حمید شرقی؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
این تحقیق به مقایسه عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی-اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر پایه اول ابتدایی شهرستان اهواز پرداخته است. بدین منظور از بین دانشآموزان پایه اول شهرستان اهواز با روش تصادفی ساده 60 دانشآموز دختر و 60 دانشآموز پسر متولد مهرماه 1366، (7 ساله) و 60 دانشآموز دختر و 60 دانشآموز ...
بیشتر
این تحقیق به مقایسه عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی-اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر پایه اول ابتدایی شهرستان اهواز پرداخته است. بدین منظور از بین دانشآموزان پایه اول شهرستان اهواز با روش تصادفی ساده 60 دانشآموز دختر و 60 دانشآموز پسر متولد مهرماه 1366، (7 ساله) و 60 دانشآموز دختر و 60 دانشآموز پسر متولد شهریور ماه 1367، (6 ساله) انتخاب گردید. جهت سنجش عملکرد تحصیلی از امتحان هماهنگ سه درس ریاضی، روخوانی و دیکته و برای سنجش سازگاری عاطفی-اجتماعی آزمودنیها، از پرسشنامه سنجش رفتار سازشی استفاده شد. فرمنظر خواهی و مشخصات فردی و خانوادگی نیز توسط والدین آزمودنیها تکمیل و همچنین نمرههای نوبت اول و دوم همه آزمودنیها در سه درس مذکور و انضباط جهت همبستگی با آزمونهای هماهنگ و پرسشنامه سازشی از مدارس جمعآوری گردید. همچنین برای کنترل هوش آزمودنیها، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی به صورت انفرادی روی همه آنان اجرا شد. بر اساس نتایج تحلیلهای آماری، مشخص گردید که تفاوت معنیداری چه از نظر عملکرد تحصیلی و چه از نظر سازگاری عاطفی-اجتماعی بین آزمودنیهای 6 ساله و 7 ساله وجود ندارد. و میان آزمودنیهای پسر و دختر نیز از نظر این دو متغیر تفاوت معنیداری وجود ندارد. لذا فرضیههای تحقیق همگی تأئید شدند و معلوم گردید که تفاوت معنیداری بین عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی-اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر 6 ساله و 7 ساله پایه اول مدارس ابتدایی شهرستان اهواز وجود ندارد.