادی ارپناه
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی چگونگی تحقق سیاستهای آموزش و پرورش شهر اهواز طی برنامه سوم توسعه (1383-1379) در مقطع متوسطه اجرا شده است. با استفاده از روش تحقیق کیفی و تحلیل اسناد، دادههای مورد نیاز به روش مصاحبه نیمه باز و بررسی اسناد و مدارک (شاخصها)، جمعآوری گردید. جامعه آماری شامل: مدیران ستادی، کارشناسان سازمان و ادارات آموزش و پرورش ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی چگونگی تحقق سیاستهای آموزش و پرورش شهر اهواز طی برنامه سوم توسعه (1383-1379) در مقطع متوسطه اجرا شده است. با استفاده از روش تحقیق کیفی و تحلیل اسناد، دادههای مورد نیاز به روش مصاحبه نیمه باز و بررسی اسناد و مدارک (شاخصها)، جمعآوری گردید. جامعه آماری شامل: مدیران ستادی، کارشناسان سازمان و ادارات آموزش و پرورش شهر اهواز میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که: الف- تغییرات و اصلاحات برنامه سوم توسعه در آموزش و پرورش شهر اهواز بر اساس ترکیبی از الگوی برنامهریزی شده، الگوی جدلی- سیاسی و الگوهای تکاملی، چرخه عمر سازمان، فرهنگی و شناخت اجتماعی بوده است. ب- میزان موفقیت و عملکرد آموزش و پرورش شهر اهواز در مقطع متوسطه طی برنامه سوم توسعه در سال آخر نسبت به سال اول در زمینه مؤلّفههای رقابت محور، مالی محور، عدالت محور و کیفیت محور مطلوبتر بوده است.
سیدحبیب اله میرغفوری؛ حسین صیادی
چکیده
توسعه پایدار تابعی از سیستم آموزشی هر کشور محسوب میشود و این سیستم نقش حیاتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد. بنابراین تصمیمگیران هر کشور بایستی تمرکز ویژهای بر روی بهبود عملکرد این سیستم داشته باشند. معلمان مهمترین نقش کلیدی را در بهبود عملکرد ایفا میکنند، بنابراین افزایش سطوح بهرهوری معلمان میتواند منجر به عملکرد ...
بیشتر
توسعه پایدار تابعی از سیستم آموزشی هر کشور محسوب میشود و این سیستم نقش حیاتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد. بنابراین تصمیمگیران هر کشور بایستی تمرکز ویژهای بر روی بهبود عملکرد این سیستم داشته باشند. معلمان مهمترین نقش کلیدی را در بهبود عملکرد ایفا میکنند، بنابراین افزایش سطوح بهرهوری معلمان میتواند منجر به عملکرد بهتر سیستم آموزشی شود. بنابراین، این مقاله سعی دارد عواملی را که کمک به افزایش سطوح بهرهوری معلمان مینمایند، شناسایی و رتبهبندی کند. در گام نخست با بکارگیری نظرات خبرگان و تکنیک دلفی، 39 عامل تأثیرگذار بر بهرهوری معلمان شناسایی و در هفت گروه طبقهبندی گردید. در نهایت با استفاده از روشهای آماری و تکنیک Topsis این عوامل را رتبهبندی نمودیم. نتایج رتبهبندی عوامل نشان میدهد که عاملهای آموزشی و اقتصادی- رفاهی دارای بیشترین تأثیر بر بهرهوری معلمان میباشند.