هاشم فردانش؛ عیسی ابراهیم زاده؛ محمدرضا سرمدی؛ ناصر همتی؛ منصور رضایی؛ صغرا عمرانی
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، ، صفحه 117-136
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی روش آموزش مناسب برای آموزش مداوم جامعهی پزشکی با استفاده از روش آموزش متداول (مبتنی بر سخنرانی) و دو روش آموزش الکترونیکی بود. در یک بررسی نیمه آزمایشی 90 پزشک عمومی و دستیار بر اساس فراخوان درون دانشگاهی، از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و با روش نمونهگیری در دسترس در سه گروه 30 نفره شرکت کردند. روش آموزش مداوم ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی روش آموزش مناسب برای آموزش مداوم جامعهی پزشکی با استفاده از روش آموزش متداول (مبتنی بر سخنرانی) و دو روش آموزش الکترونیکی بود. در یک بررسی نیمه آزمایشی 90 پزشک عمومی و دستیار بر اساس فراخوان درون دانشگاهی، از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و با روش نمونهگیری در دسترس در سه گروه 30 نفره شرکت کردند. روش آموزش مداوم متداول به صورت حضوری در کلاس درس و با قالب سخنرانی توسط استادان با تجربهی دانشگاه بود. محتوای یادگیری الکترونیکی در گروه دوم با استفاده از نرمافزار مایکروسافت پاورپوینت 2010 و با دو رسانهی متن و تصویر؛ و در گروه سوم با استفاده از نرم افزار Macromedia Flash CS5 و با هر پنج رسانهی آموزشی (متن، صوت، تصویر، پویانمایی و ویدئو) تولید شد. لازم به ذکر است که برای هر سه گروه از محتوای متنی یکسان استفاده شد. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل چهار پرسشنامه، یک پرسشنامهی جامعه شناختی (با 8 گویه)، یک پرسشنامهی سنجش میزان یادگیری با مقایسهی پیش و پسآزمون (با 20 سؤال در سطح کاربرد طبقهبندی الگوی مریل) و دو پرسشنامهی سنجش میزان انگیزش بر اساس دو روش آموزش متداول و آموزش الکترونیک (با 48 گویه) بود. دادهها به کمک آزمونهای آماری مجذور کای، تی زوجی، تحلیل واریانس یک طرفه، کروسکال والیس و توکی تحلیل شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات سه گروه در پیش آزمون وجود نداشت (05/0>P). نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در پسآزمون نشان داد که از نظر میزان یادگیری بین گروه اول و گروه دوم تفاوت معنیداری وجود نداشت و در گروه سوم بیشترین میزان افزایش در یادگیری نسبت به گروههای دیگر وجود داشت که از نظر آماری معنیدار بود (001/0=p). همچنین انگیزش شرکتکنندگان در گروه دوم نسبت به گروه اول بیشتر بود و شرکتکنندگان با روش طراحی شده با الگوی مریل، رایگلوث و کلر نسبت به دو روش دیگر از سطح انگیزش بیشتری برخوردار بودند (001/0=P). نتیجه اینکه روش آموزش طراحی شده با الگوهای طراحی آموزشی و انگیزشی به لحاظ میزان یادگیری و انگیزش برای آموزش پزشکان نسبت به دو روش آموزش متداول و طراحی شده با الگوهای طراحی آموزشی صرف اثربخشتر بود.