امین پروری؛ سید علی سیادت؛ سید حمیدرضا شاوران
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین الگوی معیارهای گزینش رؤسای دانشگاهها در دانشگاههای منتخب جهان انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی بود. جامعه آماری پژوهش را متن اسناد، آییننامهها، دستورالعملها، کتب و مقالات در دسترس در شانزده کشور جهان از قارههای مختلف مرتبط بودند شامل میشد و نمونه آماری برابر با جامعه بود. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین الگوی معیارهای گزینش رؤسای دانشگاهها در دانشگاههای منتخب جهان انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی بود. جامعه آماری پژوهش را متن اسناد، آییننامهها، دستورالعملها، کتب و مقالات در دسترس در شانزده کشور جهان از قارههای مختلف مرتبط بودند شامل میشد و نمونه آماری برابر با جامعه بود. برای بررسی روایی پژوهش، از روایی محتوایی و بمنظور بررسی پایایی از روش گروه همتایان بهره گرفته شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شد. پس از کدگذاری دادههای حاصل، مفاهیم، مقولههای محوری(ابعاد یا سازهها) و مؤلفهها(شایستگیهای محوری) شناسایی شدند. نتایج نشان داد که از بین 144 کد استخراج شده، به ترتیب معیار انتخاب تعاملی(12)، مدیریت ارتباطات(9)، تجربه مدیریت(8)، تجربه مدیریت دانشگاهی(7)، توانمندی علمی(7)، نوآوری(6)، مدیریت مالی(6)، مشارکت(5) و تعهد سازمانی(5) بیشترین اهمیت را دارا هستند و در انتخاب رؤسای دانشگاهها در سطح دانشگاههای مورد مطالعه در جهان نقش بسزایی داشتهاند. با استفاده از نتایج، مدل جامعی بمنظور گزینش رؤسای دانشگاهها تدوین گردید که حاصل آن طبقه بندی سه دسته ویژگی اصلی فردی، سازمانی و مدیریتی بود. طبقه فردی شامل ویژگیهای شخصیتی و علمی؛ طبقه سازمانی شامل ویژگیهای عمومی سازمانی، فرآیند گزینش و ملیگرایی و طبقه مدیریتی شامل مهارتهای مدیریتی، مشارکت و تجربه و تخصص بود. با توجه به اینکه داده های بدست آمده حاصل از یک پژوهش داده بنیاد بود، نتایج حاصل میتواند معیارهای قابلتوجهی را در زمان گزینش رؤسای دانشگاهها در فرآیندهای جذب و گزینش آنها ارائه نماید.