غلامحسین رحیمی دوست؛ سید عباس رضوی
دوره 19، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 145-166
چکیده
یادگیری الکترونیکی به عنوانیک فناوری آموزشی جدید به سرعت در حال گسترش، توسعه و تحول است. چنین گستردگی دستاندرکارانرا ملزم به اعمال روشهای علمی و منطقی در اجرا، مدیریت و ارزشیابی پروژههای یادگیریالکترونیکی کرده است. یکی از روشهای پیروی از منطق و عقلانیت در یادگیریالکترونیکی امکانسنجی پیش از اجرای پروژههای یادگیری الکترونیکی ...
بیشتر
یادگیری الکترونیکی به عنوانیک فناوری آموزشی جدید به سرعت در حال گسترش، توسعه و تحول است. چنین گستردگی دستاندرکارانرا ملزم به اعمال روشهای علمی و منطقی در اجرا، مدیریت و ارزشیابی پروژههای یادگیریالکترونیکی کرده است. یکی از روشهای پیروی از منطق و عقلانیت در یادگیریالکترونیکی امکانسنجی پیش از اجرای پروژههای یادگیری الکترونیکی است. پژوهش حاضربا هدف بررسی امکان اجرای یادگیری الکترونیکی در دانشگاه شهید چمران اهواز انجامشده است. جامعهی آماری تمامی دانشجویان و استادان دانشگاه شهید چمران اهواز درنیمسال دوم سال تحصیلی 86-85 بودند. نمونهی این پژوهش از میان دو گروه دانشجویان(351 نفر)، و استادان (129 نفر)، انتخاب شد. روش نمونهگیری طبقهای تصادفی بود. ابزارپژوهش پرسشنامههای استانداردی بود که قبلاً توسط پژوهشگران دیگری مورد استفادهقرار گرفته بود. در این پژوهش از دو پرسشنامهی استاندارد، یکی برای دانشجویان ودیگری برای استادان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین،انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک راهه ANOVA) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان دادکه دانشجویان و استادان دانشگاه شهید چمران برای شرکت در یادگیری الکترونیکی آمادگینسبی دارند. بهعلاوه، تحلیل استنباطی دادهها نشان داد که بین دانشجویان گروههایعلوم انسانی و علوم پایه از نظر آمادگی برای شرکت در یادگیری الکترونیکی تفاوت معنیداریوجود دارد، اما بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان و آمادگی برای شرکت در یادگیریالکترونیکی تفاوت معنیداری وجود ندارد. بر اساس یافتهی دیگر این پژوهش، تفاوت معنیداریبین مرتبهی علمی اعضای هیأت علمی و نگرش آنان نسبت به میزان آمادگی استادان برایارائهی دروس به صورت الکترونیکی وجود ندارد.
شهناز خدیوی
چکیده
اضطراب کتابخانهای یکی از موانع پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاههای مختلف دنیا شناخته شده و در این زمینه پژوهشهای متعددی صورت گرفته است. مقاله حاضر، نتیجه پژوهشی در همین زمینه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میباشد که بر روی نمونهای شامل 280 نفر دانشجوی دختر و پسر انجام گرفته است. این افراد از دانشکدههای هفت گانه دانشگاه علوم ...
بیشتر
اضطراب کتابخانهای یکی از موانع پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاههای مختلف دنیا شناخته شده و در این زمینه پژوهشهای متعددی صورت گرفته است. مقاله حاضر، نتیجه پژوهشی در همین زمینه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میباشد که بر روی نمونهای شامل 280 نفر دانشجوی دختر و پسر انجام گرفته است. این افراد از دانشکدههای هفت گانه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به طور تصادفی انتخاب گردیدند. پرسشنامه محقق ساخته دارای سه بخش بود که بخش اول آن بر اساس پرسشنامه اضطراب کتابخانهای باستیک و دو بخش دیگر آن با مطابقت دادن با محیط فرهنگی دانشگاههای ایران تنظیم گردید. سؤالات بخش اضطراب منابع الکترونیک و سؤالات بخش آشنایی با کامپیوتر بر اساس سؤالات مورد نیاز محیط دانشگاهی ایران تهیه گردید. پرسشنامه اضطراب کتل نیز برای تعیین اضطراب کلی مورد استفاده قرار گرفت. پس از تجزیه و تحلیل پاسخهای دانشجویان با استفاده از نرمافزار spss، مشخص شد که میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با منابع الکترونیک و میزان آشنایی آنها با کاربرد کامپیوتر پایینتر از حد معیار است، اما میزان اضطراب کتابخانهای و منابع الکترونیک در میان آنها در حد معمول است. مواردی از قبیل سیستم کتابخانه، نقش عوامل دموگرافیک (مانند: سن، جنسیت) و آشنایی قبلی با کامپیوتر در ارتباط با این موضوع نیز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.