مدیریت آموزشی
میترا عبدالهی چهارده چریکی؛ سکینه شاهی
چکیده
شواهد نشان می دهد جهانی شدن تاثیر بسزا در توسعه و دگرگونی سازمانها از جمله آموزش عمومی داشته که این تاثیر را می توان در حوزه های اصلی آموزش عمومی همچون معلم، برنامه درسی، ساختار، رابطه مدرسه و جامعه مشاهده کرد. از این رو، بررسی حوزه های برنامه درسی جاری به کار گرفته شده در مدارس کشورمان برای پی بردن به میزان فاصله آن با شرایط جهانی به ...
بیشتر
شواهد نشان می دهد جهانی شدن تاثیر بسزا در توسعه و دگرگونی سازمانها از جمله آموزش عمومی داشته که این تاثیر را می توان در حوزه های اصلی آموزش عمومی همچون معلم، برنامه درسی، ساختار، رابطه مدرسه و جامعه مشاهده کرد. از این رو، بررسی حوزه های برنامه درسی جاری به کار گرفته شده در مدارس کشورمان برای پی بردن به میزان فاصله آن با شرایط جهانی به منظور برنامه ریزی استراتژیک در این حوزه، امری ضروری می باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر جهانی شدن آموزش بر برنامه درسی معلمان شهر اهواز بود. روش انجام این پژوهش ترکیبی بود.به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل اسناد استفاده شد. نمونه آماری مشتمل بر 357 نفر از آموزگاران، دبیران راهنمایی و متوسطه و مدیران سه مقطع مرد و زن شهر اهواز بود که از طریق جدول تعیین حجم نمونه معرفی شده از سوی کرسی و مورگان و با بهره گیری از روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار spss انجام پذیرفت. یافته ها نشان داد بین شیوه های تدریس، ابزار و امکانات آموزشی و محتوی آموزشی به کار گرفته شده در مدارس توسط متولین آموزش عمومی شهر اهواز با شیوه های تدریس، ابزار و امکانات آموزشی، محتوی آموزشی مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد که در این بین تفاوت ابزار و امکانات آموزشی نیز چشمگیر تر از سایر حوزه های مورد بررسی بود.
محمود مهرمحمدی؛ ادریس اسلامی
دوره 19، شماره 1 ، شهریور 1391، ، صفحه 5-22
چکیده
هدف این مقاله، بررسی و نقد نگاشت سوّم سند برنامهی درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر ایدهی جهان- محلی شدن رابرتسون است. با استفاده از روشهای تحلیل مفهومی، استنتاج و توصیفی- انتقادی، مباحث در 3 بخش ارائه شده است. ابتدا، نظریهی جهانی شدن رابرتسون ارائه شده، سپس با بیان ضعف و کاستیهای موجود در نظریهی جهانی شدن، به معرفی ...
بیشتر
هدف این مقاله، بررسی و نقد نگاشت سوّم سند برنامهی درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر ایدهی جهان- محلی شدن رابرتسون است. با استفاده از روشهای تحلیل مفهومی، استنتاج و توصیفی- انتقادی، مباحث در 3 بخش ارائه شده است. ابتدا، نظریهی جهانی شدن رابرتسون ارائه شده، سپس با بیان ضعف و کاستیهای موجود در نظریهی جهانی شدن، به معرفی ایدهی تکاملیافتهتر «جهان- محلی شدن» رابرتسون پرداخته شده است. در پایان، با تکیه بر این ایده که هم به امر جهانی نظر دارد و هم به امر محلی، مُدل مطلوب سند برنامهی درسی ملّی، جهان- محلّی تلقّی گشته است. بر این اساس، نگاشت سوّم سند برنامهی درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. یافتهها حکایت از آن دارد که این سند منطبق با معیارهای اسلامی و بومی، فرصتهای یادگیری را برای فراگیران فراهم آورده است. بنابراین، روح یا منطق حاکم بر این سند، بازگشت به خود، اجتناب از خودبیگانگی و احیای ارزشهای اسلامی- ایرانی میباشد. علاوه بر این، تصوّر و برداشت رایج و نادرست در باب جهانی شدن و هویّت موجب شده است این برنامه به سوی امر محلّی و خاصگرایی تمایل پیدا کند و از مُدل مطلوب جهان- محلّی فاصله داشته باشد.
یداله مهرعلیزاده؛ سید منصور مرعشی؛ عیدان الانصاری
چکیده
The purpose of this paper is to explore the effects of globalization on management of quality in higher education. A Meta-evaluation methodology is used to see how much the current research-supporting hypothesis is related to divergence, convergence or meso of quality management in higher education. In the light of three debates related to the nature of globalization, consequences of globalization and role of globalization in promotion of democracy and human rights, three controversial hypotheses are studied. It is suggested that forces behind these three hypotheses cannot be assessed in isolation, ...
بیشتر
The purpose of this paper is to explore the effects of globalization on management of quality in higher education. A Meta-evaluation methodology is used to see how much the current research-supporting hypothesis is related to divergence, convergence or meso of quality management in higher education. In the light of three debates related to the nature of globalization, consequences of globalization and role of globalization in promotion of democracy and human rights, three controversial hypotheses are studied. It is suggested that forces behind these three hypotheses cannot be assessed in isolation, independently of one another, nor from a perspective of either convergence or divergence among them. Rather, globalization, regionaliz- ation, and nationalism should be captured and studied as forces relative to and overlapping one another, sometimes antagonistic and sometimes cooperative toward each other but never harmonious.
سیدمهدی سجادی
چکیده
یکی از تحولات دوران معاصر که اثرات شگرفی را در عرصههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جای گذاشته و میگذارد، مسأله جهانی شدن است. جهانی شدن با ابعادی که دارد (اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) بر تمامی عرصهها از جمله تعلیم و تربیت نیز اثرات فراوانی (اثرات مثبت و منفی) به جای ...
بیشتر
یکی از تحولات دوران معاصر که اثرات شگرفی را در عرصههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جای گذاشته و میگذارد، مسأله جهانی شدن است. جهانی شدن با ابعادی که دارد (اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) بر تمامی عرصهها از جمله تعلیم و تربیت نیز اثرات فراوانی (اثرات مثبت و منفی) به جای میگذارد. امروزه یکی از نمادهای تأثیر پدیده جهانی شدن بر تعلیم و تربیت، یادگیری جهانی و تغییر پارادایم تعلیم و تربیت است. به عبارت دیگر، تأثیر جهانی شدن بر نظام آموزشی، به معنی دگرگونی در پارادایم یادگیری و تعلیم و تربیت است. این مقاله در پی پاسخ به چند سؤال اساسی در مورد تأثیر جهانی شدن بر مؤلفههای اساسی تعلیم و تربیت است؛ از جمله چه نسبتی بین جهانی شدن و تعلیم و تربیت وجود دارد؟ تحولات در اهداف تعلیم و تربیت ناشی از تأثیر جهانی شدن، کدامند؟ برنامه درسی و محتوای تعلیم و تربیت و یادگیری چه تغییراتی مییابند؟ وجوه چالش برانگیز تأثیرات جهانی شدن برای مؤلفههای تعلیم و تربیت (اهداف، محتوی، ساختار) چگونه است؟ البته در این مقاله به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر، بررسی مختصر تاریخچه ظهور جهانی شدن و ابعاد آن نیز مورد توجه قرار گرفته است.